planken verkeerd verlijmd

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Tijdens het verlijmen van 3 planken heb ik een foutje gemaakt. De middelste plank moest eigenlijk omgekeerd liggen. Nu liggen de jaarringen niet om en om.

Nu zou ik er graag een rechte kant tegen lijmen maar ik twijfel of ik niet beter eerst de 3 planken opnieuw doorzaag (op de lijmnaad) en opnieuw verlijm.
In de foto zie je de rechte kant er al opstaan maar deze is nog niet gelijmd, enkel eens met klemmen op de correcte plaats geklemd om het resultaat te kunnen zien.

13407372_10208286632897513_1587568340_n.jpg

13405599_10208286644177795_2134167035_o.jpg

Het gaat om de rechter hoek van het meubel in volgende tekening:

image.jpg

Hopelijk verstaan jullie mijn probleem :). Zou ik het riskeren of kan ik best de planken opnieuw doorzagen en correct verlijmen?
Het hout is ovengedroogd en de verlijmde planken zijn ongeveer 15cm breed, totaal 45cm dus.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je enige excuus om het niet te doen is omdat je er geen zin in hebt. En dat is geen excuus. Gewoon doen dus.
Doorzagen en opnieuw lijmen. Daar zal je nooit geen spijt van krijgen.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Een bijkomend probleem is dat ik geen tafelzaag heb, enkel een handcirkelzaag. De 3 planken zullen dan opnieuw geschaafd moeten worden en ik zal zo nooit meer aan de oorspronkelijke 45cm komen. Ook de inox steuntjes die je ziet heb ik al en die zijn 44,7cm breed.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dan kan je inderdaad misschien beter de gok nemen en het zo laten.
Mocht het na een tijdje toch krom trekken, dan kan je een nieuw blad maken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Als je zo'n vlak paneel doorzaagd met een circelzaag hoef je niet meer te vlakken/schaven hoor. Wel goed paralel zagen en langs een rechte lat of lineaal. Doorzagen en omkeren en verlijmen. Je bent alleen ca. 6mm kwijt aan je zaagsnedes. Je zou het paneel weer kunnen verbreden met 6mm eiken en dit aan de achterkant houden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gewoon lekker laten zitten! Ik heb dat om en om gedoe altijd al onzin gevonden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Trouwens, hoe ga je de haakse verbinding maken? Met deuvels o.i.d? Gewoon koud er op lijmen is geen erg sterke verbinding! Kops hout lijmt niet geweldig. Als de verbinding goed is dan gaat dat de plank echt wel vlak houden. Zo'n dosse gezaagde plaat wil wel graag kromtrekken als er een verschil in luchtvochtigheid is aan weerszijden. Dat is in deze toepassing niet het geval, dus ik verwacht geen extreem schotelen van deze plaat hout, als het hout goed gedroogd is.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Mooi laten zitten als je tevreden bent met hoe het blad er uit ziet! De dingen die ik tot nu toe gemaakt heb uit eikenhout zijn nog steeds goed, en heb bij het maken van het blad alleen naar de tekening van het hout gekeken.
De mening zijn, net als over zoveel dingen, verdeeld over de zin en onzin van omwisselen van jaarringen.
Wat getest en bewezen is, is dat de lijstverbinding sterker is dan het hout zelf. Uit eigen ervaring: 2cm dikke koud verlijmde eiken planken breken bij een jaarring, niet op de lijmnaad.
Vraag me alleen af of het handig is om aan de kopse kant een plank te lijmen, aangezien je paneel niet meer in de breedte kan werken...
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat getest en bewezen is, is dat de lijstverbinding sterker is dan het hout zelf. Uit eigen ervaring: 2cm dikke koud verlijmde eiken planken breken bij een jaarring, niet op de lijmnaad.


Om en om leggen is geen onzin, dat is gewoon logisch nadenken en de eigenschappen van hout kennen. Je gaat niet doelbewust krachten vergroten als je ze simpel kan verminderen. Daarnaast creëer je op deze manier een soort halve maan met op de punten de grootste krachten, deze punten worden nu op een kopse kant gelijmd. Lijm is niet een erg sterke verbinging wanneer het om kopshout gaat, dan zal je Lamello's of domino's moeten gebruiken.

Wel is het zo dat wanneer het hout goed droog is bij verwerking en in een enigszins stabiele omgeving komt te staan (luchtvochtigheid en temperatuur) het allemaal niet zo'n probleem zal zijn. Het hout zal dan minimaal werken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Om en om leggen is geen onzin, dat is gewoon logisch nadenken en de eigenschappen van hout kennen. Je gaat niet doelbewust krachten vergroten als je ze simpel kan verminderen.

Ik ben het niet met je oneens, echter is het niet zo simpel: hout heeft meer dan één eigenschap. Er zijn timmer bedrijven (in een post op het forum hier gelezen) die tafelbladen maken waarbij alle planken met het hart naar boven liggen: doordat de jaarringen dichter op elkaar - en als ik het me goed herinner door de structuur, zie plaatjes op internet - is het blad oppervlak sterker.
Ook is het afhankelijk van de breedte van de planken, en de behandeling.

Kops hout is lastiger te lijmen, 1x insmeren en even laten inwerken, om vervolgens nog een keer in te smeren is geen overbodige luxe. Ik ga straks een stukje kops hout lijmen, ben benieuwd wat eerder breekt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf heb ik deze fout (zelf vrij recent met een blad voor de kast in de werkplaats) ook wel gemaakt. Tot nu toe niks aan de hand, maar dat hout (limba) lag ook al 10 jaar in dezelfde werkplaats.
Ik zou het zo laten en houdt ons op de hoogte hoe het zich gedraagt. Mooi leermoment! Maar elke situatie en hout is anders, dus wordt het geen universele waarheid, dat weer wel dan natuurlijk....

jaap
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als het fout of verkeerde is zoals nu samengesteld hangt af aan de bedoeling. Als de bedoeling was om en om te verlijmen dan is het zeker fout, dit kunnen wij niet ontkennen, en hoe je verder gaat hangt af aan hoe je met fouten omgaat. In verreweg het meeste gevallen is tekening het eerste prioriteit voor mij en de rest komt achter met overweging van zakken zoals hout sort en conditie, hoe is het gezaagd, verbinding en constructie enzovoorts. Er kan geen fatsoenlijk verbinding met kopshout gemakt zonder hulpmiddelen zoals deuvels of lamello. En als je gaat werken met hout die niet droog is of er een kwestie als het droog of niet is ben je verkeerde bezig van het begin af en je vereist geduld is zoek.
 
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Na het doorzagen moet je altijd vlakken of strijken opdat de lijmnaad goed gaat sluiten, de zaagsporen moeten weg geschaaft worden anders zul je geen mooie en sterke lijmnaad bekomen.

Groetnis, Roeland

Dat ben ik in deze situatie niet met je eens. Het paneel is al vlak en vrij kort. Voor de hechting van de lijm is een wat ruwer oppervlak juist goed. Strijken doe je niet om het lijmoppervlak gladder te maken, maar om het recht en haaks te maken. In deze situatie lukt dat met een circelzaag. Ik denk ook dat je met domino's of deuvels de haakse verbinding wel sterk genoeg krijgt om het blad vlak te houden, tenzij het hout nog erg vochtig is.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat ben ik in deze situatie niet met je eens. Het paneel is al vlak en vrij kort. Voor de hechting van de lijm is een wat ruwer oppervlak juist goed. Strijken doe je niet om het lijmoppervlak gladder te maken, maar om het recht en haaks te maken. In deze situatie lukt dat met een circelzaag. Ik denk ook dat je met domino's of deuvels de haakse verbinding wel sterk genoeg krijgt om het blad vlak te houden, tenzij het hout nog erg vochtig is.

????
Bij mijn weten is het als je hout wil gaan verbreden, langs op langs, je altijd zult moeten strijken dus schaven (de haaksheid is niet zo belangrijk recht en vlak wel) zie
Kops op langshout verlijmen is zwak en heeft dus altijd een verbinding nodig (pen, deuvel etc) om het lijm oppervlakte vergroten.

groetnis, Reland
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wat geleerde. Roeland jij noemen het laste fijn krullen schaven "strijken." Op de meubelmakings school, het zelfde waar jij ook leerling was heb ik mij laten vertellen "vlaken en strijken" was het twee delig process van het goed haaks maken van een stuk hout ter voorbereiding voor wat verder werkzaamheden. Vlakken, varkenstaart tekening er op, strijken pijl tekening er op klaar.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Normaal gesproken is het, zoals ik het geleerd heb:
1. Vlakken (zodat 1 zijde vlak is)
2. Strijken (zodat 1 zijde haaks op de gevlakte zijde is)
3. Van breedte schaven
4. Van dikte schaven
5. Hout verbreden/verlijmen
Omdat deze stappen al genomen zijn om tot een vlak paneel te komen kun je hem haaks doorzagen en opnieuw verlijmen. Ik geef dit aan omdat de ts volgens mij niet beschikt over een vlakbank en wel over een circelzaag.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik heb het toch zo gelaten en heb de 2 delen verbonden met 3 dominos van 12mm dik. De verbinding is enorm sterk, veel sterker dan ik verwacht had. Foto's komen later nog, als het meubel af is. Bedankt voor de reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.