Isoleren en bekleden HSB gevel vanaf buiten

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi forummers,

Ik heb een bouwvraagje:
De achtergevel van ons huis is deels bekleed met spuuglelijk rabat, het is 134x gelakt en door de zon aangetast. Het is op het zuiden en ik ben niet van plan er weer een sluitende lak op te gaan smeren omdat het erg warm kan worden.
Ik heb 2 jaar geleden de schuur bekleed met geimpregneerd rabat en dat antraciet gebeitst met een watergedragen beits van hermadix.
Dat blijft erg mooi en verdraagt de weersinvloeden goed, bovendien is en nogmaals aanbrengen van beits kinderspel.
Ook lijkt het me mooi als de schuur en de achtergevel bij elkaar passen.
Het idee is dus hetzelfde kunstje nog een keer te flikken.
Het ziet er nu zo uit:
IMG_20160625_105013617.jpg
Ik heb de onderste plank losgetrokken om te zien hoe het er onder uit ziet:
IMG_20160625_104918761.jpg
Verticale regels op ruim 60cm h.o.h. en compleet vergaan schuim dat verpulvert als je het aanraakt (ik denk PU?)
Vreemd genoeg ook niet echt een ventilatiespouw achter de planken, dat moet natuurlijk wel.

Nu vraag ik mij af hoe ik het beste de nieuwe delen kan monteren en isoleren.
Mijn idee is als volgt maar ik hoor graag jullie opmerkingen/suggesties want ik heb hier weinig ervaring mee:
- planken eraf en schuim eruit (aan de binnenzijde van de HSB wand zit een plaat van geperst stro)
- steenwol tussen de verticale regels en dat afdekken met dampdoorlatende folie
- een verticale spouw achter de planken creëren door de steenwol/folie niet over de regels maar tussen de regels te houden. Ik wil niet dat de planken nog verder naar buiten komen, dat wordt lelijk.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja zoals je het zelf al zegt is prima inderdaad en als je niet verder naar buiten wil komen de enige optie. Het beste is om het folie over de staanders te doen in plaats van er tussen omdat je het dan beter dicht krijgt. maar dan moet je er dunne latten op maken om inderdaad een luchtspouw te creëren. Maar als je dat dus niet wilt moet je het inderdaad doen zoals je zelf al zij.
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Delen verwijderen /oude isolatie verwijderen/isoleren met een harde pir plaat (dik mogelijk) met aluminium cachering/ naden afplakken met aluminium tape/damp open waterkerende folie (bijv polytex) aanbrengen horizontaal 150mm overlap deze ook af tapen/ tengels aanbrengen voorkeur 18mm of meer/redcedar rabbat aanbrengen met rvs nagels.
Dan heb je een weer een top geveltje

P.s Isolatie altijd tegen de binnenplaat aanbrengen anders krijg je een valse spouw (inwendige condensatie)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.