Lariks tafel

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ik ben van plan om een lariks tafel te gaan maken maar weet nog niet echt hoe ik het aan moet pakken qua constructie.
Deze wil ik natuurlijk zo stevig mogelijk maken maar wel demontabel zodat hij niet de hele winter buiten staat.
De bedoeling is om poten van 120x120 te gebruiken en een blad met balken van 50x150. (dit is eigenlijk het enige dat vast staat)
aanzicht.jpg
Zo ben ik van plan hem te demonteren.
demontage.jpg
De poten wil ik koppelen door middel van een pen in gat met spatpen.
poten.jpg

De onderkant van de tafel, hier wil ik de dwarsbalkjes ook koppelen door middel van pen in gat.
De buitenste met een spatpen.
Eventueel nog met een deuvel door de pen.
onderkant.jpg
Voor het koppelen van deze onderdelen had ik bedacht om ligger van de poten rampamoeren te zetten en dan met bouten te koppelen.

koppeling.jpg

Vraag me alleen af of dit wel sterk genoeg is met rampamoeren. Heb ze hier al meerdere keren voorbij zien komen maar heb er geen ervaring mee.
Wellicht kunnen jullie helpen met wat advies?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Zie hier voor mijn oplossing met rampamoeren. Constructie houdt het al ruim zes jaar vol, dus kun je op mijn manier gerust doen!

Succes! Fons

P.S. Met M8 bouten gewerkt
 
Laatst bewerkt:

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ik had je tafel al bekeken. Op deze manier kwam ik ook op rampamoeren uit.
het enige is dat mijn blad uit losse planken bestaan en het dus geen stevigheid uit zich zelf heeft.
daarom heb ik het frame rondom gemaakt.
Zal vanavond nog even kijken of ik het nog wat beter kan maken.
Maar als je het met de rampamoeren het al 6 jaar vol houd(wat natuurlijk ook moet) ga ik dit ook toepassen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Wat je dan mogelijk zou moeten toevoegen is een ongelijmde pen en gat verbinding tussen de lange regels onder het blad en de pootstellen aan de einden van de tafel.

Fons
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Je kan ook douglas / lariks pootjes nemen en even wat beton gieten. Waait nooit weg, hoeft in de winter niet opgeborgen te worden, diefstal proof. Gemaakt in mei 2014 staat nog steeds als een huis. Bezem sopje en schrobben en het blad is weer als nieuw.

IMG_8605.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kan ook douglas / lariks pootjes nemen en even wat beton gieten. Waait nooit weg, hoeft in de winter niet opgeborgen te worden, diefstal proof. Gemaakt in mei 2014 staat nog steeds als een huis. Bezem sopje en schrobben en het blad is weer als nieuw.

Bekijk bijlage 49370

Is het ook een idee jeroentje, dat je ons een keer verteld hoe je zo'n gaaf tafelblad van beton maakt? Met foto's??

jaap
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Heb deze al eens op een forum gezet kan alleen niet meer terug vinden. Gelukkig een groot archief met plaatjes. Jammer genoeg niet van het maken maar wat plaatjes met sketchup gemaakt die duidelijk genoeg zijn.

Men neme vier poten en één plaat underlayment. Poten aan de onderzijde voorzien van M10 verbindingsmoeren en vastgelijmd met kit. Daarin een zeskant bout gedraaid. Hiermee kan de tafel exact waterpas gesteld worden.

Betonnen tuitafal randwapening.jpg

4-stuks-verbindingsmoer-m8.jpg


Heb de plaat underlayment voor alle zekerheid even in de grondverf gezet. Voor de hechting tussen underelayment en beton even wat schroeven er in gedraaid.

Betonnen tuitafel schroeven in blad.jpg

Voor een dikte van 45 mm krijg je dus een rand van 45 mm en een blad dikte van 45 - 18 (underlayment) van 27 mm. In doorsnede ziet dat er zo uit.

Betonnen tuitafel doorsnede.jpg

Om die rand te krijgen maak je aan de basis plaat je bekisting vast. Eerst een strook horizontaal (70mm uitstekend) en dan horizontaal ( 45mm hoog). Om de poten zaag je een uitsparing. Heb toen de binnenhoek afgekit en ook rondom de poten gekit zodat de mal betondicht was.

Betonnen tuitafel bekisiting.jpg

Voor de hoeken heb ik de grootste (carosserie) ring gepakt die ik kon vinden en de uitwendige hoek volgekit en met de ring de ronding in de kit gemaakt.

IMG_8610.jpg

Uiteindelijk beamix zakjes beton gekocht, geloof iets van 20 stuks. Meende toen met een bonnetje bij de Ga*** met 30% korting. Kon ze zelfs op het internet niet goedkoper vinden. In de rand een rond 6 mm ijzer en in het blad een gegalvaniseerd netje van 2 mm staafjes totaal 4 mm dik.

IMG_8605.jpg

Uiteindelijk storten en voor de zekerheid even een stempel in de midden geplaatst voor het doorzakken. Na het storten afreien en met een vlakspaan de nog natte beton verdichten en vlakschuren. Nadat de boel droog is met een Betonschuursteen de boel nog gladder gekregen. Pas op dat je overal gelijk afschuurt. Ik heb er een klein delletje in zitten. Poten en blad staan allemaal in lijnolie.

Tafel staat nu al een tijdje. Krijg altijd positieve reacties op het geheel. Op de grens van underlayment en beton rand komen nu krimpscheurtjes. En ik vermoed dat ik de wapening te dun heb want ze zakt een beetje door. Of de stempel had er langer dan een half jaar onder moeten staan ?? Maar dat is de charme van de tafel. Af en toe een sopje en met de straat bezem en schrob de boel even lekker schoon. Makkelijker kan het allemaal niet.

Oja heb al langer geleden een dekenkist, voor de stoel kussens, annex bank gemaakt. ook lomp en onverwoestbaar. Werkbeschrijving kan je vinden bij de Beregenco op de site. Die past er prachtig onder als het regent en staat er dus zomer en winter onder en bij.

IMG_0001.jpg

Op dit plaatje kan je het doorzakken wel een beetje zien.

IMG_0002.jpg

En even een totaal plaatje van onze trots............... (hier zie je een plasje liggen op de plaats van het delletje)

IMG_0003.jpg

En dit jaar, als het door mag gaan, de grote verbouwing. Als het niet lukt om die tafel te verplaatsen dan gaat de sloophamer er in. Maken we na de verbouwing wel even een nieuwe.
 

Bijlagen

  • Dekenkist bergenco.pdf
    218,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.