Telefoonhoesje

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Gisteren en vandaag vielen mijn oorspronkelijk plannen in het water (teveel regen) en daarom had ik eindelijk weer eens de tijd om een projectje van mijn wensenlijstje tot uitvoer te brengen.

Plankje eiken op de machine en frezen maar.
klein01.jpg

Om het achterkantje goed op z'n plek te houden heb ik gekozen voor een gleufconstructie en omdat ik een 14 graden freesje had liggen, heb ik deze hiervoor gebruikt.

klein02.jpg

Het "hoesje" kon daarna worden los gefreesd en volgens eenzelfde procedé is ook het achterkantje zelf tot stand gekomen.

klein03.jpg
En het begint al aardig op een telefoonhoesje te lijken.

Deksel past prima.

klein05.jpg

Knopjes zijn ook niet onbelangrijk (1.9mm dik)

klein04.jpg

klein04a.jpg

En natuurlijk nog de nodige gaten voor camera's, ledjes, microfoon, luidspreker, oortelefoon en usb.

klein06.jpg
klein07.jpg
En daarmee heb ik mezelf een houten telefoonhoesje cadeau gedaan.

Echt praktisch? Neuh, niet echt, de voorkant is nog steeds niet beschermd, maar denk wel dat de hoekjes beter beschermd zijn bij een eventuele val.

Solide? mmm, valt tegen. Ik had meer "stijfheid" verwacht. Het ligt wel lekker in de hand, maar of het nou een lang leven zou hebben als mijn kinderen het zouden gebruiken...... dat denk ik dus niet.

Mooi? Ja, geloof van wel. Het is sowieso "fraai", maar denk wel dat ik nog een "bewerking" op de achterkant ga zetten. Dat is iets voor later (als het dan nog heel is).

In ieder geval leuk en leerzaam om te maken en ik ben weer een ervaring rijker :cool:

groet,
Ronald
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
en bedankt he :p weer een extra project op het lijstje :rolleyes:

nee even zonder gein echt een prachtighoesje, heb je aan de binnen kant ook iets van schuim gedaan?

met vriendelijke groet,
woody
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ziet er leuk uit!

je voorkant is enigszins beschermd omdat je een bumper hebt gecreëerd. als je je toestel op het "scherm" legt zal je scherm zelf geen contact hebben met de tafel. dit voorkomt krassen op je scherm.

voor afwerking zou je een epoxy kunnen proberen, deze dmv vacuüm de poriën van het hout laten doordrenken en daarna nogmaals op maat frezen. dat is denk ik al een stuk steviger dan nu.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt allemaal voor de positieve reacties.


en bedankt he weer een extra project op het lijstje


nee even zonder gein echt een prachtighoesje, heb je aan de binnen kant ook iets van schuim gedaan?


met vriendelijke groet,
woody


Nee, geen schuim, maar gewoon het hout op de telefoon.


ziet er leuk uit!


je voorkant is enigszins beschermd omdat je een bumper hebt gecreëerd. als je je toestel op het "scherm" legt zal je scherm zelf geen contact hebben met de tafel. dit voorkomt krassen op je scherm.


voor afwerking zou je een epoxy kunnen proberen, deze dmv vacuüm de poriën van het hout laten doordrenken en daarna nogmaals op maat frezen. dat is denk ik al een stuk steviger dan nu.

Dat van het voorkomen van krassen klopt inderdaad. 1 mm randje doet wonderen.

Epoxy is iets wat ik nog wel eens zou willen proberen. Ben alleen bang dat het nogmaals op maat frezen wat lastig wordt. In ieder geval wordt het inklemmen van het deksel moeilijk omdat dat uit een groter stuk komt en later in het "hoesje" zelf op dikte is gebracht.


Als je meer stijfheid wilt zou ik het uit gelamineerd bamboe maken. Zelf zagen en plakken - of gewoon een bamboe snijplank opofferen.


Bamboe heb ik vandaag meer gehoord. Is dat echt zoveel sterker dan eikenhout? En is dat ook "makkelijk" te frezen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bamboe heb ik vandaag meer gehoord. Is dat echt zoveel sterker dan eikenhout? En is dat ook "makkelijk" te frezen?

Ja, vooral de treksterkte (elasticiteitsmodulus), en daarmee ook de buigweerstand en dus stijfheid. Breeksterkte bij buigbelasting zal niet heel veel anders zijn dan hout. Er worden niet voor niks nog steeds hengels van (gespleten) bamboe gemaakt.

Nee frezen zal niet makkelijk zijn, in die zin dat je gereedschap snel bot wordt - dat geldt bij het schaven van bamboestrip (hengels) ook - bamboe bevat relatief veel silica (kiezelzuurdeposities).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.