Afzuiging

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Vandaag heb ik veel schaafwerk gedaan, brede planken van ongeveer 30 cm breed.
Het viel me op dat er gaandeweg steeds meer stof in de werkplaats kwam te hangen.... de afzuiger maar even losgekoppeld en er bleek zeer weinig zuigkracht te zijn.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het buizen systeem zo'n beetje vol zat met schaafsel. Herkennen jullie dit? En wat zou een oplossing kunnen zijn?

De schaafmachine heeft een aansluiting van 100 mm. Ik heb er een verloopje op gezet, dan komt een meter of twee afzuigslang van 125 mm. Vervolgens gaat het over op een rechte buis (diameter 125 mm) van ongeveer 4 meter (ventilatiebuis), daarna met een 90 gr bocht (ook 125 mm) naar de 2 pk afzuiger. Dit is een standaard afzuiger met een vrijwel nieuw fijnstof filter.
Ik heb deze installatie ongeveer een half jaar in gebruik, tot nu toe vooral zaagwerk en freeswerk via hetzelfde kanaal naar de afzuiger afgevoerd en daarbij zijn me deze problemen mij niet opgevallen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik denk dat omdat je brede planken aan het schaven was, er teveel schaafsel in 1 keer door de buizen gaat, zodat de afzuiger het zo snel niet kon verwerken. Het hoopt dan vrij snel op. Ik heb het zelf ook weleens gehad, maar dat was met een flexibele buis. Ook helpt de 90 graden bocht niet mee met de doorstroming ben ik bang. Beter kan je deze vervangen voor 2 keer 45 graden. De dikte van de buizen van 125mm is iig wel goed.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Zo als jelmer al aangeeft zou het heel goed kunnen zijn dat door het grove materiaal wat hij nu moest afzuigen een 90 graden bocht niet echt geschikt is. Als de verstopping net in of voor de bocht zat dan zou ik het ook proberen met 2 x 45 graden en kijken of dat dan beter gaat.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Veel houtafval tegelijk vraagt veel debiet, en met je 90° heb je nu net dat niet. Dus snel vervangen door 2x45 of nog liever 3x30° bocht en probleem zal snel opgelost zijn !
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb met de afzuiger in het begin veel problemen gehad tijdens het schaven omdat de snippers voor het rooster van de afzuiger bleven hangen, waardoor de buizen verstopten. Dat metalen kruis zit voor de ingang naar de de blower ter beveiliging vermoed ik, dat je je hand er niet in kunt steken:rolleyes: Nadat ik het rooster verwijderde had ik geen problemen meer bij normaal gebruik van de vandiktebank.

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb met de afzuiger in het begin veel problemen gehad tijdens het schaven omdat de snippers voor het rooster van de afzuiger bleven hangen, waardoor de buizen verstopten. Dat metalen kruis zit voor de ingang naar de de blower ter beveiliging vermoed ik, dat je je hand er niet in kunt steken:rolleyes: Nadat ik het rooster verwijderde had ik geen problemen meer bij normaal gebruik van de vandiktebank.

Fons

Hier tot twee keer toe precies hetzelfde als wat Fons hierboven beschrijft. In beide gevallen de beveiligingen (metalen rooster) weggehaald (met tegenzin, want grotere brokken van bijvoorbeeld een losse weggeslagen noest kunnen de ventilatorbladen dan beschadigen hoewel het tot op heden probleemloos werkt) en geen problemen meer gehad.

Succes!!

Groets, Rob.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat metalen rooster heb ik er ook uitgehaald. Ook omdat ik er later ook moeilijker bij kon komen mocht ik verstopping krijgen. En ik heb geen problemen gehad met de schoepen. Ook omdat deze van metaal zijn en dus relatief sterk zijn.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Thnx, eerst ook maar eens dat metalen rooster eruit halen, die zat ook behoorlijk vol en is dus waarschijnlijk de oorzaak geweest.
Het heeft inderdaad weinig nut zolang ik alleen rechtstreeks van de machines afzuig. Grote stukken zullen er niet vanaf komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.