Ontwerp Freestafel

Pieisawesome

Nieuw lid
27 jun 2016
4
0
Hallo Woodworkers!

Ik heb na veelvuldig hier op het forum rond te hebben gekeken toch maar eens een account aangemaakt. Ik ben zelf Techniekdocent (niet specifiek hout/elektro of metaal, maar gewoon "universeel") van beroep en ik werk wel eens met wat hout in mijn vrije tijd. Zo heb ik al een buitentafel en bijpassende bank gemaakt. Nu wil ik hier toch wat verder in gaan en daarom ga ik van een oude Kinzo bovenfrees (ik weet het, niet het beste wat er bestaat) een freestafel gaan maken. Ik weet gewoon niet of ik het heel veel ga gebruiken, daarom ga ik eerst even met de goedkope bovenfrees aan de gang. De bovenfrees is overigens ook kapot, de hoogteinstelling schiet na een paar seconden frezen los.

Nu zit ik ook nog met beperkte ruimte (kleine schuur) dus de meeste ontwerpen die ik kan vinden passen simpelweg niet. Nu is mijn vraag aan jullie woodworkers; is onderstaand ontwerp een beetje oké?

Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.41.31.jpg Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.42.11.jpg Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.51.24.jpg

Ik weet dat de freesmachine nog niet vast zit in dit ontwerp, daar ga ik zelf nog even mee puzzelen.

Hartelijk dank voor het bekijken van mijn ontwerp alvast!
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
In princiepe hoeft alleen de voet van de frees goed vast te zitten aan het blad.
Maar wat extra geleiding kan geen kwaad.
Voor de hoogte verstelling zou je zelfs een krik kunnen gebruiken.
Al is dat verre van ideaal natuurlijk ;)
Het idee van Jay Bates met een hevel systeem is makkelijk te maken en simpel te verstellen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op heteerste gezicht ziet het ontwerp er goed uit.
Ik neem aan voor de hoogteverstelling dat de as onder de frees voorzien is van schroefdraad?
Ik zie ook geen ring op het plateau eronder waarmee je dan door te draaien de hoogte verstelt.