Mass Production with Hand Tools

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
wel leuk om te zien, maar toch blijft het mij een beetje steken dat de meest goedkope viool maar 109 pleuro incl koffer en stijkstok kost en dat waarschijnlijk de meeste marge naar Engeland gaat. Zo is het bijna onmogelijk om hier zelf het ambacht te leren en van te leven.
 
P

Pel

Guest
De arbeid productiviteit (werk tempo) ligt er beduidend hoger als hier in de westerse wereld, ongelofelijk dat je al een viool met koffer en strijkstok voor €75 hebt http://www.thomann.de/nl/stagg_vn_4_4_violinset.htm Ik vraag me af wat die mensen per maand aan salaris hebben, als je voor die prijs een viool kunt laten maken?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
tegenwoordig ligt het salaris voor zoiets rond de 400 euro/per maand in china en houtbewerking is daar niet echt een bijzondere skill. Een viiool maken natuurlijk wel dus mischien 600 euro max voor een master.

jaren 90 geen idee maar een fractie van nu 100 euro?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi filmpje om te zien, ongelooflijk dat het allemaal met handgereedschap gaat.
Heel ambachtelijk en zelfs verlijmd met oplosbare lijm zodat je later nog kan restaureren.
Zoals Pel al zegt; ze werken behoorlijk door om het zo maar te zeggen.
Als ik een viool zou maken zou ik behoorlijk trots zijn op mezelf terwijl als je dit filmpje ziet dan lijkt het wel alsof iedereen dat kan omdat het zo'n massaprodukt is.
Dit doet me terug denken aan de discussies op het forum dat de Chinezen geen kwaliteit kunnen maken.
Dit bewijst toch wel dat die mensen prima dingen kunnen maken als je ervoor betaalt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi filmpje om te zien, ongelooflijk dat het allemaal met handgereedschap gaat.
Heel ambachtelijk en zelfs verlijmd met oplosbare lijm zodat je later nog kan restaureren.
Zoals Pel al zegt; ze werken behoorlijk door om het zo maar te zeggen.
Als ik een viool zou maken zou ik behoorlijk trots zijn op mezelf terwijl als je dit filmpje ziet dan lijkt het wel alsof iedereen dat kan omdat het zo'n massaprodukt is.
Dit doet me terug denken aan de discussies op het forum dat de Chinezen geen kwaliteit kunnen maken.
Dit bewijst toch wel dat die mensen prima dingen kunnen maken als je ervoor betaalt natuurlijk.

In die hele fabriek werken vast maar 1 of 2 mensen die "een viool" kunnen maken. Alle anderen kunnen slechts een fractie van het geheel. Maar die fractie kunnen ze over het algemeen wel uitstekend...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.