Hulp gezocht mbt afstellen vlakbank

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een zaag/vlak/vandikte combinatie machine.
Helaas is de afstelling van het aanvoer/afvoerblad van de vlakbank niet goed.
Ik heb het geprobeerd om ze weer goed in te stellen maar het lukt me niet.
Nu is mijn vraag, is er iemand die er verstand van heeft en tijd/zin heeft om hier samen met mij eens naar te kijken.
Uiteraard tegen een vergoeding in de vorm van geld of wat bier/wijn/jenever.
Mijn atelier is in Velp, naast Arnhem. dus mocht je hier in de buurt wonen en mij willen helpen dan maak je mij daar erg blij mee.
Het gaat om de volgende machine. Susemihl SU 260 (foto van het internet geplukt)

$_1.JPG


Mocht iemand de machine kennen en wat tips hebben graag!
Mocht je eventueel een link hebben met een duidelijke beschrijving van het afstellen van het aanvoer/afvoer blad dan hoor ik dat ook heel graag!!

M.v.g.

Hugo
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Standaard afstelling van een vlakbank :
De beitels moeten gesteld worden gelijk aan het afvoerblad de meest basic manier om dit te controleren is
Je neemt een volledig vlakke lat die leg je op het afvoerblad als je de beitel met de klok mee draait dient de beitel de lat net mee te nemen en ongeveer 1 a 2 mm in de richting van het afvoerblad te verplaatsen
Controleer dit zowel links als rechts en uiteraard met alle beitels
Er zijn allerhande stel hulpjes te verkrijgen die dit instellen vergemakkelijken ik zelf vind het op deze manier prima
Het aanvoerblad dient parallel te lopen met het afvoerblad je kan dit controleren door een vlakke balk , rei op het afvoerblad te houden als de ruimte tussen de rei en het aanvoerblad gelijk is staat deze goed gesteld
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Standaard afstelling van een vlakbank :
De beitels moeten gesteld worden gelijk aan het afvoerblad de meest basic manier om dit te controleren is
Je neemt een volledig vlakke lat die leg je op het afvoerblad als je de beitel met de klok mee draait dient de beitel de lat net mee te nemen en ongeveer 1 a 2 mm in de richting van het afvoerblad te verplaatsen
Controleer dit zowel links als rechts en uiteraard met alle beitels
Er zijn allerhande stel hulpjes te verkrijgen die dit instellen vergemakkelijken ik zelf vind het op deze manier prima
Het aanvoerblad dient parallel te lopen met het afvoerblad je kan dit controleren door een vlakke balk , rei op het afvoerblad te houden als de ruimte tussen de rei en het aanvoerblad gelijk is staat deze goed gesteld

Ik neem aan dat je aanvoerblad bedoeld.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Ik had destijds hetzelfde probleem / uitdaging. :D

Afstellen met een houtenlat zoals hier boven vermeld wordt gaat, maar ik vond het wat lastig en niet zo secuur omdat het moeilijk is om de hoogte van de beitels zowel links als rechts exact gelijk te krijgen.

Heb hier - zie link - een tooltje gekocht en dat werkt super simpel en is echt perfect en zeer nauwkeurig. Nog geen dag spijt van gehad. Vergelijkend review gevonden op youtube en deze stak er met kop en schouders boven uit. Qua gebruik en nauwkerigheid

http://www.onewayeuropa.com/workshop/multi-gauge.htm

Het enige nadeel, nou ja wat is nadeel ..... is dat de meetklok in inches is - per streepje 0,001 inch (0.025 mm) en dat de kraag van de klok - waarmee je hem vastzet in het gietijzerenblok - een diameter heeft van 9,51 mm
Europese klokken hebben een diameter van 8mm. Dus uitwisselen is moeilijk want dan moet je opvullen.

Wat wel heel prettig is, is dat de voet van de klok plat is - i.p.v. puntig - dit maakt hem bij uitstek geschikt om dit sort afregelwerk te doen. Met een punt is het veel lastiger

Hoop dat je hier wat aan hebt

mvg F.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik gebruik de methode zoals Pine en Pel die beschrijven. Uiterst simpel, goedkoop en zeer effectief.
Kwestie van even oefenen en heel secuur fine-tunen.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo.
Bedankt voor de reacties.
Ik merk dat ik mijn probleem niet goed heb verwoord.
Het probleem is niet om de beitels op hoogte in te stellen t.o.v het afvoerblad.
Het probleem zit hem in het feit dat mijn afvoerblad tov aanvoerblad bol staan.dus mijn gevlakte planken zijn op dit moment bol.
mijn afvoerblad en aanvoerblad zijn beide in de hoogte in te stellen alleen als ik mijn aanvoerblad omhoog zet komt deze bij een hoogteverschil (spaanafname) van 1 milimeter tegen de beitels aan.
Laat ik de volgende vraag stellen.
Als jullie een vlakbank die totaal verkeerd is afgesteld. waar begin je dan mee:
- met de beitels op hoogte stellen t.o.v het afvoerblad OF
- het aanvoerblad paralel aan het afvoerblad zetten.

mvg
huge
 

tuoh

Oud hout
Hallo.
Bedankt voor de reacties.
Ik merk dat ik mijn probleem niet goed heb verwoord.
Het probleem is niet om de beitels op hoogte in te stellen t.o.v het afvoerblad.
Het probleem zit hem in het feit dat mijn afvoerblad tov aanvoerblad bol staan.dus mijn gevlakte planken zijn op dit moment bol.
mijn afvoerblad en aanvoerblad zijn beide in de hoogte in te stellen alleen als ik mijn aanvoerblad omhoog zet komt deze bij een hoogteverschil (spaanafname) van 1 milimeter tegen de beitels aan.
Laat ik de volgende vraag stellen.
Als jullie een vlakbank die totaal verkeerd is afgesteld. waar begin je dan mee:
- met de beitels op hoogte stellen t.o.v het afvoerblad OF
- het aanvoerblad paralel aan het afvoerblad zetten.

mvg
huge

1- beide tafels moeten paralel staan met elkaar, dat is een primair iets.
2- de meshoogte in het schaafblok bepalen, zodat deze bij beide tafels in nulstand minimaal een paar mm vrij blijven van beide tafels. (nulstand= tafels op gelijke hoogte met buitencirkel schaafmessen)
Vermoedelijk steken de messen nu te ver uit de schaafas.

Ik blijf me overigens verbazen over de zaken waar mensen allemaal aan zitten te klooien bij machines:confused:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Misschien moet je even de tijd nemen om je hier in te verdiepen. Heeft mij indertijd bij mijn vorige machine(Robland) ook de nodige uurtjes gekost om er in thuis te raken en wat begrip van te krijgen. Hier een paar links waar je de basale info kunt krijgen, die dan natuurlijk nog vertaald moet worden naar je eigen machine en de afstelmogelijkheden.

Succes! Fons

http://www.hypersurf.com/~charlie2/X31/X31SetUpInstructions/X31SetUpInstructions3.htm

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
????????
De messen van een vlakschaaf stel je wel degelijk van hoogte ten opzichte van het afvoerblad hoor! Het aanvoerblad regels dan weer de mate van spaanafname per schaafbeurt.

Dat klopt tuoh. Er is niemand die iets anders beweerd. Lees mijn quote van Pine nog even:

.............
..........................
Je neemt een volledig vlakke lat die leg je op het afvoerblad als je de beitel met de klok mee draait dient de beitel de lat net mee te nemen en ongeveer 1 a 2 mm in de richting van het afvoerblad te verplaatsen.
....................
...........
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik doe het ook altijd zoals op het filmpje.
Altijd je afvoerblad als uitgangspunt gebruiken, dat is je nulpunt.
Controleer even met een stalen lineaal of je tafels nog vlak zijn als je bol gevlakte planken hebt, zowel in de lengte als diagonaal op je tafels.
Je mag geen licht eronder zien.
Leuke machine trouwens, lijkt veel op de oude Robland combimachines.
Er zit ook nog een langgatboor op, dat werkt perfekt!
Succes met de machine.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.