Festool MFT square.

D00

Nieuw lid
9 jun 2016
17
0
Ik zoek een handig hulpstuk om mijn MFT goed haaks af te stellen, met de schrijfhaak gaat het niet goed omdat de rails te hoog is. Nu kwam ik op het FOG forum het volgende tegen: http://www.andersonplywood.com/square-for-festool-mft-square/

Een nauwkeurig ge-cnc-ed haaks geval, maar zij verzenden niet naar Nederland (prijs is ook niet misselijk voor een stukje multiplex). Zelf iets maken wil ik niet aan, omdat ik een referentie nodig heb, iets wat onmiskenbaar 100% haaks is.
Is er iemand met toegang tot CNC materiaal die zoiets maken kan? Of andere tips?
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Waarom zaag je zelf niet van een stuk multiplex iets dergelijks netjes haaks? Dan kost het je alleen wat (rest)materiaal en een beetje tijd. Met je MFT moet dat toch zeker haalbaar zijn.
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik een framing square http://www.mscdirect.com/product/details/56297112 en Qwas dogs.

Met twee dogs in de achterste rij gaten stel ik de geleiderail af die op de achterrand geklemd zit. Vervolgens plaats ik twee dogs er haaks op en schuif er het brede deel van de square tegen aan. De geleiderail voor de zaag gaat plat op de tafel en schuif die tegen de square aan. Als laatste positioneer ik de klem met de registerpen in de voorrail af en alles staat haaks.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Zo iets is toch simpel zelf te maken,1 keer een rechte zaagsnede met je invalzaag en dan met een blokhaak 2 keer aftekenen ( zelfde manier hoe je ook een blokhaak controleert of die haaks is, omklappen / 180 graden draaien) en dan precies op je lijn afzagen.
Daar ben je al helemaal geen amerikaan of cnc machine voor nodig en die 50 euro of nog meer kun je beter in je volgende project of scholing steken.
 

D00

Nieuw lid
9 jun 2016
17
0
Inmiddels een email gestuurd, bedankt.

Zelf maken kan natuurlijk, maar ik wil om te beginnen ergens vanuit kunnen gaan als referentie, ik hoop dat jullie dat begrijpen.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Als je zoiets simpels nog niet aan durft of daar al een referentie voor nodig hebt hoe wil je je werkstukken dan in elkaar zetten zodat ze ook haaks zijn.
Ook al zal je blokhaak uit de haak zijn dan nog is het niet moeilijk en is het alleen een streepje zetten tussen de 2 lijnen en dan zagen en nog makkelijker kun je het met een passer een haakse lijn uitzetten ter controle.
Dit is de basis die eigenlijk iedereen zal moeten kunnen en anders is er nog altijd internet hoe je dit wiskundig moet kunnen uitzetten.
Zie het als een uitdaging,zelfs een kromme winkelhaak of zweihaak kun je het nog mee.
Hoe dacht je dat de oude vaklieden het 100 jaar geleden deden!!
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Inmiddels een email gestuurd, bedankt.

Zelf maken kan natuurlijk, maar ik wil om te beginnen ergens vanuit kunnen gaan als referentie, ik hoop dat jullie dat begrijpen.

Ik begrijp je heel goed! Je wilt het als "meetgereedschap" zien. Precies de reden, waarom ik het blad van mijn "MFT" ook heb laten CNCen (ook uit nieuwsgierigheid, nerderigheid en als experiment overigens :) ).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.