Vandiktebank verboom

jasper1990

Nieuw lid
7 jun 2016
4
0
Heb een vandiktebank verboom gekocht 51 cm breed met onderrollen, invoer en uitvoer boven, werkt verder perfect! Alleen het geschaafde hout heeft aan de voor en achterkant machineslag( en het hout is iets dunner) wie kan me hier me op weg helpe
 

jasper1990

Nieuw lid
7 jun 2016
4
0
Die heb ik al op de 0 stand gezet, dan heeft die het nog steeds helaas! Kan het ook met de afstelling van aan en afvoer liggen?
 

tuoh

Oud hout
De aan- en uitvoerrollen zitten verend gemonteerd en glijden heen en weer in een uitsparing. Na verloop van tijd hoopt zich soms stof op tussen rol en bodem van de uitsparing zodat de uitslag van de rollen verkleint en deze dus minder hard op het hout kunnen drukken. Dit laatste kan ook voorkomen als de messen te hoog zitten in de schaafas, het onderlinge verschil tussen hoogste punt schaafmes en laagste punt van de rollen word dan (te)klein, gevolg minder druk van de rollen.
Als je een stuk schaaft kijk dan ook eens goed mee naar wat er juist gebeurt met het hout. Een beetje detective spelen dus:D

Op zich zijn het hele goede machines, er moet perfect schaafwerk mee af te leveren zijn.

Ps: de stand van de onderrollen ook eens controleren met een stalen liniaal om te zien of de "0" wel degelijk "0" is, hier kan ook stof in het spel zijn!
 
Laatst bewerkt:

jasper1990

Nieuw lid
7 jun 2016
4
0
Kijk daar kan ik wat mee. Idd aan de machine kan het niet liggen, het blad is spelingvrij en de onderrollen liggen precies gelijk met het blad op de 0 stand, ze draaien haperend mee! Ja ga ik dat eerst controlen! Dank voor de info
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.