Stofafzuiging kleine machines

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb al enkele jaren een Festool CTL26 in gebruik.
In het begin gebruikte ik deze enkel icm 2 schuurmachines, maar de laatste jaren zijn er alleen maar machines bijgekomen, zoals een bovenfrees, afkortzaag, zaagtafel (DWE7491), decoupeerzaag, etc.
Momenteel gebruik ik nog de gewone vlieszakken, maar deze beginnen wel erg snel vol te zitten.
Ik heb al wat gekeken naar eventuele oplossingen (long-life zakken, cycloon, etc), maar ik geraak er gewoon niet uit :)
Heb een tijdje een dust deputy overwogen, maar heb wat schrik voor eventuele statische schokken, met schade tot gevolg.
Tegenwoordig moet je die dingen aarden, maar dan nog.
Er is ook een model met systainer, maar dat is ook al aan de prijzige kant (319 euro).

Heeft er iemand een ander idee/tips?
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
IMG-20151024-WA0001.jpgIk gebruik zelf een cyclone. Maar schokken van statische elektriciteit heb ik nog niet gehad...
Werkt echt uitstekend
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
via de FOG zag ik deze afbeelding en zo doe ik het zelf ook voor mijn CTL MIDI:
p1080310.jpg

een lege zak aan de onderkant openknippen en vervolgens goed dichtmaken met papier clips( eventueel met een deuvel of draadeind erin om nog betere afsluiting te verkrijgen)

papier clips heb ik via miniinthebox besteld, koste iets van 4 euro voor 100 clips
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
IMG_1756.jpg
Ik gebruik dus een cycloon, heb daar een aardedraad op gezet zoals ze beschrijven en nog nooit problemen. Overigens gebruik ik er een normale bosch huis (tuin) en keuken stofzuiger van 2000W. Daar heb ik voor de zekerheid nog wel een stofzak in gezet, maar die heeft nog maar weinig stof gezien. Ik controleer die af en toe om de stofzuiger niet oververhit te laten raken. voor < 200€ ben je dan klaar incl allerlei slangen en opvangbakken etc.
 

Stinow

Nieuw lid
30 mrt 2014
9
0
Mooie systemen. Ik wil ook zoiets gaan maken. Ben alleen nog in dubio wat betreft de stofzuiger keuze.
Omdat het misschien zonde is een nieuw topic ervoor aan te maken, gooi ik het er hier bij:

Welk type stofzuiger zouden jullie aanraden? Ik heb nu een Kärcher MV3, maar die zal denk ik niet voldoende vermogen hebben (volgens mij nog geen 1000w).
Wat voor een type heb jij Arthurdeboer? Die Starmix (van jou Farends) heb ik ook gezien, maar kost een aardige duit. Hoop iets te vinden er tussenin...

Een aantal opties die mijn interesse wekten, maar of ze sterk genoeg zijn?
https://www.toolmax.nl/metabo-as-20-l-alleszuiger.html
Klein qua bak, maar ik maak toch een opvangbak, wél groots qua luchtvermogen (4200l/min) en onderdruk van max. 210 mBar,
maar 1200w vermogen.

Daarnaast is dit misschien iets:
https://www.toolmax.nl/aeg-powertool...w-p-16096.html
Deze is 1400w, verwerkt 3600l per minuut, maar zit max op 190 mBar.

Als laatste kwam ik tegen:

http://www.krausen.nl/shop/pro-serie...pro-super.html
Deze heeft 2000w, 6480l/min

Maar dat merk vind ik nergens terug, de site is quasi, dus ik vraag mij af of dat geen duurkoop zal zijn.

Alvast dank!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zolang je de geaarde slangen van Festo gebruikt hoef je de cycloon echt niet te aarden.
Gebruik die van mij nu een aantal maanden en nog nooit een schok gehad. Hoe vaak lees je dat er iemand echt een schok of erger (brand) heeft meegemaakt met een cycloon...?

Cycloon uit Frankrijk via Ebay en een vat was totaal €60. De slangen van Festo passen er nagenoeg op zonder al te veel aanpassingen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Wow, ik heb niks van meldingen gekregen van mijn topic.
Ben nog altijd in de overweging voor een dust deputy, maar bij gereedschappro komt de set pas terug binnen in september.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Ik heb de dust deputy nu ca 3/4 jaar in gebruik met een feston ctl33.
Ik heb niet extra geaard.
Tot nu toe geen problemen.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Kijk vooral Ook even hoeveel lawaai de stofzuiger produceert, de starmix is relatief stil.
Bij mijn werk hebben ze nilfisk stofzuigers, deze maken meer lawaai dan dat ze wat doen...

Ik vind het wel prettig dat het geluid een beetje meevalt.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Hier al een paar jaar de Starmix 1642 (of zoiets) model met de 'dimmer' en meestal een Oneida cyclone er voor. Super toestel, ik wil niks anders meer... Hij kan van super stil tot echt hard gaan. Meestal staat het knopje ongeveer op 1/3de en dat is dan ruim voldoende. Ingang is 50mm ipv zo'n klein prutske van 40 of zelfs 32mm. Past tot nog toe alles op eventueel via een adapter voor waterafvoer. Het ingebouwd filter heeft nog nooit stof gezien want er komt helemaal niks voorbij de cyclone+zak, waarom die schudfunctie dient weet ik nog niet :). De wieltjes werken ook zeer soepel met een rem erop. Kabel is lang en goede kwaliteit. Geen automatische oproller voor de kabel, en in het algemeen is de opberging van de accessoires echt niet goed, beetje zwaar ook zeker als ie vol zit, maar dat vergeef ik hem direct. Heb hem nooit gebruikt om water op te zuigen, en dat wil ik ook niet, voor die noodgevallen staat er nog een ouderwetse Hoover
Een paar bekende merken zoals Metabo (en Bosch ook dacht ik) hebben hem onder eigen naam en dat is dus best begrijpelijk. (neen ik het er geen aandelen van).
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik had een starmix ipulse 1635. Deze verkocht en een festool ctl 26 ac weer gekocht. Vind dat de de festool veel stiller is. Ik had ook problemen met het afzuigen icm een festool dts 400. Zelfs al had ik hem helemaal terug gedraaid dan nog zoog de starmix te hard. Nu met de festool gaat dit veel beter. Wat ik nu achteraf ook beter vind is de slang van 27 mm ipv de 36 van starmix. Is vooral met schuren veel beweegelijker. Heb nu een dust commander dlx aangeschaft met een vat van 30 liter, en ben nu bezig om dit alles op elkaar aan te sluiten. Al met al ben ik blij dat ik van een starmix naar een festool ben gegaan. O ja. Wat me ook nog te binnenschiet. Is dat het ophangen en het wegwerken van de kabels en slangen bij festool ook beter werkt. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Sinds ik een Starmix met automatische filterreiniging gebruik, heb ik geen behoefte meer aan filterzakken of een cyclone. Ik zou niet anders meer willen.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Welk kwaliteit filter heb je in de machine zitten?

Bij mijn weten is dit klopsysteem alleen erg effectief bij zwaar stof.

Of heb ik dit nu mis?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb het standaard filter erin. Werkt bij mij voor alle soorten stof. Een enkele keer even met een stoffer even het filter schoonstoffen, maar dat zijn vooral haren die er niet vanzelf goed afgaan.

Ik sluit (bijna) alle houtbewerkingsmachines erop aan (zagen, schuren, frezen), maar gebruik de machine ook voor normaal stofzuigwerk en voor bouwstof, van sloopwerkzaamheden en bv. schuurwerk van gipsstuc/platen. Alles hobbymatig.

edit: volgens de specs: Filter cassette FKP 4300: “M” klasse BIA C, 2x 4300 cm², polyester.
 
Laatst bewerkt:

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi Farends, ik ben bezig een starmix met een cycloon op te bouwen. Ik denk aan dezelfde wijze als jij dat gedaan hebt op de foto. ik heb alleen een recente starmix en het plankje waar jouw tonnetje op staat past bij mij niet op deze manier op de starmix. Heb je voor mij een foto van de zijkant waarop je goed kan zien hoe de ton/het witte vaatje op de plank op de starmix is gemonteerd. ik denk namelijk dat ik een rekje moet maken met een plekje voor de starmix en een plekje voor het witte vat. Zou je voor mij die bewutse foto willen maken, alvast dank, met vriendelijke groet, Evert
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Hoi Farends, ik ben bezig een starmix met een cycloon op te bouwen. Ik denk aan dezelfde wijze als jij dat gedaan hebt op de foto. ik heb alleen een recente starmix en het plankje waar jouw tonnetje op staat past bij mij niet op deze manier op de starmix. Heb je voor mij een foto van de zijkant waarop je goed kan zien hoe de ton/het witte vaatje op de plank op de starmix is gemonteerd. ik denk namelijk dat ik een rekje moet maken met een plekje voor de starmix en een plekje voor het witte vat. Zou je voor mij die bewutse foto willen maken, alvast dank, met vriendelijke groet, Evert

Hallo Evert,

Ik ben nu op vakantie dus een foto gaat niet lukken.

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

De ton staat op een plaatje 15mm multiplex,
De ton komt van voertonen.nl
De ton kan aardig tegen het vacuüm, hij zakt wel iets in, maar niet veel.

Aan de onderkant van de plank zitten een paar kleine zwenkwielen van de action.

Het geheel staat dus ook los op de stofzuiger, zit verder niet vast

De stofzuiger die ik heb ik ca 1 jaar oud en dus nog vrij recent.

Net onder de rand van het deksel van de ton heb ik een stuk klittenband van ca 1,2 meter ofzo, om deze op de plek te houden.
Deze zitten vast aan de balkjes.
Aan de achterkant heb je dus een vaste lus en aan de voorzijde haal je hem er dus omheen.

Met het zelfde klittenband houd ik ook verloop aan de bovenkant op zijn plek.

Het is echt een heel eenvoudig geheel.

Als dus de ton geleegd moet worden hoef ik alleen heet klittenband maar los te halen.

Hout is verder gewoon afval/resthout.

Zo kan ik de cycloon zo achter mij aan rollen en heb ik ook nog wat aan de lengte van de stofzuigerslang.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Kunnen jullie mij uitleggen of een starmix met 35mm slang op mijn dewalt afkortzaag past? Of dat het beter is hier een 50mm slang op te zetten? In principe zijn de starmix stofzuigers bij de hornbach allemaal 35mm begreep ik. Ik vind het zwaar ingewikkeld met al die aansluitingen en diameters, maar stond gisteren bij de hornbach te kijken naar deze starmix:

http://www.hornbach.nl/shop/STARMIX...32-EH-incl-accessoires-D/8456268/artikel.html

Ik wil hem gebruiken voor zowel mn afkortzaag als bv mn cirkelzaag en schuurmachine.

Ik weet dat er geen adjustable vermogen op zit, maar wel startautomatiek. Is deze nou ook L filter? Of maakt dat allemaal niet zoveel uit?

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer maar vind die festool stofzuigers (zelfs 2e hands) veel te duur en wil max 200 uitgeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.