Shoji plafonnieres

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vanmiddag heb ik weer een opdracht af mogen ronden voor een Japans restaurant te Rotterdam.

Het begon met een drietal platen Mahonie vlak schaven. Hierna een hoop latjes (kumiko) zagen.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

De latjes zijn hierna op dikte geschaafd en weer gezaagd tot nog meer latjes. Nu kan de fun beginnen ;)

P1010801.jpg

P1010802.jpg

Lijmen van alle verbindingen.

P1010805.jpg

Het frame ging net zo alhoewel ik veel heb moeten schuren want dit hout kreeg ik niet mooi geschaafd.

P1010797.jpg

P1010807.jpg

P1010809.jpg
 
P

Pel

Guest
Heel mooi Martijn, werkte het handschaaf vandiktebankje niet, welke houtsoorten heb je gebruikt?

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Thx !

Nee, houtsoorten zijn Mahonie en esdoorn (hard maple), de mahonie liet zich erg goed schaven, hier en daar uitbreeksel maar dat mag geen naam hebben. De esdoorn echter was erg warrig in nerf waardoor ik het alsnog heb moeten schuren.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hé Martijn, is dat speciaal papier en hoe zit dat erin? Gelijmd?
Zo te zien heb je gewone gloeilampen gebruikt. Wordt dat niet te warm in zo'n afgesloten papieren ruimte?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Thx. Niet alles is met de hand Toxiq, de pennen zijn bijvoorbeeld gefreesd, zo ook de sponningen van het framewerk.

Ha Pieter, jazeker, een papier genaaamd Washi. Dit gebruikt men in shoji schermen.
De lampen gebruikt zijn 2 van deze filament lampen. 3W per stuk, 2 in elke kap. De afstand tussen de lampen en de tafel is ongeveer 1,50m, zo ook van lamp naar lamp.
De lampenkappen meten 900x260x260mm, de drager zelf steekt daar 140mm bovenuit.
 
P

Pel

Guest
@Martijn, ik vraag me af hoe je het balkje tegen het plafond hebt vast gemaakt, ik zie geen schroeven of ander bevestigingsmiddelen?

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank jullie !

@Jaap, dank je. Alhoewel mijn forumnaam soms anders doet denken, mijn voornaam is Martijn ;)

Pel, goed he ;) Eigenlijk een simpel systeem wat ik vaak hanteer. Ik heb er alleen geen foto's van zie ik nu.

De bovenste balk is tussen de lampdragers hol gefreesd, hierin heb ik later een 4 tal houten L profielen gelijmd. Dit ziet er dan ongeveer zo uit [____]. De bevestiging op het plafond bestaat uit een latje met haaks daarop 2 andere latjes van dezelfde dikte als de L -profielen. Van de kopse kant bekeken krijg je dit _| |_ Deze lat schroef je tegen het plafond en hier overheen schuif je dan de lampdrager.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.