Virtueel spelen met mijn werkplaats... plakken en knippen

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Virtueel spelen met mijn werkplaatsinrichting

Dit mijn werkplaats. 100m2.
Ik kom er zelf nog niet goed uit en vraag jullie mening voor de indeling. Als je het Word-document opent, wordt dit uiteraard met Word gedaan. Alle (voorlopige) machines zijn er in getekend. Wie zet ze op de juiste plaats?

Uitleg/eisen:
De ruimte is 3m hoog, elk vak in het raster is 1m2.
Linksonder is de overheaddeur, donkerblauw, rechtsonder de glazen toegangsdeur. Links daarvan 2 ramen, net zo hoog/laag als de deur. Achter de deur de meterkast en langs de hele rechterzijde loopt een dikke radiatorverwarming. Die bruine stip is de standleiding van de riolering.
De dikke verticale lijn,rechts, geeft een magazijnstelling aan over de volle diepte (8m) van het pand. Deze staat er al.
Rechts en rechtsboven ook 2 rode lijnen en geven de te maken “keukenkastjeswand” aan. Kastjes ong 180 cm hoog tot aan plafond en 60/70cm diep. Nog te maken, dus is nog variabel.
De rode “tralies” bovenaan is de open vaste trap. Deze komt uit op de 1[SUP]e[/SUP] etage dmv een opening in de etagevloer (geel gearceerd) welke voor de helft afgesloten is door een luik. Trap en luik moet weg kunnen om zware zaken naar boven te takelen. Die ruimte daaronder moet dus makkelijk vrij te maken zijn. Meestal zal de trap bijven staan en alleen het luik opengaan.
Linksonder bij de overheaddeur wil ik het een beetje clean houden omdat hier de bus in en uit moet kunnen en er met herfstweer er blaadjes en regen naar binnen wil komen als deze open staat. Zaagsel en krullen mogen hier niet de vrij hand krijgen in de wind.

Linksboven 2x platenrek paars
Daarnaast 1 (of 2) werktafels lichtgrijs
Linksonder de giga lintzaag lichtblauw
Daarnaast de zaagtafel geel
Vlakvandiktebank groen
Radiaalzaag met bijbehorende lange tafel zalmroze. Beide apart te verplaatsen als je de zaag niet perse in het midden wilt hebben. Tafel zelf is nog variabel in vorm en lengte. Moet nog gemaakt worden.
Bandschuurmachine grijs
Freestafelgroen, nog te maken, dus variabel
Dubbele afzuiger (3pk) met cycloon paars, dus denk ook aan het leidingwerk 150mm
Boorkolom blauw/bruin
Het grote grijze vlak is de bus

De lange zwarte strepen op de machines vertegenwoordigen de ruimte die in feite vrij moet blijven om lang hout te kunnen zagen/schaven.

Als je vindt dat er nog kasten of andere zaken in moeten komen of anders moeten, leef je uit!

Waarschijnlijk ben ik nog wel het eea vergeten, maar daar komen we vanzelf achter.

Word-document, hierin kan je schuiven en draaien met de machines:
Bekijk bijlage plattegrond voor het forum.doc

prscrn plattegrond voor forum.jpg
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@The Boktor,

niet lullig bedoeld, maar heb je wel eens gehoord van google sketchup?
Juist het zien van de omgeving in 3D hielp mij heel erg om de meest ideale indeling van onze woonkamer, slaapkamer en schuur te vinden.

zo'n plattegrond is leuk, maar ik kan me totaal geen voorstelling maken van hoe het er daadwekelijk uit zal zien.

het kost veel tijd om alles tot in detail uit te tekenen, maar dit hoeft ook niet, blokken met een naampje van de juiste afmetingen geeft ook al een aardig beeld.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
hallo,

Mooi gedaan . Ik zou willen dat ik dat ook zo lekker kan tekenen. Ik ben al blij dat ik alle letters op een toetsenbord kan vinden.Ik vond de tekening van Boktor al knap.
Hoe lang ben je met deze tekening bezig geweest?

(die auto tatatata tata ta)

Groet
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
hallo,

Mooi gedaan . Ik zou willen dat ik dat ook zo lekker kan tekenen. Ik ben al blij dat ik alle letters op een toetsenbord kan vinden.Ik vond de tekening van Boktor al knap.
Hoe lang ben je met deze tekening bezig geweest?

(die auto tatatata tata ta)

Groet

Dankje je voor je compliment maar het gros van wat er in staat zijn dingen die gemaakt zijn door andere mensen, binnen sketchup bestaat er een soort van appstore waar je tekeningen van andere mensen die deze gedeeld hebben kan downloaden en in je eigen ontwerp laden.ik heb alleen de ruimte getekend, de stelling, trap, auto, keukenkastjes en radiatoren zijn ingeladen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@ Ihoornweg:
Ik heb van Google Sketchup gehoord sinds ik als verslaafde hier veel rondhang. Ben nu meer als een uur bezig geweest om de versie voor Vista te downloaden. Het liefst in het Nederlands, maar Engels lukt ook al niet. En dan moet ik het nog gaan leren..... Even gezocht hier op het forum en dan kom ik dit tegen: http://www.woodworking.nl/showthrea...oor-beginners/page4&highlight=google+sketchup
Als ik dan de eerste berichten lees voorspeld dit niet veel goeds voor mij.
Edit:
Wel mooi dat je even eea laat zien hoe het ook kan. Bedankt.

@ Bert Vanderveen:
Ik heb daar ook wel over nagedacht, maar kom er in het totale plaatje dan weer niet uit. Bedankt voor deze bijdrage. Zet me weer wel aan het denken.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
waarom teken je je werkplaats niet op schaal op een stuk papier en teken je de machines die je dan uitknipt en dan op je werkplaats tekening legt. Zo kun je eindeloos schuiven en gaat altijd een stuk sneller dan sketchup...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Ihoornweg:
Ik heb van Google Sketchup gehoord sinds ik als verslaafde hier veel rondhang. Ben nu meer als een uur bezig geweest om de versie voor Vista te downloaden. Het liefst in het Nederlands, maar Engels lukt ook al niet. En dan moet ik het nog gaan leren..... Even gezocht hier op het forum en dan kom ik dit tegen: http://www.woodworking.nl/showthrea...oor-beginners/page4&highlight=google+sketchup
Als ik dan de eerste berichten lees voorspeld dit niet veel goeds voor mij.
Edit:
Wel mooi dat je even eea laat zien hoe het ook kan. Bedankt.

@ Bert Vanderveen:
Ik heb daar ook wel over nagedacht, maar kom er in het totale plaatje dan weer niet uit. Bedankt voor deze bijdrage. Zet me weer wel aan het denken.

Windows Vista? niet lullig bedoeld maar het word al een tijdje niet meer ondersteund door microsoft en het is nou ook niet bepaald het beste besturingsysteem wat microsoft heeft gemaakt...

misshien tijd om te upgraden? indien je hulp nodig hebt kunnen wij dat ook wel geven denk ik zo, er zijn genoeg IT'ers op dit forum.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
"Upgraden" als in "nieuwe kopen"?
Voor mij voldoet ie nog prima. Werk met m'n handen, niet met de computer :D
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
"Upgraden" als in "nieuwe kopen"?
Voor mij voldoet ie nog prima. Werk met m'n handen, niet met de computer :D

nieuwe computer zal zeker niet nodig zijn, indien vista draait kan er ook windows 7 of hoger op.
Ik bedoel het meer uit oogpunt van compatibiliteit en veiligheid, niet alle applicaties zijn geschikt voor windows Vista, daarom was het ook een flop, en doordat microsoft de ondersteuning heeft stopgezet komen er weinig tot geen updates meer uit waardoor de veiligheid van de data in het geding wordt gebracht.

De upgrade naar windows 7 zal wel geld kosten, daarna kan je gratis upgraden naar windows 10
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Misschien ook wel handig om te weten waar ik deze werkplaats voor ga gebruiken. Nou, dat weet ik zelf ook nog niet. Dit is afhankelijk van de opdrachten die ik nog niet heb. Waarschijnlijk geen (massa)productie, dus termen als productielijn zijn niet van toepassing. Ik moet er gewoon lekker kunnen werken :D

Edit:
Het is één grote open ruimte zonder kolommen en gladde vloer.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Edit:

Op mijn plaatje is de linkerkant van de trap begane grond, de rechterkant van de trap komt uit op de 1e etage. Dus net andersom als Ihoornweg in zijn impressie toonde.

Sorry als ik nu je ontwerp in wording in een keer verpest heb :p
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.