Advies aanschaf elektrisch gereedschap voor fijn werk

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Hallo Allemaal,

Wat hout betreft ben ik echt een beginner en weet ik dus echt bijna niks. Ik ben op zoek naar een stuk elektrisch gereedschap om te helpen bij het chip carving/fries houtsnijwerk, maar ken ook de namen nog niet zo goed. Ik ben hier vandaag mee begonnen en zou een stuk gereedschap willen hebben om het wat mooier te maken. Hieronder mijn sloppy work:

thumbnail_20160611_230014.jpg

Dit zijn vakjes van 1cm bij 1cm, maar ik zou ook willen kunnen werken in afmetingen van 4mm. Kunnen jullie mij gereedschap aanraden waarmee ik de driehoeken wat strakker zou kunnen maken en laten ogen?

Alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Dit kun je ook met zo'n mesje waar je die breekmesjes in gebruikt, lindehout gebruiken, en heel veel oefenen. Ik denk dat je beter met eenvoudiger patronen kunt beginnen.

Groet Pel.
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Hoi Pel,

Ik was juist in de veronderstelling dat dit eenvoudig was :p. Dat is inderdaad wel een idee. Ik zal het morgen even uitproberen als ik bij mijn setje breekmesjes kan. Ik dacht echter wel meer aan wat je op tv altijd ziet, maar heb dus geen idee hoe dat heet?

Ik ga zeker heel veel oefenen!

Bedankt voor je reply!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De naam zegt het al: fries houtsnijwerk.
Misschien dat je een gedeelte met een cnc frees kan doen, maar de scherpe hoeken zul je met de hand moeten snijden.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Blackunknown,
Fries houtsnijwerk is inderdaad snijwerk. Dit kan niet anders dan met een mesje. Geduld en heel veel oefenen... maar misschien helpt het ook om op Youtube eens te gaan kijken bij chipcarving... Ik heb daar vroeger een hele cursus gevonden waarin heel duidelijk de verschillende stappen en snijtechnieken uitgelegd werden. Door deze technieken te oefenen wordt je werk heel wat netter en is het geheel veel strakker. Je kan er zelfs verschillende oefeningen vinden...
Veel succes, pret en ... geduld.
 

tuoh

Oud hout
Als je vandaag begint met te sporten loop je morgen nog geen marathon, dat vraagt jaren oefening, met een ambacht is dit niet anders, ook hier is oefenen de boodschap. Er bestaat geen "trucje" om dit proces te omzeilen, het is een periode waar iedereen doormoet, soms met loden voeten, maar de volhouder wint altijd;)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooie vergelijking
Dat je moet afzien om uiteindelijk te kunnen genieten
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dit soort werk heb ik eens moeten doen in een restauratieklusje, niet echt het werk waar ik goed in ben maar ja, hoort er wel bij dacht ik. Met de hand lukte het me slecht, maar ik had ooit eens een elektrisch afkrabbertje voor het verwijderen van lijmresten gekocht waar ook een beiteltje in gezet kon worden (Bosch groen) Daar ging het wat beter mee, maar het bleef gepruts in de marge. Wel afgekregen, maar lang niet het resultaat wat ik voor ogen had. Ieder zijn vak, ik besteed dit soort werk nu uit als ik er echt niet omheen kan.

Zoals hier boven al gezegd: oefening, heel veel oefening, blijft het enige pad naar perfectie. Gaan zitten, aan het werk, scherp gereedschap en als het even kan bij iemand de kunst afkijken. Over een jaar ben je dan al weer een stuk verder ;) Grote voordeel van dit traject als je het voor de hobby doet: je weet na een paar weken of je het echt wel leuk vind en dan kan je altijd nog besluiten om te gaan vissen :p

Succes!!

Groet, Rob.

PS: overigens adviseer ik je absoluut niet om het elektrisch te proberen, de voldoening komt meestal toch uit het handwerk.
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Bedankt voor alle reacties. Ik wilde met de elektrische tool alleen de resten verwijderen, maar ben erachter gekomen dat ik het fout deed. Ik moet namelijk meerdere keren snijden voordat ik tot het dieptepunt kom. Dit komt omdat het mesje niet scherp genoeg is. Op een andere thread is me duidelijk gemaakt dat ik een fijnere steen nodig heb, deze heb ik dan ook besteld met wat olie van het type arkansas. Ik snapte al niet dat het in de video's zo makkelijk ging en dat ik echt kracht moest zetten en zelfs pijn aan mijn pols kreeg.

Bedankt voor al het advies, hopelijk nadat de nieuwe steen binnen is kan ik weer scherp en mooi snijden!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Elektrisch gereedschap kan je hier niet helpen. Indien je niet te diep gaat kan je deze kerfsnede ( is een ander Nederlands woord voor Fries houtsnijwerk) maken met een gewone steekbeitel. Ik zou toch sterk moeten aandringen om geen breekmes te gebruiken. Te onstabiel. Ken een jonge dame die er een vingertop door verloor...
Veel oefenen, het zal wel beter gaan na een paar honderd meter...... Het getoonde resultaat is normaal als je het de eerste keer doet. GEDULD,man.

groeten,
Ornament
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Bedankt voor alle tips, ik ben op dit moment bezig zonder elektrisch gereedschap zoals jullie dat aanraden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.