Cirkelzaag of toch een Invalzaag? (Of afkortzaag)

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Na enig speur en lees werk op het forum wil ik toch mijn vraag hier nog even stellen.

Binnen kort ga ik van start met de bouw van onze (eiken) woonkamer meubels, hiervoor heb ik een 8 tal stammen laten verzagen waarvan een gedeelte van het hout inmiddels terug is van de droger, circa 80 procent heb ik laten verzagen tot kwartiers / vals kwartiers planken, maar ook een deel tot schaaldelen.
Van deze schaaldelen wil ik onder andere de panelen maken, nou is een deel krom (scheluw), een deel erg groot en een deel ongemakkelijk van vorm.

Dit in gedachte hebbende overweeg ik om een hand-cirkelzaag of invalzaag aan te schaffen. om het materiaal wat makkelijker handelbaarder te maken voor dat het naar de afkort zaag gaat (shopmate 5200) en vandaar uit door naar de vlakbank(hm1) enzovoort gaat.

Nu is mijn vraag waar doe ik beter aan, een invalzaag, of een handcirkel zaag? Het werk bestaat voorlopig enkel uit ruw werk al sluit ik op ten duur het fijnere zaagwerk in plaatmaterialen zoals, MDF, Betonplex en Berken triplex niet uit. Of ik ook specifieke zaag acties ga uitvoeren waarbij een invalzaagactie nodig is zoals het zagen van een uitsparing voor een wasbak weet ik nog niet.

Wat zouden jullie doen?

met vriendelijke groet,
woody / Gert-Jan

p.s.

De zagen die ik op het oog heb zijn de Bosch gkt 55 gce(549) & de Bosch gks 65 gce (395) beiden worden geleverd in L-Boxx en inclusief 1600mm lineaal
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik kan je echt aanbevelen de invalzaag te nemen, ik heb er nu zo'n 6 jaar 1 en die bevalt nog steeds zeer goed, ik zaag er vanalles mee van vlonderplanken tot eiken voor meubelen.
Het grote voordeel vind ik wel dat de machine volledig gesloten is en als je hem loslaat is de zaag ook gelijk naar binnen. Veilighied is daarmee een stuk beter, een gewone handcirkelzaag stel je vast op een diepte in en daar blijft tie gewoon op staan, steekt dus altijd onder de onderplaat ui.t

Je zou kunnen beginnen met de vorige week besproken Parkside van de Lidl die nog in de webshop te bestellen is voor 9 tientjes. zeker als je met grof werk wilt beginnen kun je je daar geen buil aan vallen, is incluis 2 x 70cm rail en koppelstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.