Metaal draaien omgeving lelystad

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is er iemand hier die metaal kan draaien
Ik wil een CBN wiel op mijn creusen slijpbank zetten maar blijkbaar heb ik net een modelletje van een jaartal dat een rare asmaat heeft (13mm)
Voor het CBN wiel is daar geen adapter voor (zover ik kan vinden op internet) dus zal ik een adapter moeten laten uitdraaien

Standaard zou ik dan een 12,7 kunnen nemen die dan naar 13mm gedraaid moet worden

Is er iemand hier die me daar bij helpen kan ?

Het zou om zo een flens gaan:
http://dehoutdraaierij.nl/product/opnameflens-voor-cbn-slijpwiel/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Je kan die flens toch opspannen op je houtdraaibank? Geslepen hss boor 13mm kopen en gat boren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja kan maar ik denk dat een metaaldraaibank toch nog iets secuurder werkt
of de boor of de flens hoeft maar iets uit het lood te zitten en dan heb je een slinger
Nee....ik gok liever op een metaaldraaier
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Als je de flens nog niet gekocht hebt ,kan je er ook een met een gat van 20mm bestellen. Dan kan je 2 pasringen voor slijpstenen gebruiken. In de maat 20mm naar 13mm kosten die bij nugereedschap. nl 0,18 euro per stuk. Je hebt er dan uiteraard twee nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Om een passing te draaien in een gat van 13mm is helemaal nog niet zo eenvoudig. Je hebt een dunne boorbeitel nodig, die dus veel vering heeft. Je hebt maar 0,3mm om te proberen. Vaak wordt zo'n gat een beetje taps door de vering van de beitel. Voor kleine passinggaten gebruikt men vaak een machineruimer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zijn dat kunststof ringen ?
De flensen gaan tot 15mm, de CBN zelf is ik dacht 32mm of 35mm
De kunststof ringen krijg ik gratis toegestuurd van Creusen (wat een geweldige service voor een slijpbankje van twintig jaar oud (dat mag wel even gezegd worden toch))

Maar toch heb ik een beter gevoel bij een flens die direct goed op de as past, hoe meer onderdelen hoe groter de foutmarge
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Om een passing te draaien in een gat van 13mm is helemaal nog niet zo eenvoudig. Je hebt een dunne boorbeitel nodig, die dus veel vering heeft. Je hebt maar 0,3mm om te proberen. Vaak wordt zo'n gat een beetje taps door de vering van de beitel. Voor kleine passinggaten gebruikt men vaak een machineruimer.

waarom maar 0.3mm ? 15 - 13 /2 = 1mm per zijde
Een goede draaier kan daar wel mee uit de voeten neem ik aan
Een maatje van me kan dit zeker, maarja....assen ligt zo een eind van lelystad vandaan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Die kunstof pasringen kan je zonder problemen gebruiken. Ze zijn zeer precies.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Je had het in je eerste post over een gat van 12,7 dat naar 13 moest. Bij mij is dat verschil 0,3.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je hebt gelijk, ik zit zelf te slapen :)
ik was in de war geraakt met die 15mm :)
er zijn ook kleinere flensen 12mm, misschien is dat beter
Ik zal de slijper meenemen naar Ronald en het proberen met een pasringetje (als ik die binnen heb)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Als je alles mee naar ronald neemt kan je uitproberen hoe je wiel het mooiste loopt. Ik ben er van overtuigt dat het helemaal goed gaat komen. De ringetjes zijn alleen voor het centreren. De krachten horen opgenomen te worden door de flenzen. Ook de grote afbraamslijpstenen worden gecentreerd met een set plastic ringetjes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt Jurriaan

Ga ik zeker doen Chevy, gisteren had ik het spul ook al bij me maar toen was er geen passende flens en de ringen uit de huidige stenen lieten niet los (gek he na 20 jaar)
Hopelijk zijn ze wel binnen voor as. dinsdag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.