Zwaluwstraat in 3 minuten.

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Klaus is een duitse Amerikaan met een zwaar, aardig, accent. Hij kan echter niet zo snel en netjes zagen als ik heb gezien in een filmpje waar, meen ik, Becksvoort, de man die Shaker meubelen maakt en regelmatig in Fine Woodworking publiceerde, met een Lie Nielsen zaag 500 zwaluwstaartjes maakt. Dat doet hij in een lange smalle ladenkast die deel uitmaakt van zijn standaard productie. 500 zwaluwstaarjes met de hand en hij kan er blijkbaar van leven. Die heeft daar geen WoodRat voor nodig.
Maar om bij deze gelegenheid even de Woodrat "door" te nemen:
Een WoodRat is echt veel meer als een zwaluwstaartzaaghulpstuk. Persoonlijk vind ik hem daarom juist zo aantrekkelijk. Je kunt er dubbel verstek mee frezen, een "Tapered table leg" (smal toelopende tafelpoot), mee frezen. Daar vervolgens cannelures langs en over frezen, eventueel in diepte "verlopend", er ook rondom een kraal aan draaien en ga zo maar door. De WoodRat is een soort vreemde taal - de taal van het nieuwe moderne ambacht, die je moet leren spreken en dat bepaalt hoe geweldig je er mee kunt werken. Ik vind de WoodRat nog steeds de mooiste uitvinding van formaat die ik in tien jaar Baptist ben tegengekomen, en een revolutie in het meubelmaken, zeker voor een kleine meubelmakersbedrijfje. Ik zou het ook anders kunnen zeggen; ik vind een schuiftrompet maar een instrument van niets, maar ja ik kan er ook geen noot op spelen, laat staan muziek maken.
Tijdens de Weekend show is er een bijzonder kistje te zien bij de wedstrijdtentoonstelling, die vrijwel geheel met de WoodRat is gemaakt. Een heel mooi kistje, geen eenvoudig kistje en de maker vertelde mij uitermate tevreden te zijn met de WoodRat. Wat naar mijn schatting nog meer zou toenemen als hij er 5 of 10 zou moeten maken. Want dan gaat de WoodRat echt wel altijd sneller als handwerk. ;)
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nou Arieproduction, ik zou jouw bijdrage niet kleiner maken dan ze is, ik vind het toch een hele interessante bijdrage. Jammer genoeg denk ik dat het filmpje iets meer bedoeld is om te laten zien hoe snel je kunt zagen met een spanzaag en geweldig zoals de man met de
spanzaag een haakse bocht zaagt, maar de film lijkt me niet bedoeld om te laten zien hoe netjes je het kunt doen. En Klaus kan heel, heel erg netjes werken. Je kunt dit historisch zien maar ik kan je vertellen dat heel veel mensen die met hout bezig zijn heel graag deze handvaardigheid en ervaring zouden willen hebben om vervolgens lekker bezig te zijn in hun werkplaats, terwijl de koffie pruttelt en luisterend naar mooie klassieke muziek. Dat laatste vermeld ik omdat het heel plezierig is om zonder de herrie van allerlei apparaten bezig te zijn.
In Amerika wordt hier en daar nog steeds - of al weer - heel veel handmatig gewerkt een een leuke boterham verdient.kijk eens op www.chbecksvoort.com Als de mensen hier in Nederland wat meer waardering zouden krijgen voor een bekwaam gemaakt mooi meubel op maat in hout, een bgmmomih ;) , dan zou het hier ook mogelijk kunnen zijn. Maar hier moet alles snel gaan, producten en geld, en ook het weggooien gaat hier erg snel. Als je het hebt over milieubewust ondernemen dan is een ambachtelijk meubelmaker een zeer milieubewust beroep die nieuw antiek maakt. Zij hebben de toekomst.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Tegen snel en goedkoop gaat eigen werk niet op.
De Ikea is daarvoor een te grote concurrent.

Er zijn dan ook andere redenen om zelf (als amateur) de houtbewerking ter hand te nemen.
Bijvoorbeeld andere houtsoorten dan gangbaar, exact op maat gemaakte meubels, grappige details. Maar vooral het plezier van het bezig zijn én de voldoening als iets gelukt is.

Ik vind de film uiteraard een tikkie demotiverend (mij lukt één zwaluwstaart niet eens in 3 minuten), maar ook inspirerend: handige zaag! Zeker voor de niet zichtbare delen (achterzijde lade?) is het een leuk alternatief tegenover machinaal werken en/of (zeer) nauwkeurig werken.
Ook de voorzijde van een lade kan trouwens, mits er een frontje overheen gaat. Dan de zijkant wel iets netter maken, maar daarvoor heeft Klaus al voldoende resultaat.

Bedankt voor de plaatsing!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Van mijn schoonvader kreeg ik laatst het kistje op de foto. Het is een mooi voorbeeld van zwaluwstaartverbindingen in een gebruiksvoorwerp. De handvaardigheid van de ambachtsman die het gemaakt heeft was meer dan genoeg om het "mooi" te doen lijken, maar de zwaluwstaart was ook nodig om het kistje in verband te houden. Het zal ongeveer 90 jaar oud zijn, en werd gebruikt om schoolboeken mee naar school te nemen. Dat blijft me intrigeren; dat heeft iemand bijna een eeuw geleden gemaakt. En daarvoor heeft hij flink moeten studeren en oefenen bij een timmerman en dan zo'n kistje maken, zo even tussen de koffie en het middageten. Daar heb ik een hele schuur vol met grijze kistjes en plug-it snoeren en freesmallen, A2 stalen beitels, handleidingen en stofzuigers voor nodig. En dan ook nog zwaar nadenken, 3 keer meten en kijken en dan komt het ook nog niet helemaal uit, dus gauw de dikke schuurmachine er over heen en toch ook een beetje trots als het klaar is. Maar die timmerman, die deed het met een handzaag, een potlood een hamer en een beitel...fascinerend.

jaap





Attached files
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Grappig kistje, volgens mij inderdaad wel eens iets dergelijks op oude foto's / in musea gezien. Wil zelf altijd nog eens een houten koffertje maken om m'n boterhammen, etc. naar het werk te vervoeren.

Voor mensen die de digitale versie van het NRC kunnnen lezen, afgelopen dinsdag (26-08-2008) stond er nog een interessant stuk in over een Engelse meubelmaker: Edward Tadros, die tegen de stroom in traditionele iets duurdere meubels bleef maken, en het op die manier blijft redden.

http://www.nrc.nl/digitaleeditie/20080826/public/pages/02015/articles/NRC-20080826-02015005.html

Kan op verzoek de pdf wel via de mail versturen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/working_lunch/3044071.stm
http://www.ercol.com/
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dat is nou eens een fijne bijdrage Arieproduction. Daar wordt ik nou helemaal warm van. Een bedrijf dat op een menselijke warme manier werkt zonder de koude adem van aandeelhouders in hun nek. En dan de meubels die ze maken. Gewoonweg heeeeel errrrg mooi! Ik zou willen dat ik er wat van kon kopen, precies wat ik zoek.
Heel erg bedankt voor dit artikel.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ladies and Gentlemen, zie, de vakman aan het werk, Rob Cosman.
Dat is kikke he mijnheer transploft, nou wij nog!
Bedankt voor deze bijdrage, heel interessant, je kunt goed zien aan al zijn handbewegingen hoe geweldig hij het in zijn vingers heeft.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hij is gewoon een artiest. Zag je hoe snel hij met dat fretzaagje in de weer ging?

Ben benieuwd wie volgt?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja, dat is mooi omschreven. Een artiest, een kunstenaar. Als je zo bedreven bent als een Cosman dan wordt houtbewerken kunst. Ik kan er zo van genieten om naar iemands handen te kijken en te zien hoe ongelooflijk funtioneel en "doordacht" zo'n vakman zijn handen beweegt. Dat is haast een vorm van ballet. En al die bewegingen van Cosman in dat filmpje, dat hij die schaaf zo pakt en gebruikt voor afstellen, de lamp om beweegt, de kapzaag, het zaagje hanteerd, ja echt genieten.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond,

Naar aanleiding van onder andere dat filmpje en een stuk in fine woodworking over warming up middels het maken van een klein "dovetailtje" in 5 minuten... ben ik met m'n niet zo scherpe beitel, een timmermanspotlood en een wat te grove kapzaag aan de slag gegaan. M'n eerste verbinding was een feit in ruim een half uur... Vanwege het resultaat troostte ik mij met de gedachte dat oefening kunst baart, alle begin moeilijk is, et cetera.
De gemiddelde forumbezoeker zou geblinddoekt een veel mooier zwaluwstaartje gemaakt hebben. Uiteraard, zoals al boven beschreven dien je natuurlijk eerst alle beperkende factoren de schuld te geven als iets niet helemaal uitpakt zoals de bedoeling was. Haast, niet het juiste gereedschap, te krappe werkplek, ga zo maar door.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken ben ik even later naar een winkeltje (2 x 115 km) voor houtbewerkingsgereedschap gekard en heb een aardige beginset aangeschaft, al zeg ik het zelf. Hierin vakkundig bijgestaan door iemand die het klappen van de zweep kent. De forumvraagbaak die er ook werkt was namelijk op cursus gisteren....
Dacht dat ik voor dergelijke gereedschapjes naar Dick GMBH in Oostelijk Duitsland moest.
Voorlopig zullen de zwaluwstaartjes de ballotagecommissie voor fotoplaatsing op deze site nog niet passeren, maar leuk is het wel allemaal.
Als je je realiseert onder welke omstandigheden (slecht licht, vochtige ruimten, geen moderne gereedschapsstaal legeringen e.d.) men in het verleden de prachtigste werkstukken maakte, neemt het respect alleen maar toe.
Dit forum werkt dus niet alleen inspirerend, maar blijkt ook nog eens goed voor de economie, dat is toch een mooie opsteker in deze volgens de media barre tijden.

Tot een volgende keer,

Balkensplinter
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Balkensplinter,

Wat een mooie dag voor je!! :D

Er gaan er meerdere volgen, geloof me.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Dank je Hemski,

Een week na de aanschaf van de handgereedschappen en een tiental zwaluwstaartjes verder zijn zowel het resultaat als het tempo een stuk vooruit gegaan. Om steeds dezelfde hoek af te schrijven heb ik in plaats van een 1:6 of 1:8 winkelhaak aan te schaffen zelf een haakje van 12 graden gemaakt door een stukje van een "element system" drager in een de met een cirkelzaag gemaakte groef van een blokje hout vast te zetten. Het ziet er erg amateuristisch uit maar werkt naar volle tevredenheid.

To be continued en er zullen zeker nog vele mooie woodworkingmomenten volgen.

Groet,

Balkensplinter
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo Hemski,

De voorbeelden op de foto zien er zeer bruikbaar uit, maar wat ik in elkaar gezet heb lijkt eigenlijk gewoon op een winkelhaak, met houten steun en stalen afschrijfdeel. De daadwerkelijke naamgeving van de onderdelen weet ik niet, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Groet,

Balkensplinter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.