Iemand ervaring met nanocoating?

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik kom op een website dit product tegen. Een Nanocoating voor hout met hele mooie eigenschappen ... Het zou perfect zijn voor mijn Douglas schutting/tuinhuis.
Te mooi om waar te zijn of inderdaad iets van tegenwoordig dat ik het voordeel van de twijfel kan geven?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
2 jaar geleden kocht ik iets soortgelijks, nano protectie voor hout en beton, bij de Praxis, een klein spuitflesje. Heb er een aantal buitenmeubels voor de helft mee behandeld, maar kon echt een jaar later geen verschil ontdekken.

Als deze leverancier in zijn product geloofd zou hij wat voor een proefje ter beschikking moeten stellen!

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In (veruit) de meeste gevallen geldt dat in reclame nano=snake oil. Sommige 'nano' additieven aan producten zijn zinvol (zo waren de silicium carbide 'whiskers' die een jaar of 20 geleden kortstondig 'hip' waren in composietmaterialen - zoals koolstofvezel hengels - nanomateriaal avant la lettre, maar goldt ook toen al dat de voordelen niet opwogen tegen de kosten, en zijn een zachte dood gestorven); veel nano-additieven zijn oude bekenden, opnieuw gelabeled omdat ze toevalig aan de kwalificatie voor nano-afmetingen voldoen (zoals het witte pigment titaandioxide in bijvoorbeeld cosmetica, waarvan een belangrijk deel van de poederdeeltjes afmetingen in de 'officiele' nanoklassificatie hebben: <0.1 micrometer), en veel nano-additieven zijn pure 'resinit' (zoek maar op: baardwekend resinit in, ik meen, Castello scheerzeep), bijvoorbeeld het nano-zilver waar Samsung mee adverteerde (en waar ze hoop ik erg voor op de vingers getikt zijn omdat het ging om desinfecterende werking van iets dat geen toelating had als desinfectans).

Nano in promotioneel proza dus altijd met 20 korreltjes zout nemen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.