Zaagblad

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste lezers,
Nu ben ik al enkele jaren in bezit van een Makita flipoverzaag machine waarvan het zaagblad bot begint te worden.
Slijpen zou een optie kunnen zijn maar waar laat je deze slijpen en zijn de kosten niet te hoog zodat je beter een nieuw zaagblad kan kopen.
Nu heb ik diverse andere machines staan van HBM waarover ik tevreden ben ,nu zag ik afgelopen week bij HBM zaagbladen met de zelfde diameter en aantal zaagtanden voorzien van Widia opzetstuk voor €14,95 dus erg goedkoop.
Bij Makita kost een zaagblad met dezelfde afmeting en aantal tanden =/-€ 80,00 dus een groot prijsverschil (kwaliteit speelt hierin een grote rol)
Mijn vraag is er iemand die mij advies kan geven over de HBM zaagbladen ,ik ben hobbyist en gebruik de machine dan ook voor mijn hobby.

Dank

Simon
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik heb een paar zaagbladen voor een afkortzaag van HBM gekocht. Ze werken, maar daar is alles mee gezegd. Geen kwaliteit in mijn ogen. Ik zou het huidige zaagblad voor een paar tientjes laten slijpen.

Fons
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
HBM zou ik zelf niet aan beginnen en is het een speciaal blad ofzo dat de standaard Makita blad €80 moet kosten. Heb zelf Freud bladen van de lokale Toolstation af en die voldoen meer dan prima. Gemiddeld blad zit je tussen de €20 en €40. Als TS niet bij je in de buurt zit zijn die bladen geheid online te koop. Waaronder gereedschappro.nl volgens mij.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Beste lezers,
Nu ben ik al enkele jaren in bezit van een Makita flipoverzaag machine waarvan het zaagblad bot begint te worden.
Slijpen zou een optie kunnen zijn maar waar laat je deze slijpen en zijn de kosten niet te hoog zodat je beter een nieuw zaagblad kan kopen.
Nu heb ik diverse andere machines staan van HBM waarover ik tevreden ben ,nu zag ik afgelopen week bij HBM zaagbladen met de zelfde diameter en aantal zaagtanden voorzien van Widia opzetstuk voor €14,95 dus erg goedkoop.
Bij Makita kost een zaagblad met dezelfde afmeting en aantal tanden =/-€ 80,00 dus een groot prijsverschil (kwaliteit speelt hierin een grote rol)
Mijn vraag is er iemand die mij advies kan geven over de HBM zaagbladen ,ik ben hobbyist en gebruik de machine dan ook voor mijn hobby.

Dank

Simon

ik was laatst 20 euro kwijt. slijpen kan je vaak wel bij een goede handelaar van maaimachines etc.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Keerbergen is niet zo ver voor mij.
Laatst was ik meer dan 20 euro kwijt voor een 48T blad te laten slijpen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb deze laten slijpen in Onze-Lieve-Vrouw-Waver (Belgie), bij De Arend.
Is een professionele slijperij.

En 20€ is wel heel veel. Waar heb je dat dan laten slijpen?
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Als bedrijf denken.
kost zelf doen, geen productie?
voor die centen wordt het opgehaald of moet je brengen? Hoeveel km, tijd, etc
kosten slijpen 25% of nieuw blad?

conclusie hobby zelf doen, bedrijf? Slijpen en reserve blad.
geen werk? Kan niet betalen? Zoek betere klanten.

poepsimpel
 

tuoh

Oud hout
De slijpkost hangt grotendeels af van het type zaagblad, zaagblad met wisseltand is het goedkoopst om slijpen, zit het minst lang op de slijpmachine. Andere tandvormig vragen dikwijls een extra rondje op de slijpmachine en dat kost nu éénmaal geld.
Daarom ook is het altijd een afwegen of een "speciaal" blad wel waar voor zijn geld geeft. Ik doe 99% van al mijn zaagwerk (tot volle tevredenheid) met bladen voorzien van een wisseltand, dat scheelt op jaarbasis heel wat money:p
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Ik heb een makita lf1000, denk hetzelfde als jij hebt.80 euro voor een nieuw blad is wel veel(welke winkel ?)

Als vervanging heb ik een zaagblad van cmt tools gekocht, deze bevalt mij erg goed en koste circa 50 euro.
Z48 staat er op.

Oja, het standaard zaagblad van de machine is zeer waarschijnlijk een combinatieblad, dwz je kunt er mee schulpen en afkorten. Omdat ik veel schulp heb ik bij dat nieuwe blad gekozen voor een blad waarmee dit goed gaat. Dit scheelt echt veel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In België kan je in de meeste zaken die ijzerwaren en machines verkopen terecht met zaagbladen en schaafmessen om te laten slijpen.
Tot voor enkele jaren kon ik zelfs terecht in de DHZ in het dorp die nu gesloten is. Daar kwam bijna wekelijks iemand langs om hun eigen zaagbladen op te halen.
Misschien gewoon vragen in een plaatselijke zaag.
En zoals al gezegd, voor het geld moet je het niet doen. Persoonlijk vind ik het zonde om een (goedkoop) bot zaagblad weg te gooien.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goeie vraag ts. Ik hoor iedereen op dit forum altijd over ECOTOOLS. Dit is toch gewoon een website die zaagbladen verkoopt en geen merk of type blad op zichzelf??
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Op de site van ecotools vind ik HM zaagbladen voor bv mn afkortzaag voor nog geen tientje voor 210x30. Dat kan toch geen kwaliteit zijn?
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Eco heeft redelijk kwaliteit spullen en dat is voor sommige klussen prima. Als je naar dke prijs kijkt dan is die wel erg laag. Ergens is er dan bezuinigt.bijvoorbeeld: materiaal en hardheid v/d tanden, onbalans van het blad enz.
Er is zoals met veel zaken echt groot verschil tussen merken/materialen. De vraag is tot hoever je financieel wilt gaan en hoevaak je het gaat gebruiken ?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met een goedkoper blad een een tijdje prima vurenhout kunt zagen, echter haal er maar een een aantal eiken parketplanken overheen. Dan merk je echt wel dat het snel over is met de pret en je echt moet duwen omdat het blad bot is geworden.Gevolg daarvan is dan weer dat er kans is op schroeiplekken

Dan is goedkoop weer duurkoop geworden.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Helemaal met John eens. In een ander onderwerp had ik ook al gereageerd op de kwaliteit van Ecotools maar daar was iemand anders het kennelijk niet mee eens. Het blijft vooral dus een westie van persoonlijke smaak en beleving. Ik heb echt dozen vol met zaagbladen en schuurpapier laten bezorgen hier in Frankrijk. Zagen gebruik ik bijna uitsluitend voor eiken en ja...het meubel is nog niet klaar of je kunt de zaag al wegmikken. Voor het lichtere werk zou ik het weer wel gewoon doen, puur vanwege de prijs.
Het gebruikte schuurpapier is zgn topline van Sunmight, daar had ik ongeveer 50 dozen van! Na twee dozen te hebben verbruikt heb ik alles op internet verkocht. Weg ermee. De eerste twee minuten schuurt het fantastisch en daarna doet het nauwelijks meer iets. Ter vergelijking heb ik ander en dus ook iets duurder schuurpapier aangeschaft. Ging zeker vier keer zo lang mee.
Al met al moet je echt geen wonderen verwachten van Ecotools, iets wat ze zelf ook tegen mij hebben gezegd.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Als bedrijf denken.
kost zelf doen, geen productie?
voor die centen wordt het opgehaald of moet je brengen? Hoeveel km, tijd, etc
kosten slijpen 25% of nieuw blad?

conclusie hobby zelf doen, bedrijf? Slijpen en reserve blad.
geen werk? Kan niet betalen? Zoek betere klanten.

poepsimpel

Beste Edjebel,
Sorry maar van jouw antwoordt begrijp ik niet veel .

Simon
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik gebruik ook wel HBM zaagbladen, maar alleen voor oud hout dat ik niet vertrouw.
ik heb liever een HBM blad dat defect slaat dan een duur Festool blad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Helemaal met John eens. In een ander onderwerp had ik ook al gereageerd op de kwaliteit van Ecotools maar daar was iemand anders het kennelijk niet mee eens. Het blijft vooral dus een westie van persoonlijke smaak en beleving. Ik heb echt dozen vol met zaagbladen en schuurpapier laten bezorgen hier in Frankrijk. Zagen gebruik ik bijna uitsluitend voor eiken en ja...het meubel is nog niet klaar of je kunt de zaag al wegmikken. Voor het lichtere werk zou ik het weer wel gewoon doen, puur vanwege de prijs.
Het gebruikte schuurpapier is zgn topline van Sunmight, daar had ik ongeveer 50 dozen van! Na twee dozen te hebben verbruikt heb ik alles op internet verkocht. Weg ermee. De eerste twee minuten schuurt het fantastisch en daarna doet het nauwelijks meer iets. Ter vergelijking heb ik ander en dus ook iets duurder schuurpapier aangeschaft. Ging zeker vier keer zo lang mee.
Al met al moet je echt geen wonderen verwachten van Ecotools, iets wat ze zelf ook tegen mij hebben gezegd.

Lijkt mij tijd voor een test. De schuurpapier test. De vraag is dan hoe zet je dat op. Hout is een natuurproduct. Geen stuk is hetzelfde. Het eerlijkste zou zijn een stuk mdf schilderen en dan kijken hoe lang je erover doet.
Ik schilder professioneel. Dus verf. Jij hebt het misschien over ongelakt hout, de meeste merken hebben voor blank hout andere soorten schuurpapier. Hierdoor kunnen ook verschillen van inzicht ontstaan. Voor de zaagbladen en de meeste andere artikelen denk ik dat je volledig gelijk hebt. Ik heb vele kwaliteitsbladen van festool en andere merken dat ik geen bladen meer hoef te kopen. Ik kan dus persoonlijk niets zeggen over deze bladen.
Ik heb echter genoeg achter de schermen van diverse leveranciers gekeken dat ik weet dat het ook wel goedkoper kan. Als je als laatste in de keten bij de bron kan kopen en bij andere zitten er twee schakels tussen dan kan dat veel geld schelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.