Blokschaaf

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik heb momenteel nog geen schaaf en omdat ik die nu toch nodig begin te hebben i.v.m. een project, ga ik hier even een vraag stellen.
IK heb me een klein beetje ingelezen en m.i. moet ik op zoek naar een Stanley Bailey no 4, want dit wordt me eerste schaaf.
Ik heb even rond zitten snuffelen op internet en kwam op Ducotools. Nu staat er een te koop voor €40,- Alleen is dit een betrouwbaar bedrijf (iig een mooie site)? En zijn de schaven gebruiksklaar?
Of heeft iemand betere suggesties of iets te koop?
Tevens heb ik nog geen ervaring met slijpen, dus daar zal ik me ook in moeten verdiepen.

Mvg,

Leroy
 
P

Pel

Guest
Ducotool, is een prima bedrijf als op de site staat dat de schaaf goed is, dan is hij dat ook, €40- voor die Stanley bailey is een normale prijs ik zou hem kopen. Je zult de beitel wel even moeten slijpen en afwetten, maar verder ziet het gereedschap wat Ducotools verkoopt er altijd goed uit, ik heb er meerdere keren gereedschap gekocht tot volle tevredenheid.

Ik heb op de site even gekeken naar de schaaf, en zou hem vlug kopen anders is hij vaak nogal weg?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik kan ook bevestigen dat Ducotools een goeie reputatie heeft. Ik heb er ook mijn eerste Stanley nr.4 gekocht en heel tevreden mee. Deze van 40 euro ziet er op eerste gezicht goed onderhouden uit, maar je zal zoals Pel zegt wellicht de beitel nog moeten slijpen (moet je overigens toch leren). Aangezien het een later type Stanley betreft, vind ik deze nu wel nogal prijzig. Op Marktplaats vind je die voor 25 of minder. Die van 50 euro van 1910 was een koopje, maar helaas is die al de deur uit. Ik zou dus nog even wachten tot ze terug een ouder model in de aanbieding hebben (minstens 1 per week). Die zijn toch nog dat tikkeltje beter, waarmee ik bedoel dat de onderdelen perfect op elkaar passen (bv. kikker en body). Als je toch voor een latere Stanley kiest, neem er 1 met gladde zool. Die geribbelde zool doet niet veel om wrijving te verminderen, maar belangrijker is dat je er geen kantjes mee kan schaven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ducotools is een prima bedrijf, maar ze verkopen wel tweedehandsjes en ze zijn geen restauratie bedrijf. Niks mis met een tweede hands Stanley, in elk geval beter dan een nieuwe, maar er zit vaak nog wel werk aan. Je zult in elk geval de beitel moeten slijpen. Heb je graag een goede vlakke achterkant aan de beitel dan zal je daar ook zelf voor moeten zorgen. Ik heb ook nog nooit een oude schaaf in handen gehad waar de keerbeitel air tight op de beitel aansluit. De kikker bevestiging op de zool is bij de Stanleys gewoonlijk prima in orde. De zool is niet gegarandeerd vlak, dus ook dat zal je zelf moeten checken en eventueel corrigeren.

Maar ze verkopen geen rommel, geen overmatige roest, geen scheuren, geen kapotte handvatten, geen versleten schroefdraad. Ze zijn eerlijk over de conditie, en als ze eens een foutje maken dan kan je gewoon je geld terug krijgen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dit is het ultieme filmpje waarin alles over restauratie van een Stanley haarfijn uitgelegd wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Uiteraard mag je ons ook inschakelen voor al je vragen. Het lijkt wel wat werk, maar de beloning is het meer dan waard. Eens je het schaven onder de knie hebt, zal je nog maar weinig naar schuurpapier grijpen. Ik ben superblij dat ik het vervelende klusje van gladschuren met steeds fijnere korrel nu volledig kan overslaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel

[...pedantic mode ON...]

Een Stanley Bailey No 4 is geen blokschaaf. Dit is een blokschaaf

Stanle6.jpg



zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Block_plane

[\...pedantic mode OFF]
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik zou aanraden om als je bij ducotools gaat kopen even langs te gaan en te vragen of je de "winkel" even mag bekijken. Wat een prachtige kamer, stellingen vol met gereedschap van zagen,bijlen,schaven en alles wat je ooit nodig zou kunnen hebben heeft hij er staan. Prachtig.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Leroy, hopelijk schrikken deze goede adviezen je niet af.
Welke schaaf je ook koopt, oud, nieuw, (heel)duur, goedkoop, topmerk, huis-tuin-keuken-merk, in alle gevallen zul je het slijpen onder de knie moeten krijgen. Dat hoort er bij.

Je kan daarvoor met goedkope eenvoudige middelen beginnen.
Hoe dan ook: laat dat je niet afschrikken. Als je een advies wilt:vraag het op dit forum :).

metvr.groet,
klaas0639


PS: Ja hoor, oude Stanley 4 via Ducotools is een prima begin.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad, ga eens langs als je niet ver woont. Als je te ver woont, stuur dan zeker een mailtje met de vraag naar een goeie oude nr. 4. Zo heb ik de mijne van omstreeks 1913 kunnen kopen voor 40 euro, terwijl die nog niet eens op de website stond.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt voor al jullie adviezen :) Maar idd ik ben al op zoek naar een wetsteen ed. Perfect geholpen door Ducotools, even gebeld, waarna (ik neem aan zijn vrouw) aangaf dat het geen probleem was dat haar man deze gebruiksklaar ging maken. Voor noppes! En die internetsite ziet er al mooi uit met al dat mooie gereedschap, maar Ede is voor mij net niet naast de deur, jammer genoeg.
Vandaag wordt deze al op de post gedaan, dus ik lig morgen heel de dag achter de brievenbus :) En dan kan ik deze gelijk op me gelijmde panelen uit testen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, dat is een mooie service! Wist niet dat ze dat deden en ben toch al heel wat jaartjes vaste klant.

Pas op met achter de brievenbus liggen, die schaven zijn best zwaar ;)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Daar ben ik inderdaad erg blij mee, ze zei omdat het je eerste is, kunnen we dat wel voor je doen :D

Haha zet me bouwhelm in ieder geval wel even op.
 
P

Pel

Guest
Het is altijd prettig zaken doen met Marie-José van Ducotools, als je een bepaald stuk gereedschap zoekt een telefoontje of mail en ze gaan voor je op zoek. Ze doen hun inkopen o.a. in Engeland, en Frankrijk en in meerdere landen. Je wordt bij Ducotools als klant in ieder geval heel anders behandeld als sommige verkopers op Marktplaats.

Groet Pel.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Echt wat een service, ik kan nog wel wat oefening gebruiken, maar de fijnste krullen schoten uit de schaaf! Schaaf in behoorlijk nette staat, enkel het laklaagje is gedeeltelijk van het handvat en de knop.
Maar wat is dit leuk om te doen, zeker als er na een uur of 2 schaven ineens een aantal banen goed gaan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Blij te horen dat je al resultaten boekt. Die eerste krullen produceren heeft iets magisch. Bij mij heeft het een maand geduurd om het schaven volledig onder de knie te hebben. Achteraf bekeken kon het wellicht in minder tijd, maar ik boekte eerst slechte resultaten doordat ik een wiebelende tafel als werkbank gebruikte. Nu snap ik waarom een werkbank zo stevig moet zijn. Je merkt het wel vanzelf als je tegendraads schaaft en bij kops hout best van 2 kanten schaven, anders breekt er soms stukje uit.

Die lak zou ik er volledig afkrabben met zijkant van een beitel (zie ook filmpje dat ik eerder postte) en terug afwerken naar keuze (schellak, olie, vernis, osmowax, etc.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.