geruineerde zaag herstellen.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
in december afgelopen jaar heb ik een hele mooie tweedehands boomzaag gekocht.
een handzaag met +- 2 Tpi.
In de advertentie stond al dat deze gewerkt was met een lak, maar toen ik de zaag uitpakte schrok ik toch nog erg.

de zaag is van top tot teen overgoten met wat lijkt op een botenlak.
het handvat zit met een soort van popnagels vast lijkt het.
het tweede handvat aan de voorkant van het blad zit met een schroef en vleugelmoer vast.

het merk weer ik zo niet en zo min weet ik wat voor afwerkingsmiddel het exact is.

momenteel ben ik niet thuis en heb ik er geen foto's van, als ik thuis ben vanavond zal ik wat foto's posten.

kan iemand mij vertellen wat de beste (hoeft niet per se de snelste te zijn) methode is om de zaag weer een tweede leven te geven?
als voorwaarde heb ik wel dat de ets in het metaal moet blijven bestaan.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Een dag later als beloofd, maar hierbij alsnog de foto's:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Excuus voor de verminkte foto's, iPhone...
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Haha ik heb veel ergere gevallen gezien, heb meerdere gehad die verhuld waren als blokje roest.

Qua handvat ben ik erg snel klaar mee en maak ik zelf vaak een nieuwe met mooie messing bouten zodat je mocht het handvat ooit kapot gaan je er gewoon een nieuwe op kan zetten.

Je hebt een Great American tooth zaag en volgens sommige de meest handige die je kunt hebben maar zoals met alles zijn hier wel de meningen over verdeeld.

Qua slijpen is dit wel een leuke link: http://www.blog.smalladventures.net/2015/01/sharpening-great-american-saw.html

Zaag vijlen.jpg

Je hebt wel erg veel geluk dat je een helper handle erbij hebt die zijn erg zeldzaam om erbij te vinden. Ik heb mijne er los bij moeten kopen.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
in december afgelopen jaar heb ik een hele mooie tweedehands boomzaag gekocht.
een handzaag met +- 2 Tpi.
In de advertentie stond al dat deze gewerkt was met een lak, maar toen ik de zaag uitpakte schrok ik toch nog erg.

de zaag is van top tot teen overgoten met wat lijkt op een botenlak.
het handvat zit met een soort van popnagels vast lijkt het.
het tweede handvat aan de voorkant van het blad zit met een schroef en vleugelmoer vast.

het merk weer ik zo niet en zo min weet ik wat voor afwerkingsmiddel het exact is.

momenteel ben ik niet thuis en heb ik er geen foto's van, als ik thuis ben vanavond zal ik wat foto's posten.

kan iemand mij vertellen wat de beste (hoeft niet per se de snelste te zijn) methode is om de zaag weer een tweede leven te geven?
als voorwaarde heb ik wel dat de ets in het metaal moet blijven bestaan.
Van zo'n zaag hoef je niet te schrikken .
De (botenlak) of wat het zijn moge met thinner of afbijtmiddel verwijderen ?
Dan beschadig je niks en blijft de ets ook gewoon in stand .
Bij :KLEINSPUL: hebben ze allerlei maten boekschroeven .
Eigenlijk een prachtige zaag , los handvat lijkt me ook origineel .
Mvrgr Adr
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
bedankt voor de reacties,

het handvat lijkt idd aardig gelijk aan de tanden te liggen of de foto' s ik heb het niet gemeten maar ik denk dat er een centimeter of 2 tussen zit.
de zaag wil ik herstellen naar volle glorie om te kunnen gaan gebruiken op 2 stammetjes die ik heb.
@Aloga, kan je misschien een merk en type aanraden?

wat betreft het maken van een nieuw handvat, ik heb nog wel wat beuken en essen liggen maar die zijn niet groot genoeg om het uit 1 stuk te halen. ik denk dat ik deze probeer af te schuren en opnieuw te behandelen, indien dit mislukt kan ik altijd nog een nieuwe maken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
bedankt voor de reacties,

het handvat lijkt idd aardig gelijk aan de tanden te liggen of de foto' s ik heb het niet gemeten maar ik denk dat er een centimeter of 2 tussen zit.
de zaag wil ik herstellen naar volle glorie om te kunnen gaan gebruiken op 2 stammetjes die ik heb.
@Aloga, kan je misschien een merk en type aanraden?

wat betreft het maken van een nieuw handvat, ik heb nog wel wat beuken en essen liggen maar die zijn niet groot genoeg om het uit 1 stuk te halen. ik denk dat ik deze probeer af te schuren en opnieuw te behandelen, indien dit mislukt kan ik altijd nog een nieuwe maken.
Dit afstand bedoel ikimage.jpg

Wat is mis met de handvat behalf de lak? Lak op de handvat kun je best met een gebroken stuk glas afkrabben, niet een gesneden kant dus. Het had daar niet mogen zijn dus niks mis met het afkrabben.Zo heb ik het gedaan op die zaag van mij en daarna in de lijnolie gezet.DSCF0332.jpg Op de zaag zelf zou ik niet moeilijk doen, dat lak komt van zelf af en in de tussentijd beschermd het de blad want zo'n zaag ziet eigenlijk weinig gebruik en dan wil je wat bescherming hebben als je hem wegzet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.