Tiltfunctie van de cirkelzaag

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Een vraagje.

Hoe nuttig vinden jullie de tilt-functie van je tafelzaag en hoe vaak gebruik je deze?

Ik ben bezig mijn eigen zaag aan het ontwerpen en vraag me af of het extra werk en problemen met verlies aan stabiliteit opweegt tegen de voordelen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
wat bedoel je precies met de tiltfunctie? ik ben niet bekend met de term maar misschien doe ik het wel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hij bedoelt zaagblad kantelen, bv. om 45° te zagen. Hangt er natuurlijk vanaf wat je zoal gaat maken. Ik heb zelf ook een zaagtafel gemaakt zonder die functie, en vind het geen echt gemis:
IMG_20160414_192439.jpg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou slecht zonder kunnen. Ik heb een formaatzaag en gebruik de combinatie van roltafel en mogelijkheid het blad onder verstek te zetten in plm. 20% van mijn zaagsnedes. Daar staat tegenover dat je best zonder kunt en dan moet je meer nabewerken (bijv. een schuine kant schaven aan een haakse zaagsnede). Ik zou de functie wel inbouwen.

groeten,
hans
 

WR1944

Oud hout
Als je van tevoren weet dat je geen verstekken gaat maken heeft een kantelfunctie van een cirkelzaag geen zin. Een bijkomend voordeel is dat je de gleuf waar de zaag door steekt met 0 tolerantie kunt maken en dus minder splintervorming krijgt. Mocht je ooit behoefte krijgen aan het zagen onder een hoek dan zou een slede met een kantelbare aanlag hulp kunnen bieden maar ik weet niet wat simpeler is.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
aha, dan zie ik zowel een voor als een nadeel. het voordel als je de tiltfunctie niet inbouwd kan je het blad definitief haaks zetten, dan scheelt je veel meetwerk voordat je wil gaan zagen. het nadeel is natuurlijk als als je wel onder een hoek moet zaken je eest een jig zal moeten maken die niet alleen nauwkeurig is, maar ook stabiel en gelijk. elke millimeter afwijking zal merkbaar zijn.

als ik de keus had voor het bouwen en over een vlakbank zou beschikken zou ik geen tiltfunctie maken, korte planken en balken kan je dan dmv de vlakbank nauwkeurig een hoek geven. uiteraard beperk je jezelf dan wel in de grootte van de plank, panelen schaven met een hoek wordt natuurlijk moeilijk, maar daarvoor zou je een cirkelzaag met lineaal kunnen gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.