Cilinder van fineer

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voor een lampje voor een vriend van me heb ik een paar pogingen gedaan om een vel fineer tot een mooie cilinder te verlijmen. Dit lukt echter niet en roep daarom wat hulp/tips in.

Tot nu toe heb ik geprobeerd om de kopse kanten 1. dunner te schuren en te verlijmen en 2. de kopse kanten als ware te behandelen tot half hout verbinding. Bij beide (2x bij elk) lukt de verbinding gewoonweg goed maar het wegwerken van de naad wil niet. Probleem is dat er bij het egaal schuren van de naad, het fineer naast de verlijming te dun wordt. hierdoor vervormd dit én laat meer licht door dan de rest. Ook als de overgang goed is, zie je heel goed dat er lijm op het fineer zit waardoor je weer problemen met het afwerken gaat krijgen.

Is er iemand die me kan vertellen (of een link heeft) hoe dit op de juiste manier te doen ?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als wegwerken mij niet lukt, benadruk ik het juist vaak. Zo zou je bijvoorbeeld met draad net alsof kunnen doen dat de naad gestikt is, of er een metalen profiel tussen te doen. Is maar een suggestie hè :)

Stitched-Wood-Chester-Stool-1-645x425.jpg
 
Laatst bewerkt:

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Martijn,

Ik heb een keer een fineer lamp gemaakt deze is vierkant. Ik wilde een set maken dus ook een cilinder.
mijn idee was : ik neem een plexiglas cilinder en hierop lijm ik het fineer met een kleine overlap. Het plan was om dan door beide lagen te snijden en het overige materiaal weg te halen. Ik had me nog niet verdiept in de lijm om het fineer op de cilinder te plakken.
Door tijd gebrek heb ik de lamp nog niet gemaakt. Ik volg graag jouw bevindingen en die van anderen.


20160609_221705.jpg
Ik krijg de foto niet goed.

Groet
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Fineer kun je verlijmen door beide kanten in de smeren (mooi dun en gelijkmatig) met witte houtlijm, dat laten drogen en het dan met een strijkijzer aanbrengen. In jou geval de strook die verlijmd moet worden netjes afplakken, lijm op brengen, laten drogen en aan elkaar "strijken". Zo heb je alleen lijm op de te lijmen delen.

Succes, er zijn vast ook nog andere methoden.

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
naadloos kan, maar de enige manier die ik ken is om een stammetje op je draaibank tot lampekap te draaien... er is een dergelijk filmpje al paar gepasseerd hier op het forum van een man die een groot stuk stam helemaal de vernieling in draait, tot hij een flinterdunne, lichtdoorlatende lampekap overhoudt. Los van de materiaalverspilling wel cool gedaan.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor jullie antwoorden.

Sang, dat ziet er gaaf uit zeg. Heb jij dat gemaakt ? Dit ga ik onthouden voor een andere keer ;)

Elmo, als je het fineer op acryl gaat verlijmen zul je een geheel egale lijmlaag moeten aanbrengen anders ga je die altijd zien. Zo'n lamp als jij post, geeft dat geen problemen met krimpen en uitzetten van het fineer en framewerk ?

Jaap, die ken ik maar 1, geen strijkijzer en 2 geen mogelijkheid om dit te doen. Ik gebruik geen mal of iets dergelijks om de cilinder te maken. Er zou bij het strijken dan teveel druk op komen waarbij de boel mogelijk verschuift.

SamPonette, Tja, geen draaibank dus al helemaal niet mogelijk. Heb het filmpje al wel eens gezien.

Bij de derde poging is het vele malen beter gelukt. Ik heb eerst de randen voor de overlap dunner geschuurd, zodanig dat het een halfhouts verbinding opleverde. Een weinig doch egaal laagje lijm gebruikt en netjes uitgelijnd en geklemd. Wetende dat je de naad toch een beetje blijft zien, neem ik hier genoegen mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.