Slijpen messen

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met chip carving/fries houtsnijwerk. Ik heb hier twee messen voor aangeschaft en een slijpsteen. Ik heb wat video's bekeken over het slijpen van de messen en het gebruik van de slijpsteen. Dit is een slijpsteen die je met water of olie gebruikt. Ik heb dit tot dusver met water gedaan. Ik weet echter niet wanneer je nou moet stoppen en hoe je weet dat je mes scherp genoeg is? Zou iemand mij hier wat handige tips over kunnen geven? Het resultaat is namelijk nogal onscherp en ik moet echt veel kracht zetten tijdens het snijden

Foto's slijpsteen, mes en snedes:
thumbnail_20160611_230830.jpgthumbnail_20160611_230844.jpgthumbnail_20160611_230014.jpg

Alvast bedankt!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je moet wel een heel scherp mes hebben. Dit kan je testen door in een velletje papier te snijden, dat moet zonder kracht als door boter gaan.
In linde zou je met een scherp mes niet veel kracht hoeven zetten. Maar je houding is ook heel belangrijk. En hoe je je hand/pols houdt.
Veel oefenen en de juiste positie zien te vinden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je moet wel een heel scherp mes hebben. Dit kan je testen door in een velletje papier te snijden, dat moet zonder kracht als door boter gaan.
In linde zou je met een scherp mes niet veel kracht hoeven zetten. Maar je houding is ook heel belangrijk. En hoe je je hand/pols houdt.
Veel oefenen en de juiste positie zien te vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sunrayes heeft al het een en ander gezegd. De hoek waaronder je slijpt is ook heel belangrijk. Slijpen is een wetten is twee. Je moet eigenlijk eerst kunnen slijpen voordat je gaat snijden.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De wedsteen die je gebruikt lijkt me wat grof een fijnere korrel wedsteen voor de afwerking geeft een beter resultaatde rest is oefenen en techniek
Denk ereaan om de vlakke zijde altijd volledig vlak op de wedsteen te houden
Met goed kijken wat er gebeurt met de vloeistof op de wedsteen kan je zien of je de juiste hoek hebt
Good luck !
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik denk ook dat je slijpsteen te grof is. Op die manier kun je nooit scherp resultaat hebben. Staat er een korrelgrootte op? Indien niet, mag je er al van uitgaan dat hij niet zal voldoen. Ik heb ook ongeveer zo een liggen van Stanley, gekocht in een setje mét geleider voor slechts 10 euro. Dan weet je het wel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Slijpen is in weze heel simpel, je maakt een braam, daarna haal je die weg!

Zolang je geen braam kunt voelen aan de andere kant dan waar je aan het slijpen bent, dan heb je de uiterste rand van het snijvlak nog niet bereikt. Is die braam er eenmaal dan heeft verder slijpen geen zin. De braam moet wel over de hele snede voelbaar zijn, vooral ook op de punt van het mes.

De braam weg halen doe je door het mes om te draaien en de andere kant te doen. Als het goed is vouwt de braam op een gegeven moment weer om naar de andere kant. Zo kan je bezig blijven, eerste de ene kant, braam vouwt om, dan de andere kant etc. Door nu de druk op het mes te verminderen kan je de braam als het ware wegpolijsten. Vergt wat oefening!

Hier een link naar een youtube die het veel beter uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=ln_z1IyubaI

Je kan het resultaat van je slijpsteen nog een stuk verbeteren met een strop. Een stuk leer en een tube Autosol. Met die tube kan je de rest van je leven vooruit, zo weinig gebruik je. Ik heb een stuk leer vastgelijmd op een plankje hout. Het schijnt dat je de autosol ook op een plankje MDF kunt smeren, dat werkt ook.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Korrel 6000 / 8000 geeft een goed resultaat bijvoorbeeld Belgische brok of arkansas
Ook dit is weer per persoon verschillend
Japanse waterstenen zijn ook populair
Er zijn overigens al vele topics geschreven over het slijpen en wetten van gereedschap met goede info
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Blackunknown, je hebt in ieder geval het juiste snijmes dit soort snijwerk vergt een scherp mes en je zet de "kepen" in een keer op diepte zodat je het rest materiaal er in een keer uit wipt, dus bv een drie hoek drie zijden op diepte insnijden en bij de laatste keer snijden komt het afval er in zijn geheel uit. Bij jouw snijwerk lijkt het alsof je meerdere keren aan het hakken/snijden bent en dus het afval in te kleine stukjes snijdt.
Dit soort snijwerk vergt dus een zekere en vaste hand om een strak resultaat te krijgen.

Deze mesjes scherp je op een fijne slijpsteen bv een Arkansas of een Belgisch brok (korrel vanaf een 5500 grit) een diamantsteen super fine zou ook kunnen.

Succes met het aanleren van dit soort snijwerk en slijpwerk als je het trucje door hebt kun je vrij rap dit soort snijwerkjes maken( daar kan geen machine tegen op)

Groetnis, Roeland
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij nu duidelijk dat ik de verkeerde slijpsteen heb gekocht en heb dus een arkasas besteld met een groffijnere korrel. Ik snapte al niet dat ik zo veel kracht moest zetten om door 1 chipje te komen. Even afwachten tot de nieuwe steen er is met olie en dan kijken hoe het gaat!

PS. Hoeveel olie doet men per keer op de steen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Klein beetje olie, je merkt het vanzelf hoeveel nodig is.

Denk niet dat de aanschaf van een nieuwe steen je nu plotseling scherpe messen op gaat leveren, het is geen toversteen. Je zult eerst moeten leren slijpen. Als je dat kan zal je zien dat je met de steen die je al had plus een strop ook een behoorlijk scherp mesje kunt maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen met Arkansas-stenen slijpen - ik kan er althans niet mee overweg. Carborundumstenen, waterstenen, belgische blauwe wetsteen (mijn favoriet voor mijn keukenmessen), diamantplaten - allemaal prima, krijg ik vlijmscherpe messen en beitels mee (en natuurlijk een draaiende alumina-steen voor mijn draaibeitels). Maar Arkansasstenen? Alsof je een mes op een glasplaat probeert te slijpen... (het zal wel aan mij liggen ;) )
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het licht ongetwijfeld aan jou Henk! Arkansas stenen voldoen prima. Ik gebruik wel een Norton India voor het grove werk. Daarna een Washita of een Arkansas translucent om het mooier te maken. En tenslotte een strop. Ik heb geen ervaring met de soft Arkansas.

Groot voordeel is juist de hardheid van de steen. Hij slurpt niet alle olie op. Vlakken hoeft haast nooit meer. Je hakt er niet snel een put in als je met een smal beiteltje of een guts bezig bent. En hij masseert de staal kristallen meer dan dat hij ze afslijpt, voor simpel carbon staal werkt het heel goed om een stevige, mooi gepolijste snede te krijgen. Ik ben er heel blij mee, gebruik mijn waterstenen helemaal niet meer.

Nu nog eens een soft Arkansas kopen om te kijken hoe die voldoet.
 
P

Pel

Guest
Met de Arkansas-stenen wet je de beitels af, je gaat immers van grof naar fijn met het slijpen, en als laatst afwetten met een lederen strop. Het nadeel van de Arkansas-stenen vind ik dat je olie moet gebruiken en bij de Belgische gewoon water.

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nounou, er is een hoop ingewikkelds rond dat slijpen :)
Als we op die manier Blackunknown 'op gang' helpen wordt het een kostbare aangelegenheid voor hem.

Misschien is het voor hem goed om te weten dat je met een stukje glas uit de prullenbak en wat watervast schuurpapier + een stukje MDF met koperpoets vlijmscherpe messen en beitels kunt krijgen.
En als dat allemaal naar zin is en het een tandje proffessioneler moet dan kan ie zich helemaal uitleven op leer, pasta's, wonderolie, slijphulpmiddelen, een halve mijn aan steensoorten, diamant, carborundum en andere supergranulaten.

Dus als ik een advies mag geven om te oefenen met slijpen:
- houdt je oude steen alleen voor grof slijpwerk.
- haal ergens een stuk glas (uit de prullenbak) of trek een gezoet stuk steen van een gourmetstel, als het maar hard en vlak is.
- lijm daar watervast schuurpapier op van korrel 400,600,1000,1500
- na het slijpen met oplopende korrel (dus steeds fijner) afwetten op een vlak stukje MDF met koperpoets of een andere polijstpasta.

Kost ongeveer 5 euro en je kunt vlijmscherp slijpen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Geweldig advies lijkt me Hans! Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik absoluut niet gehinderd word door enige kennis hieromtrent maar waar ik binnenkort wellicht wel mee te maken krijg. Dus bedankt!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Kost ongeveer 5 euro en je kunt vlijmscherp slijpen.

Dit moet ik toch even tegenspreken. De schuurpapiermethode is geschikt om al eens het slijpen te oefenen zonder investering, maar bij veel slijpen is het juist de duurste methode. Het slijt namelijk heel snel door metaal te schuren en het scheurt bovendien gemakkelijk. Ik ben ook zo begonnen, en al snel overgestapt op iets beters. Ik gebruik nu Eze-lap diamandstenen: grof, fijn en superfijn en daarna nog eens met de strop met als polijstmiddel flexcut gold
(https://www.baptist.nl/houtbewerker...-slijpen-en-wetten/flexcut-gold-wetpastakrijt)
Voordeel van die diamandstenen is dat ze vlak blijven. Sommige houtbewerkers op internet proberen van slijpen een ingewikkelde kunstvorm te maken waarbij je een namiddagje moet uittrekken om te slijpen, te beginnen met het vlakken van je waterstenen. Niet aan mij besteed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.