Japans afkant/zoetschaafje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gister een Japans afkant schaafje gebouwd met een beitel van G. Vogel en wat Gonzalves Alves en Coromandel hout.
Door de keg/wig vorm van de beitel is deze uitstekend geschikt voor een japanse schaaf.(de beitel zet zich dus zelf vast)
De keerbeitel is van een stukje rvs gemaakt die ik nog had liggen.
De pin die de keerbeitel vast houd is en dikke spijker en de schaafmond is opgekegt (bij opnieuw vlakken tik je de keg iets naar beneden zodat de mondopening klein blijft).
Helaas heb ik tijdens het maken te weinig foto's gemaakt. In verband met tijds besparing heb ik deze schaaf uit twee delen gemaakt.

IMG_4407.jpg

IMG_4408.jpg

IMG_4409.jpg

IMG_4410.jpg

IMG_4412.jpg

IMG_4414.jpg

IMG_4419.jpg

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Henk, zoals ik al schreef als je de schaafzool opnieuw wilt vlakken neem je materiaal weg en word de schaafmond opening groter.
Door nu de keg iets naar beneden te slaan verklein je de mond opening weer je moet dan wel het uitstekende stukje van de keg gelijk halen met de zool.
Dit systeem had ik nog nooit gebouwd en het leek mij leuk om eens uit te proberen.
Bedankt voor het compliment.

groetnis, Roeland

de keg houd dus niets vast.
 
P

Pel

Guest
Mooi schaafje Roeland, je gebruikt een stalen wig zo te zien, trilt die niet los? Of gebruik je hem ook nog als keerbeitel?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een erg mooie schaaf Roeland ! Wat zijn de afmetingen er van ? Mag ik aannemen, vanwege de lengte, dat dit eigenlijk een soort rijschaaf is voor smalle delen ?

Dank je Willem, De afmetingen van het schaafje zijn 210mm lang bij 40mm breed bij 22mm hoog. De effectieve breedte van de beitel is 19mm(deze is gemaakt van een steekbeitel van 26mm breed.
Heb hem gemaakt voor het aanbrengen van schuine kantjes maar blijkt als zoetschaafje uitstekende resultaten te behalen.
De lengte is meer omdat het dan wat prettiger in de hand ligt en het oog wil ook wat door zijn lengt oogt ie wat ranker :)

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi schaafje Roeland, je gebruikt een stalen wig zo te zien, trilt die niet los? Of gebruik je hem ook nog als keerbeitel?

Groet Pel.

Dank je Pel, en nee ik gebruik geen stalen wig (de wig is de schaafbeitel zelf) de keerbeitel zet zich vast tussen het vlak(spiegel) van het schaafmes en het stalen pinnetje middels het omsmeden van de twee bovenste hoekpunten. Zoals het geval is bij de echte japanse schaven.
Dus het schaafmes is onafhankelijk van de keerbeitel te stellen en visa versa

groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.