domino deuvels zelf maken

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Dag forum leden,

al iemand ervaring met het zelf maken van de domino deuvels ?
Indien ja, graag wat meer informatie:
bv als ik een deuvel van 10x50 wil maken: zijn de buitenafmetingen dan exact 10x50 of moeten die iets kleiner ?
(eventueel graag een foto of tekening)
hoe maak je de afgeronde hoeken ? Langslopen met een frees of gewoon afraspen/vijlen?
Is er een noodzaak om de buitenkant - in analogie met de echte Festool domino's - 'gegroefd' te maken, om mag dit vlak zijn ?

ivm houtsoort: kan een andere houtsoort ipv beuk of Sipo ? Is dit een probleem voor het lijmen/sterkte indien in bv Merbau hout neem ?

Mijn idee is - om wat geld uit te sparen - om de originele domino te gebruiken voor de juiste fitting - en zelfmaak domino's te gebruiken voor de andere - bredere fittings (zie verschillende standen met de domino)

alvast dank voor feedback.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Algemene consensus (gebaseerd op ervaring op FOG en andere fora) is dat het niet loont om domino's zelf te maken, met als mogelijke uitzondering de grotere maten die voor de 700 bedoeld zijn.

Ik heb een paar standaard 10*50's voor je gemeten (SIPO in die maat heb ik niet) en de diktevariatie is min 0,1 tot plus 0,1 mm, terwijl de lengte rond de 4,83 mm bedraagt (plus/min 0,03). Breed ongeveer 23,8 tot 24 mm.

De afgeronde hoeken kun je met een passende frees maken, vijlen lijkt me niet handig.

De groeven hebben diverse functies. Die in de lengte op de rondingen helpen de lijm naar buiten te drukken en geven verbinding tussen buiten en onderin het gat (drukverschil opheffen). De schuine op de vlakke zijden zijn om de oppervlakte te vergroten en om lijmtransport te faciliteren. Zonder die groeven zijn domino's heel moeilijk in 'strakke' gaten te krijgen. Jouw idee is wat dat betreft verstandig (echte voor strak, zelfgemaakte voor los). De lettering ziet er gewoon gaaf uit, maar voegt niets toe…

Houtsoort: ik heb voorbeelden gezien in allerlei soorten, vaak als het om zichtbare verbindingen gaat.

Als ik me niet vergis heeft Paul Marcel (Half Inch Shy) YT-fimpjes waarin hij het zelfmaak-proces laat zien.
 

WR1944

Oud hout
Op het gebied van zelfbouw-domino's heb ik al het één en ander langs zien komen. Sommigen maken exacte kopieën maar ik heb ook namaak domino's gezien met een afschuining in plaats van een afronding. Zolang een domino past in de dikte en de breedte gaat alles goed. Alleen het lijmtransport wordt verstoord. Zelfs rechthoekige domino's zijn mogelijk. Door ze 1 tot 2 mm te laten oversteken waar de ronding begint functioneren ze nog steeds. De zijdelings fixatie gebeurt door de vervorming van de hoeken in het gat. Maar je moet de lijm van te voren wel goed verdelen want lijmtransport is nihil.
Er is alle ruimte om te experimenteren lijkt mij.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Dank alvast voor jullie feedback.

Ik heb de neiging om deze stelling tegen te spreken:
"Algemene consensus (gebaseerd op ervaring op FOG en andere fora) is dat het niet loont om domino's zelf te maken, met als mogelijke uitzondering de grotere maten die voor de 700 bedoeld zijn"

In mijn geval gaat het hier over puur doe het zelf activiteiten (vrienden diensten) , dus tijd en afval materiaal is gewoon gratis, terwijl de kostprijs van de domino's toch aardig oploopt. (ik heb bv voor een rek een 60 tal domino's nodig).
Verwijzen naar FOG is m.i. ook niet de meest objectieve. Festool heeft er vooral voordeel bij dat we die niet zelf aanmaken.

enfin, gewoon een bedenking, ik apprecieer ten zeerste ook de input van Bert.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Ik gebruik de domino's van Festool enkel voor het eerste gat, de fixatie dus, en de andere zijn van
eigen makelij.
Omdat buiten het eerste gat de volgende toch een stand groter maakt heeft het afronden geen
enkele zin.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@janfest Ik snap je bedenking & denk dat een eindeloze discussie over de waarde van tijd (beroepsmatig of in de privésfeer) niet zinnig is.

Maar mag ik dan nog in overweging geven dat de aanschaf van een Domino-machine op basis van de gegeven overwegingen dan ook onzin is, omdat je met 'gratis' tijd en materiaal ook die gaten zelf kunt uitboren en beitelen, en de domino's vervangen door hun voorloper, of met andere woorden — gewoon een ouderwetse pen en gat verbinding kunt maken…

Verder lijkt mij FOG een redelijk objectief platform. Voor zover ik het kan inschatten (sinds 2008…) wordt er door de moderatie enkel gestuurd op 'naar' taalgebruik en twistgedrag, waar ik als ervaringsdeskundige (jarenlang moderator van een Apple-forum geweest toen er nog geen Internet was) veel waardering en bewondering voor heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.