frequentieregelaar

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb een draaibank gekocht, maar zonder motor. Nu heb ik zitten kijken naar een motor met een frequentieregelaar. Ik heb hier wat vragen over. Het gaat over een regelaar voor 380 volt. Ik vraag me af wat je als uitgangstoerental neemt en wat het regelbereik is. Neem je een motor van 1500 rpm , hoever kan je dan omhoog of omlaag regelen. Ga je te laag krijg je koelproblemen, ga je te hoog krijg je balansproblemen. Is er iemand die hier die me daar wat over kan bijspijkeren?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Persoonlijk stel ik vaak 20-70 Hz in. Ja, bij lagere toerentallen kun je koelingsproblemen krijgen, maar draaiwerk is, behalve op een CNC-draaibank, geen continue proces. Je haalt de beitel er een keer af om hem te slijpen, om de leunspaan te verstellen, om een nieuwe snede te beginnen - de motor is nooit langdurig met vol vermogen bezig. Ik heb persoonlijk nog nooit koelproblemen bemerkt of daar zelfs maar over gelezen bij houtdraaibanken.

Het is natuurlijk iets anders dan bij 1 Hz proberen te beginnen, maar 20 Hz is volgens mij geen enkel probleem.

Ik zou zonder meer aannemen dat een motor van 1500 rpm tot 3000 rpm geen balansproblemen krijgt. Wel is het zo dat het koppel boven de 50 Hz niet meer toeneemt (hoewel er een speciale truc met de instellingen bestaat om een motor op 3x220V met een 380V frequentieregelaar tot 87 Hz met vol koppel te laten draaien).

Mijn advies: frequentieregelaar instellen van 20-70 Hz en dan eerst maar eens kijken of het bevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.