Lijmklemmen ecotools

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo iedereen,

ik zit nu al een tijdje te kijken om wat lijmklemmen bij te kopen. Uiteraard liefst Bessey, maar die kan ik me enkel tweedehands veroorloven en die komen helaas maar sporadisch voor op die markt.

Dus ik dacht eens wat rond te neuzen en kwam deze tegen: https://www.ecotools.nl/lijmtang-400x120mm/
voor mij zij die ideaal qua afmetingen, maar ik vroeg me af of

1) iemand hier al ervaring mee heeft.
2) hoe dit type klem zich verhoudt tov de 'normale' versie ( met een aparte kop dus)

alvast bedankt voor jullie input!

groet, Sam
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb er meerdere en ik vindt het top kwaliteit die niet onder doed voor de bessy
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
We hebben er hier een heeeeeeeleboel. Goed spul. Echter is bessey net even iets beter afgewerkt. Persoonlijk zou ik ecotools klemmen kopen. Prijsverschil is echt enorm.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb er 4 van een kleinere maat. Prima spul voor de prijs maar ze zijn niet geheel zuiver. Zo is er 1 bij die erg krom is waardoor de kracht niet netjes op het center wordt verdeeld. Dit is niet erg want ik gebruik ze ook niet om iets precies in te klemmen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Berlan - amazon.de (zoek op berlan schraubzwinge)

120x400 kost daar €7,50 ex €10 euro verzendkosten. Heb er zelf een paar gekocht van 120cm lang, bevallen erg goed.

120x500 kost bij de hornbach een tientje, heb daar ook een aantal van die goed bevallen, buigt pas bij extreem hard aandraaien (evenals de berlans). Zie zelf niet in waarom Besseys 3x zo duur zijn afgezien van de merknaam en wellicht 10% afwerking?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik gebruik de ecotools lijmtangen en bessey door elkaar heen, er zit verschil in afwerking enz. maar de ecotools lijmtangen doen hun werk ook gewoon goed.
Het zijn fijne lijmtangen voor een hele leuke prijs.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb ze ook, als ik hem naast het zelfde model bessy houd dan zie je haast geen verschil.
En in werking doen ze naar mijn idee niet onder voor elkaar
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou je ziet wel degelijk verschil met de Besseys - op plaatsen zit er op de ecotools tangen duidelijk minder metaal. Dat gezegd hebbende, wij hebben er onlangs een stuk of 20 gekocht, kleine maten, voor het bouwen van een houten surfplank (en uiteraard algemeen werkplaatsgebruik, je kunt nooit genoeg lijmklemmen hebben) en zijn tot nog toe zeer te spreken over de kwaliteit - en al helemaal over de prijs.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
De kwaliteit van een Bessey openbaart zich op langere termijn. Het staal is beter, de 'notches' zijn nauwkeuriger — waardoor de slijtage bij gebruik beduidend minder is. Mindere broeders klemmen op termijn niet meer zo goed op de meestgebruikte delen van het staal.

Voor af-en-toe gebruik is Bessey overkill & zullen goedkopere merken voldoen.

Dat gezegd hebbende, mijn kleinkinderen gaan nog plezier hebben van mijn Bessey’s (als ze tenminste iets in houtbewerking gaan doen…).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zijn er ook goedkope(re) alternatieven voor corpusklemmen (1000mm/1250mm/1500mm)? Liever geen pijplijnen en met voldoende spankracht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een paar jaar geleden goede en goedkope lijmklemmen in de lokale ijzerwarenzaak gekocht. Het enige zichtbare verschil is dat ze blinken. Gewicht en afmetingen onderdelen zijn zelfde als Bessey. Merk staat er niet op.
Ik wil hier enkel mee aangeven dat lokale leveranciers soms ook een alternatief hebben, het hoeft niet noodzakelijk van een webwinkel te komen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Er zijn ook best wat mensen die hun eigen klemmen maken van hout of hout met een steigerpijp o.i.d.
Op youtube kom je er genoeg tegen, het is je tijd zeker waard voor de langere lengtes die in de winkel om een of andere reden velen malen duurder zijn.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Lange klemmen (bessy voor op gasbuizen) heb ik al, het gaat me nu om de range 400 a 600. Ik twijfel nog tussen beide maten aangezien ik er ineens 10 zoek te bestellen. Dus misschien voor nu die van 600x120... Nog even over slapen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hallo iedereen,

ik zit nu al een tijdje te kijken om wat lijmklemmen bij te kopen. Uiteraard liefst Bessey, maar die kan ik me enkel tweedehands veroorloven en die komen helaas maar sporadisch voor op die markt.

Dus ik dacht eens wat rond te neuzen en kwam deze tegen: https://www.ecotools.nl/lijmtang-400x120mm/
voor mij zij die ideaal qua afmetingen, maar ik vroeg me af of

1) iemand hier al ervaring mee heeft.
2) hoe dit type klem zich verhoudt tov de 'normale' versie ( met een aparte kop dus)

alvast bedankt voor jullie input!

groet, Sam

Even een ander geluid over de klemmen van ecotools.
Ik heb zowel met bessy klemmen als ecotools klemmen gewerkt. Over de klemmen van ecotools ben ik niet zo te spreken. wij hebben in een jaar 2 klemmen gebroken en nog eens een klem gehad die niet meer wil klemmen. ter vergelijking heb ik nog nooit een bessey klem gehad die stuk is gegaan.
Daarnaast merk ik een groot verschil in het klem gemak van de ecotoop klemmen, deze lopen een stuk stroever dan de bessey klemmen waardoor ze moeilijker vast te draaien zijn. Wel zijn ze veel makkelijker los te draaien, maar dat wil je meestel niet.
Een ander verschil is dat het staal van de eco klemmen beduidend dunner is en sneller buigt.

Wij gebruiken de klemmen voor van alles en nog wat, dus ook voor zwaar werk, dat moet ik er wel bij zeggen. Ga je de klemmen enkel voor houtbewerken gebruiken dan kun je voor dat prijsverschil waarschijnlijk prima mee uit de voeten.
Overigens zijn er ook ander soorten klemmen die wellicht beter geschikt zijn voor houtbewerking. In de meubel werkplaats waar ik werk gebruiken we enkel quick grips om werkstukken vast te houden of te verlijmen. moeten we toch wat meer kracht zetten dan pakken we corpusklemmen.
Ik heb gevraagd waarom ze geen traditionele klemmen gebruiken. Volgens de meubelmakers kun je deze prima gebruiken voor houtbewerking, maar zijn ze daar niet voor ontworpen en kun je dus beter klemmen kopen die veel beter geschikt zijn voor houtbewerking.

Hiermee zeg ik niet dat de klemmen van ecopools niet goed zijn. Ik zeg alleen dat het handig is om na te denken waar je de klemmen voor wil gaan gebruiken, en welke eisen dat met zich mee brengt.

Groeten,
Rik
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag Rik,

voor mij zijn klemmen van het type snelspanners minder interessant denk ik... Ik ga de klemmen bijna uitsluitend gebruiken voor verlijmingen: balkjes aan elkaar lamineren om body's te maken voor mijn Ottokar speelgoedautoreeks. Dus balkjes van iets meer dan 1 meter, met een totale dikte van ongeveer 8cm. Soms ook om langere balken tegen elkaar te klemmen. Valt dat dan onder zwaar werk, ik weet het niet?

Ik heb thuis 2 langere bessy klemmen staan van het klassieke type. Ik heb gisteren het profiel daarvan eens opgemeten en die van ecotoold moeten daar niet voor onderdoen. Bessy heeft een profiel van 10x30mm, terwijl ecotools op 13x27mm zou moeten zitten.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ook hier beide in gebruik. Zowel de bessey als de ecotools klemmen. Ik merk zelf wel een vrij duidelijk verschil tussen beide, de bessey (klassieke uitvoering met zwarte koppen) hebben toch wel wat meer klemkracht dan de ecotools klemmen.
Zelf werk ik zo goed als dagelijks met lijmklemmen (eigen timmerbedrijf), zou ik als hobbyist werken zou ik gewoon voor de ecotools gaan. Ik heb de mijne (ecotools) nu ongeveer 4 jaar in gebruik zonder problemen. De bessey pas een maand of 4 schat ik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag Rik,

Dus balkjes van iets meer dan 1 meter, met een totale dikte van ongeveer 8cm. Soms ook om langere balken tegen elkaar te klemmen. Valt dat dan onder zwaar werk, ik weet het niet?



Ik heb thuis 2 langere bessy klemmen staan van het klassieke type. Ik heb gisteren het profiel daarvan eens opgemeten en die van ecotoold moeten daar niet voor onderdoen. Bessy heeft een profiel van 10x30mm, terwijl ecotools op 13x27mm zou moeten zitten.


op een verlijming zet je meestal voldoende, maar niet overmatig veel druk. dus nee tenzij je enorm dikke balken verlijmt heb je geen overmatige druk nodig.

goed om te horen dat de klemmen van ecotools een breder profiel hebben dan de besseys. degene die ik heb hebben in verhouding een smaller profiel, van daar mijn opmerking.

Overigens denk ik dat de prijs kwaliteitsverhouding van de ecopools klemmen erg goed is. Zelf probeer ik al mijn handgereedschap voor het leven te kopen, doorkom koop ik altijd het beste wat ik kan vinden.

Groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.