Houten gevel horizontale planken - spijkers recht boven elkaar

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Binnenkort kan ik beginnen met gevelbekleding aan onze schuur.
Het worden horizontale planken die gespijkerd worden op een verticaal regelwerk.

Wie heeft er nog een goede tip om de spijkers in een rechte lijn verticaal boven elkaar te krijgen?
 

shell

Nieuw lid
15 jul 2015
10
1
Met een schietlood. Of eventueel werkt een stuk gereedschap aan een touwtje ook
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Met een lijn vond ik lastig omdat je per deel en van onderaf werkt en elk deel vast zet moet je de lijn steeds op nieuw ophangen en aan elke staander.
Na een tijdje heb ik de winkelhaak gepakt deze hang je meet het brede deel aan het te spijkeren deel en het dunne deel over het hart van de spijker er onder.
voordeel is ook dat je de spijker steeds op de zelfde maat in het deel kan slaan door gebruik te maken van de mm verdeling op de winkelhaak
Wel waterpas werken en de kromming van de delen in de gaten houden.

groet
 

gids66

Actieve deelnemer
Als de regels horizontaal staan kan je die gebruiken als geleiding : je maakt een plankje met een gaatje op de plaats waar de nagel moet komen.
Bovenaan schroef je een of twee blokjes die aansluiten op de zijkanten van de regel.
De onderkant van de blokjes steunen op de bovenkant van de horizontale plank.
Nagel zetten, plankje wegnemen en de nagel inslaan.
Zoiets:
Bekijk bijlage 49406
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Soms is het verstandig je spijker patroon te variëren, om en om, een links de volgende rechts, een boven een onder als voorbeelden, anders heb je te veel kracht in een lijn en verzwak je je hout met splijten als gevolg. Wij hebben het allemaal gezien hoe een lijn van spijkers te dicht op elkaar in een oude balk die te smal is de balk kan splijten, spijkers trekken los.


Spijkeren is een interessant onderwerp die al te vak ondergewaardeerde is en niet goed begrepen. Het heeft meestal consequenties niet alleen voor het uitzicht maar ook constructief en dus diende goed over nagedacht te worden in plaats van alleen achter af als enkel een midel om planken te bevestigen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Een verticale laserlijn?

Er zijn genoeg van die zelfnivelerende toestelletjes die dat doen.

Dat werkt inderdaad super. Ik heb zelf een goedkope van bosch. Nadeel is wel dat je bij daglicht die lijn amper waar kunt nemen dus een beetje donker weer op schemering/kunstlicht is handig.
Ik neem aan dat een proffessioneel modeel een sterke lichtlijn geeft.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Bedankt allemaal.
Ik ga voor de suggestie van Elmo, en dan plak ik een stukje plakband op de winkelhaak voor een maatstreepje.

Ik zit nu nog even te denken aan de oplossing van Gids66. Als ik nu idd een blokje maakt wat de regel als referentie neemt, dan doe ik in plaats van het gaatje er een spijker in waarmee ik een klein putje in het hout druk. Daarmee kan ik snel de positie van de spijker 'aftekenen'.

Misschien is dat nog wel praktischer dan de winkelhaak, omdat het met 1 hand in 1 beweging kan.

Thanks allemaal
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Ja. Dat is een goed idee! Gewoon een afgeknipte nagel erin ipv een gat. Klap erop klaar.
Als de klosjes die achter het deel haken vervangen worden door een plat strip is de mal ook toepasbaar in combinatie met folie.
Ik zeg 100 maken en rijk worden.

Groet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.