Ontwerp Freestafel

Pieisawesome

Nieuw lid
27 jun 2016
4
0
Hallo Woodworkers!

Ik heb na veelvuldig hier op het forum rond te hebben gekeken toch maar eens een account aangemaakt. Ik ben zelf Techniekdocent (niet specifiek hout/elektro of metaal, maar gewoon "universeel") van beroep en ik werk wel eens met wat hout in mijn vrije tijd. Zo heb ik al een buitentafel en bijpassende bank gemaakt. Nu wil ik hier toch wat verder in gaan en daarom ga ik van een oude Kinzo bovenfrees (ik weet het, niet het beste wat er bestaat) een freestafel gaan maken. Ik weet gewoon niet of ik het heel veel ga gebruiken, daarom ga ik eerst even met de goedkope bovenfrees aan de gang. De bovenfrees is overigens ook kapot, de hoogteinstelling schiet na een paar seconden frezen los.

Nu zit ik ook nog met beperkte ruimte (kleine schuur) dus de meeste ontwerpen die ik kan vinden passen simpelweg niet. Nu is mijn vraag aan jullie woodworkers; is onderstaand ontwerp een beetje oké?

Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.41.31.jpg Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.42.11.jpg Schermafbeelding 2016-06-27 om 09.51.24.jpg

Ik weet dat de freesmachine nog niet vast zit in dit ontwerp, daar ga ik zelf nog even mee puzzelen.

Hartelijk dank voor het bekijken van mijn ontwerp alvast!
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
In princiepe hoeft alleen de voet van de frees goed vast te zitten aan het blad.
Maar wat extra geleiding kan geen kwaad.
Voor de hoogte verstelling zou je zelfs een krik kunnen gebruiken.
Al is dat verre van ideaal natuurlijk ;)
Het idee van Jay Bates met een hevel systeem is makkelijk te maken en simpel te verstellen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op heteerste gezicht ziet het ontwerp er goed uit.
Ik neem aan voor de hoogteverstelling dat de as onder de frees voorzien is van schroefdraad?
Ik zie ook geen ring op het plateau eronder waarmee je dan door te draaien de hoogte verstelt.
Of zoals Viepert al zegt; je kan ook een krik eronder zetten.
In dit systeem haal je je materiaal langs de frees.
Je kan ook de frees langs het materiaal halen en neemt ook weinig ruimte in.
Misschien ook een leuk project voor je als je tafel klaar is.
Zo'n beetje de beste home made morticer die ik ooit gezien heb.
https://www.youtube.com/watch?v=2RQcClMWeh4
 
Laatst bewerkt:

Pieisawesome

Nieuw lid
27 jun 2016
4
0
In princiepe hoeft alleen de voet van de frees goed vast te zitten aan het blad.
Maar wat extra geleiding kan geen kwaad.
Voor de hoogte verstelling zou je zelfs een krik kunnen gebruiken.
Al is dat verre van ideaal natuurlijk ;)
Het idee van Jay Bates met een hevel systeem is makkelijk te maken en simpel te verstellen.
Die heb ik even opgezocht, erg mooi systeem inderdaad. Ik ga me er even iets meer in verdiepen.


Op heteerste gezicht ziet het ontwerp er goed uit.
Ik neem aan voor de hoogteverstelling dat de as onder de frees voorzien is van schroefdraad?
Ik zie ook geen ring op het plateau eronder waarmee je dan door te draaien de hoogte verstelt.
Of zoals Viepert al zegt; je kan ook een krik eronder zetten.
In dit systeem haal je je materiaal langs de frees.
Je kan ook de frees langs het materiaal halen en neemt ook weinig ruimte in.
Misschien ook een leuk project voor je als je tafel klaar is.
https://www.youtube.com/watch?v=2RQcClMWeh4
Klopt, de tekening is niet helemaal correct, die as is een M12 draadeind, en aan de onderkant komt een draaiknop om te verstellen. Ik denk dat dit preciezer werkt dan een krik. In het plateau zelf sla ik van bovenaf een slagmoer in de plaat, waardoor ik kan draaien en zo dat plankje aan de onderzijde van de frees kan verstellen qua hoogte.

Het probleem zit vooral dat de frees die ik gebruik waardeloos is om langs t materiaal te halen, dus vandaar het idee om er een tafel van te knutselen :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De meeste freestafels hebben zo'n groef (de mijne ook). net als veel zaagtafels trouwens. Werking is vergelijkbaar. De geleider achter de frees is voor de langsrichting, de groef voor de frees is voor de dwarsrichting.
 

WR1944

Oud hout
In die groef (eigenlijk een rail) kun je een slede of verstelbare aanslag plaatsen. Ik heb die rail ook maar ik gebruik die zelden. Het meeste gaat met de geleider.
Die rail gebruik ik als ik met grote frezen werk zoals bij het maken van deurpanelen. De diameter van de frees is zo groot dat die niet ver genoeg naar beneden kan. Ik heb een slede gemaakt met een plaatje multiplex van 12 mm en een stripje dat in de rail valt. Nu liggen de panelen een 12 mm hoger en dat is net genoeg om de frees goed te kunnen gebruiken. Je moet dan wel zorgen dat de panelen goed op de slede gedrukt blijven. Zie foto.

P1010169q.jpg

Hier is de rail te zien.
P1011727q.jpg

Mocht ik ooit nog een nieuwe freestafel maken dan zou ik de rail dichter naar de frees geplaatst hebben. Er blijft naar mijn gevoel te veel hefboom werking bestaan waardoor je minder controle over de beweging van het werkstuk hebt.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@WR; kan me heel goed voorstellen dat je de hefboom kleiner wilt maken.
Als ik me goed herinner heb je wertktuigbouw of zoiets gedaan dus mijn vraag is;
Is het een idee om dan 2 t tracks te maken met een verstelbare dwarsgeleider zodat je wel allerlei hoeken kan instellen maar de kracht beter verdeelt is?
 

WR1944

Oud hout
De afstand tussen de T-track en de frees had in mijn geval kleiner gekund. Ik heb een soort van miter gemaakt maar dat bleek wat aan de gammele kant te zijn. En er zaten geen klemmogelijkheden op.
P1260774q.jpg

Bij Woodpecker heb ik een slede gezien met allerlei instelmogelijkheden. Ik denk dat ik iets van hun idee ga pikken.
http://www.woodpeck.com/copingsled.html

Met een plaatje aluminium van 5 mm, een aanslag en watklemmen moet je een heel eind komen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De incra dwarsgeleider zit op de fence. Daar zal je helemaal geen hefboom hebben. En heb je de extra gleuf ook niet nodig. Ding is wel stevig aan de prijs.
 

Pieisawesome

Nieuw lid
27 jun 2016
4
0
Update!

Ik ben even aan het knutselen en puzzelen geweest en de basis is redelijk klaar. Ik heb echt een paar domme fouten gemaakt, maar in principe ben ik erg tevreden voor een eerste bouw.

Poging gedaan om met de frees zelf nog sleuven in een plaat te frezen voor de rail, maar dat was een drama. Daarom de rail maar met een onderlatje vast gezet. Deze is nu wel 2 mm hoger dan het blad, waardoor ik dus geen grote dingen kan frezen. Nu ben ik dat voorlopig nog niet van plan te gaan doen, maar mocht dat wel komen maak ik óf een nieuw blad óf een geleider die maar op één rail vast zit waardoor ik in de lengte ipv. de breedte van het blad kan frezen.

Frees zit zonder onderplaat vast in het blad, ging stuk makkelijker zo en heeft als pluspunt dat ik wat dieper kan frezen indien nodig.

Nu even verder puzzelen voor de lift; de frees is namelijk zo cheap dat één van de geleiders niet vast zit in de machine zelf.... Hierdoor hangt deze nu scheef onder het blad. Ik denk dat mijn M12 draadeind idee nog steeds het slimste is, maar een potkrik is ook praktisch.... Keuzes keuzes.

photo_2016-07-03_11-32-21.jpg
photo_2016-07-03_11-32-07.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.