afwerking messenblok

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Hallo allen,

Afgelopen weekend heb ik de laatste hand gelegd aan mijn nieuwste creatie, een messenblok. Het blok is opgebouwd uit latjes Esdoorn en Meranti welke ik heb verlijmd met elkaar tot een mooi blok.

Mijn vraag is nu hoe ik het beste het blok kan afwerken, ben dan ook benieuwd waarom juist die olie of lak. Zelf zat ik te denken aan walnoot olie, hiermee heb ik laatst ook nog naar tevredenheid onderzetters mee afgewerkt.

Alvast bedankt.
 
P

Pel

Guest
Walnoot olie of druivenpit olie is prima, deze oliën harden niet uit daarom is het raadzaam om eens heel af en toe eens herhalen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb ook goeie ervaring met druivenpitolie. Veel goedkoper dan walnootolie, en makkelijker te verkrijgen in de supermarkt want het wordt gebruikt als fondue-olie. Walnootolie wordt ook wel eens gezegd niet geschikt te zijn voor mensen met notenallergie, maar dat is zever want de eiwitten zijn er al uitgezuiverd.
 

fwt

Actieve deelnemer
15 feb 2013
42
2
Rijswijk
Oke, bedankt voor de informatie!

Maakt het type olie nog uit voor de kleur die je uiteindelijk krijgt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Walnoot-olie laat zich niet zo lang goed bewaren als druivenpitolie, het wordt behoorlijk snel ranzig. Daarom heb ik een voorkeur voor druivenpitolie.

Natuurlijk. Daarom is het ook beter (minder slecht ;-) ) als afwerking. Ranzig worden en polymeriseren ('harden', drogen) zijn twee aspecten van dezelfde chemie en samenstelling, namelijk een groot aandeel aan (meervoudig) onverzadigde vetzuren in de olie. Walnootolie wordt eerder ranzig dan druivepitolie, maar droogt dus ook beter.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Beste Henk,

Osmo (en vergelijkbare producten van andere merken) gaat ook prima. Die olieen zijn i.h.a. geschikt voor keukentoepassing (bij Osmo topoil is dat expliciet aangegeven).
Voordeel is dat dat spul goed uithard en je er nauwelijks nog omkijken naar hebt.

Qua kleur: i.d.d. iets donkerder en geler, maar daar staat tegenover dat de tekening natuurlijk veel mooier uitkomt en je een fijne zijdeglans krijgt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beste Henk,

Osmo (en vergelijkbare producten van andere merken) gaat ook prima.

Klopt. Wij hebben het op ons aanrechtblad (elzenhout - eigenbouw) en op het kookeilandblad (berkenhout van de GeelBlauwe Zweed). Maar om nou voor een 'lullig' messenblokje een complete set Osmo afwerkproducten te kopen... Een beetje keukenprins heeft al een flesje walnootolie of druivenpitolie op het schap staan - voor de saladedressing...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.