Vraag vd week: fence op Dewalt DW745

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zit me al een tijdje te orienteren op een tafelzaag ('t is niet dringend), en de Dewalt wordt hier vaak bejubeld vanwege - zijn algemene prijs/kwaliteitsverhouding maar vooral vanwege - zijn tandheugel-fence, die voor én achter vastzit en dus onmogelijk kan verlopen en altijd gegarandeerd haaks is (na fijnstelling, durf ik dan te denken, maar dit ter zijde).

Dat vind ik een ronduit geweldig feature (heb alleen ervaring met een 'bouwwerf' Electra Bechum, en diens fence is niet haaks te krijgen en verloopt door er geeneens boos naar te kijken).

Maarreuh, een fence hoort toch te stoppen net achter de zaagas? Zie ook bvb bij de gedoodverfde concurrent Makita MLT100X, die inderdaad een 'halve' fence heeft. Anderzijds heeff concurrent Bosch dan weer wel een doorlopende fence...

Is dat nog wel een beetje veilig afkorten? Of heb ik het -zoals gebruikelijk- weer geheel verkeerd begrepen :D ?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Omdat de DW745 een spouwmes heeft, is het toegestaan, maar inderdaad, beter stopt hij na de zaagas.

Ik hoefde trouwens geen fijn-instelling te doen, hij was spot-on rechtstreeks uit de doos
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Omdat de DW745 een spouwmes heeft, is het toegestaan, maar inderdaad, beter stopt hij na de zaagas.

Ik hoefde trouwens geen fijn-instelling te doen, hij was spot-on rechtstreeks uit de doos

wat is de reden dat een fence beter stopt na de zaagas?
zelf heb ik een BOSCH GTS10, elke verbetering is meegnomen.
 
P

Pel

Guest
Je maakt daar dan een hulpgeleider van hout op die dan loopt tot ± 3 cm voorbij de voorkant zaag.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Ik heb sinds kort ook deze zaag. Bevalt super goed, ook ik heb hem verder niet hoeven bij stellen. De slede heb ik twee weken gelden zelf gemaakt. Een hele fijne aanvulling om haaks te kunnen zagen.
Ik wil nog een keer een test doen of zagen beter gaat als ik een lat tegen de fence zet tot aan het begin van het zaagblad.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Je maakt daar dan een hulpgeleider van hout op die dan loopt tot ± 3 cm voorbij de voorkant zaag.

Groet Pel.
Je bedoelt dat je de fence "uitdikt" voor de zaagas? Dat de fence, van boven bekeken, een soort van uitgerokken L-vorm wordt? Dat zou werken!

BossyRangs, ik ben fan van Mattias, maar tegelijkertijd heb ik minder schrik van kickback - ik zou nl aan de andere kant vh zaagblad staan - dan van een blootliggende zaag, die dan ook nog eens de helft vd tijd onder een slede verstopt zit.

"Waar blijft ie nou?"
SPLATSCH
"Oh, daar…"



Enfin ja nog maar es wat verder over slapengaan. Telkens ik denk een zaagtafel nodig te hebben - voor projecten in de toekomst - eindig ik met "maak nu eens een tafel met aanslag voor je afkortzaag, luiwammes! Dan kan je afkorten tot je blauw ziet".
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
BossyRangs, ik ben fan van Mattias, maar tegelijkertijd heb ik minder schrik van kickback - ik zou nl aan de andere kant vh zaagblad staan - dan van een blootliggende zaag, die dan ook nog eens de helft vd tijd onder een slede verstopt zit.

"Waar blijft ie nou?"
SPLATSCH
"Oh, daar…"

Hahaha, je hebt gelijk. Ik ben ook geen fan van die sledes waarbij je amper het zaagblad ziet, tot het te laat is :). Ik heb eigenlijk de verkeerde link gepost, want ik bedoelde de slede die je helemaal in het begin van het filmpje ziet. Bij deze slede sta ik ook aan linkerkant van het zaagblad. Heel simpel te maken, en ik ben er heel tevreden mee.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je maakt daar dan een hulpgeleider van hout op die dan loopt tot ± 3 cm voorbij de voorkant zaag.

Positie einde van de hulpgeleider wordt bepaald door de dikte van het hout icm met de zaagdiameter. 10 a 15 mm voorbij het punt waar het hout doorgezaagd is, daar hoort de hulpgeleider te stoppen. Als het hout opentrekt na het zagen, dan kan het op deze manier weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.