Een nieuw zaagblad voor op mijn oude machine

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
De machine waarover sprake is een POW855. Ik heb eergisteren (na meer dan 20 jaar) het originele zaagblad eruit gehaald. Zo bot als het maar kan zijn.
Dimensies van het blad 10" 5/8" 40 tanden rabot.

Ik ben van plan de motor met mechanisme te reviseren en in te bouwen in een eigengemaakte zaagtafel.
Mijn vraag aan jullie is voor advies voor een zaagblad. Ik heb gisteren in de winkel gestaan (daar hadden ze vooral CMT) en zag door het bos de bomen niet meer. Ook internet brengt niet direct verduidelijking.
Welk zaagblad zouden jullie mij aanraden. (liefst met typenummer ;)
Zuiver recreatief gebruik. Universeel gebruik (afkorten en schuppen) op zowel massief hout als plaatmateriaal (multiplex). Liefst onder 100€ tenzij echt een meerwaarde met mijn toepassingsfrequentie.
Ik had er ook graag verbindingen mee gemaakt (optioneel)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
heeft iemand enig idee hoe goed de 16mm ring aansluit op een 5/8 as? (15.87) ga je dat merken?
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Een tiende millimeter bij pakweg 4000 t/min... Heb het natuurlijk nooit geprobeerd maar op het gevoel ga ik zeggen dat het voldoende zal slingeren om de as voorbarig uit te slijten.

Ik zou willen aanraden om er minstens een extra stukje stelstaal tussen te friemelen. Of neem een stuk koperdraad van dezelfde lengte als de omtrek van de as en sla dat koper plat met een hamer zodat het net past, dat is toch beter dan niets. Eventueel kan je ook een paar lagen aluminiumpapier voor in de keuken gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Hoe dik je verloopring mag/moet zijn is afhankelijk van de flenzen waar je zaag tussen geklemd zit. Bij sommige machines zit er in de buitenste flens een kamer. Als je verloopring te dun is kan hij uit het zaagblad in de kamer lopen, waardoor je zaag niet meer gecentreerd wordt. In zo'n geval heb je dan een dikkere of twee verloopringen nodig.
 

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Weet er iemand hoe deze bladen van ecotools zich verhouden ten opzicht van deze van kreator (merk beschikbaar in HUBO ed.)

Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is wat type vertanding ik zou nodig hebben. Of maakt dit voor mij niet zoveel uit, zolang de tanden maar scherp zijn.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De zaagbladen van Ecotools gebruik ik op mijn formaatzaag, afkortzaag en cirkelzaag naar volle tevredenheid. Ze hebben een iets kortere standtijd dan bladen die veel duurder zijn maar eigenlijk niet noemenswaardig. Ik kan ze aanbevelen.

Welk zaagblad je nodig hebt hangt erg af van wat je er mee wil doen, voor schulpen een blad met weinig tanden, voor plaatmateriaal een blad met veel (althans meer) tanden. Een blad om universeel te gebruiken zou deze kunnen zijn: https://www.ecotools.nl/zaagblad-225x30-48ti/ Voor nog geen dertig euro incl. BTW, daar ga je je geen buil aan vallen.

De pasring is wel een dingetje, die moet echt goed om je as en in het zaagblad passen. Ga dus niet voor "ongeveer pas" maar zoek even naar de juiste maat.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.