welke draad/aansluiting

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Goedenavond,.

zoals al eerder aangegeven heb ik een tijd geleden een draaibank gekocht.
nou heeft deze draaibank een m20 aansluiting voor evt. hulpstukken.


welke maat/ draad is nou meest voorkomend voor de vierklauwen en andere hulpstukken?

een kennis van mij (machinebouwer) wil evt. een andere as voor mij draaien zodat ik alles een beetje universeel heb.

Hoor het graag.

wouter
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hoi Wouter,

Op de meeste houtdraaibanken zit op de as schroefdraad M33 x 3,5 en een as opname van MK2. Hier zijn ook de meeste hulpstuken en vierklauwen voor.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Marco
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Hoi Wouter,

Op de meeste houtdraaibanken zit op de as schroefdraad M33 x 3,5 en een as opname van MK2. Hier zijn ook de meeste hulpstuken en vierklauwen voor.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Marco

bedankt marco.

zit nu te twijfelen. of een nieuwe as, of een verloop van m20 x m33
 
De keus is afhankelijk van wat je op je draaibank wil gaan doen.
Als je alleen kleine dingen wilt draaien is m20 wel voldoende.
Voor zwaardere stukken is een nieuwe as met m33 x 3,5 een betere oplossing.
Nu weet ik niet om welke draaibank het gaat, je moet je afvragen of je draaibank het wel waard is om een nieuwe as te plaatsen.
Nog los van de vraag of dat mogelijk is en of die draaibank geschikt is om zwaardere zaken op te draaien.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Laat die machinebouwer dan zoeken op DIN 800. Dat is namelijk de norm van de spilneus.

Met een schroefdraad alleen ben je er namelijk niet. Een klauwplaat moet namelijk axiaal en radiaal worden gepositioneerd.
Daarvoor is de centreerrand en het aanlegvlak die in de DIN800 norm zijn vastgelegd.

De klauwplaten passen niet goed op alleen de M33x3,5 draad.
.image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.