in opdracht: grote kledingkast

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoi,

Afgelopen maanden heb ik regelmatig een weekend gewerkt aan een heuse "opdracht": een grote kledingkast voor het nieuwe huis van een vriendin. Na verscheidene ontwerpen trokken we de conclusie dat we voor de verkeerde kamer een kast aan het bedenken waren; de logeerkamer, onder het schuine dak, bleek een veel betere plek voor een kast en toen viel het ontwerp ook direct op zijn plek! Het is niet een heel gestructureerd fotoverslag geworden, maar het geeft denk ik wel een beeld.

Het frame is opgebouwd uit goeie kwaliteit vuren balken, met pocket holes onderling bevestigd. De daadwerkelijke "kast-vakken", vallen als het ware in dat frame. Zo lijken de vakken een soort van los in de ruimte te hangen, of "ingelijst" zo je wilt. Het effect is uiteindelijk precies geworden wat ik voor ogen had en dat is ook wel eens fijn natuurlijk :) De kast-vakken zijn van mooi berken multiplex. De greepjes zijn van leer - dat geeft een erg mooie uitstraling!

Een en ander heeft veel tijd gekost: het is allemaal weekend-werk geweest, met de nodige weken tussenpoos, en tijd voor koffie en lunch werden zéér serieus genomen - dus heel vlot ging het niet, maar het gaf wel veel plezier en voldoening, ook bij de opdrachtgeefster!

Hier de foto's:

grote-kledingkast-001.jpg


grote-kledingkast-002.jpg


grote-kledingkast-003.jpg


grote-kledingkast-004.jpg


grote-kledingkast-005.jpg


grote-kledingkast-006.jpg


grote-kledingkast-007.jpg


grote-kledingkast-008.jpg


grote-kledingkast-009.jpg


grote-kledingkast-010.jpg


grote-kledingkast-011.jpg


grote-kledingkast-012.jpg


grote-kledingkast-013.jpg


grote-kledingkast-014.jpg
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Prachtige kast, mooi dat de nerf ook overal door loopt.
Leuk trouwens die leren greepjes zo, hoe heb je ze vast gezet?

Met vriendelijke groet,
woody
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Heel mooi gedaan! Vraagje, is die lineaal ook een mal voor de scharnierpositie? Handig!
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Netjes gedaan hoor!
Leuk idee, met dar witte frame, het accentueert de kopse kant van de berkenmultiplex.
persoonlijk had ik deze volumes misschien nog net iets naar voren laten springen tov de witte kaders.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
netjes hoor! je werkt erg nauwkeurig zo lijkt het. Ik ben ook wel benieuwd of die liniaal ook direct een mal is voor scharnieren en plankdragers. kan je daar een merk / type of eventueel een linkje van doorsturen?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Heel mooi gedaan en voor mij weer een nieuwe manier om kasten te maken.
Wat is de maat van de latjes en heb je 18mm berken multiplex gebruikt?
Blijven de grote deuren recht met gebruik van multiplex?

P.S. De lijst die gebruikt wordt is de deuvellijst WF4650000 van Wolfcraft.
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Leuk trouwens die leren greepjes zo, hoe heb je ze vast gezet?

Deze zijn besteld bij een hippe (lees: vrij dure) designwinkel; al met al zijn de greepjes vrij makkelijk zelf te maken. De leren bandjes zitten met een korte slotbout vast in een zo'n moer-waar-ik-de-naam-niet-van-weet: een busjes met een kraag. Het busje heeft inwendig draad en de kraag een inbusprofiel.

Heel mooi gedaan! Vraagje, is die lineaal ook een mal voor de scharnierpositie? Handig!

Ja! Die lineaal is een deuvelmal van Wolfcraft. Als deuvelmal is de nauwkeurigheid net aan ok, maar de hart-op-hart afstand van de gaten is 32mm en is daarmee "standaard". Bij de mal zit ook een boor-bus van 5mm en dat is weer de maat voor de schroeven die bij de scharnieren horen en ook bv. van die planken-dragertjes. Heel handig al met al. Omdat de scharnieren redelijk ver de kast in vallen vanwege de invallende deuren, heb ik die hout lat bevestigd om zo altijd de goede afstand te hebben. Uiteraard thuis eerst op proefstukjes uitgeprobeerd :)

persoonlijk had ik deze volumes misschien nog net iets naar voren laten springen tov de witte kaders.

Dat is een heel leuk idee! Die onthoud ik voor een "volgende keer"! :)

netjes hoor! je werkt erg nauwkeurig zo lijkt het. Ik ben ook wel benieuwd of die liniaal ook direct een mal is voor scharnieren en plankdragers. kan je daar een merk / type of eventueel een linkje van doorsturen?

Van Wolfcraft dus :) Bedankt voor je compliment, maar vergeet niet: foto's flateren best wel. Ik zie nog allerhande details, waarvan ik denk "Oei, dat kan beter". Hoekjes die net wat beter hadden mogen aansluiten bv. En ik heb me ook nog teveel door de muren laten leiden. Daarmee werd het framewerk toch niet lekker haaks en dat werd met panelen zagen nog een hele uitdaging. Ik ben wel enorm blij dat ik alsnog toch een TS55 heb gekocht. Het is zo enorm fijn te kunnen vertrouwen op "ik zaag waar ik de zaaglineaal neerleg" (ik zit nu een goede reden te bedenken voor een domino... lijkt me ook geweldig om daar mee te "mogen" werken :) ).

Heel mooi gedaan en voor mij weer een nieuwe manier om kasten te maken.
Wat is de maat van de latjes en heb je 18mm berken multiplex gebruikt?
Blijven de grote deuren recht met gebruik van multiplex?

P.S. De lijst die gebruikt wordt is de deuvellijst WF4650000 van Wolfcraft.
Mvg,:).

Dat is'm! :)

De deuren zijn heel iets krom inderdaad. Ik overweeg bovenaan en onderaan van die "rare earth" magneetjes te plaatsen om de deuren nog net wat beter te laten sluiten. Inderdaad 18mm mulitplex. De balkjes van het frame zijn uit mijn hoofd ongeveer 44x38mm. Het liggende deel van het frame is dacht ik iets van 44x65mm.

Bedankt voor jullie reacties!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mooie kastenwand geworden, de witte kaders heb je mooi speels gemaakt, maar hoe heb je de bodem en de bovenkant aan de zijpanelen gemonteerd.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Super kast. En idd mooi idee om deze ruimte optimaal te benutten. Je zou ook de kogelsnapslotjes kunnen gebruiken voor de deuren. Mocht de deur nog iets meer krom treken kun je ze nog iets zwaarder afstellen. [h=1][/h]
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
>>De leren bandjes zitten met een korte slotbout vast in een zo'n moer-waar-ik-de-naam-niet-van-weet: een busjes met een kraag. Het busje heeft inwendig draad en de kraag een inbusprofiel.

Rampa-moer. Er is ook een variant met gleuf voor een vlakke schroevendraaier (of een speciaal hulpstuk waarvan het bestaan zeer waarschijnlijk is, maar dat ik nog nooit echt gezien heb). Ik draai ze trouwens in middels een bout waarop twee gewone moeren, met een dopsleutel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
>>De leren bandjes zitten met een korte slotbout vast in een zo'n moer-waar-ik-de-naam-niet-van-weet: een busjes met een kraag. Het busje heeft inwendig draad en de kraag een inbusprofiel.

Rampa-moer. Er is ook een variant met gleuf voor een vlakke schroevendraaier (of een speciaal hulpstuk waarvan het bestaan zeer waarschijnlijk is, maar dat ik nog nooit echt gezien heb). Ik draai ze trouwens in middels een bout waarop twee gewone moeren, met een dopsleutel.

Denk dat er eerder een Huls(bus)moer wordt bedoeld.

SR1585_P_1_3.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@janwijbrand,

Laat mijn kleindochter nu bijna net zo'n hoek in haar kamer hebben, en ze vond de kast héél erg mooi....
Nou dan weet je het wel, dus als je nog meer gegevens heb die ik kan gebruiken, kom maar op.

Mvg,:).
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
@janwijbrand,

Laat mijn kleindochter nu bijna net zo'n hoek in haar kamer hebben, en ze vond de kast héél erg mooi....
Nou dan weet je het wel, dus als je nog meer gegevens heb die ik kan gebruiken, kom maar op.

Mvg,:).

Wat cool!!!

Als je me een DM stuurt dan kunnen we vast op een of andere manier contact opnemen!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Van Wolfcraft dus :) Bedankt voor je compliment, maar vergeet niet: foto's flateren best wel. Ik zie nog allerhande details, waarvan ik denk "Oei, dat kan beter". Hoekjes die net wat beter hadden mogen aansluiten bv. En ik heb me ook nog teveel door de muren laten leiden. Daarmee werd het framewerk toch niet lekker haaks en dat werd met panelen zagen nog een hele uitdaging. Ik ben wel enorm blij dat ik alsnog toch een TS55 heb gekocht. Het is zo enorm fijn te kunnen vertrouwen op "ik zaag waar ik de zaaglineaal neerleg" (ik zit nu een goede reden te bedenken voor een domino... lijkt me ook geweldig om daar mee te "mogen" werken :) ).

Ik herken het gevoel met zo'n zaag, die heb ik ook en (na veel te veel laminaat gezaagd te hebben, dus bot) weer even laten slijpen voor 20€. wat zaag ie weer heerlijk...
Ik ben laatst met een klein kastje begonnen voor onder mijn TV, van betonplex melaply 350gr coating ral9016. Daar heb ik voor blinde verbindingen deuvels gebruikt en die met een speciale deuvelboor van festool gemaakt. die kan prima op een bovenfrees zoals de OF1010 van festool. ik dacht toen ook... ik moet een dominofrees hebben, maar met deuvels werkt het ook zo lang er niet te veel (trek)spanning op de verbinding komt.
Ik weet niet of je een bovenfrees hebt, maar met 25 - 30 euro ben je klaar en kan je dan prima verbindingen maken. Heb je nog geen bovenfrees, dan zal ik die eerder aanschaffen dan een lamello.
Tot slot, ik denk dat als je met lamello wil werken er genoeg voor handen zijn op dit forum om een keer uit te proberen.
 
M

Milo-vs

Guest
Erg mooi en praktisch ontwerp! Ik ga hem onthouden mocht ik straks in m'n eigen huis nog eens een kast moet bouwen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.