Sorby Trek/Haalmes.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Iedereen,

ik ben bezig om gereedschappen te verzamelen waarmee ik als ik ze compleet heb een blokhut wil bouwen allemaal met de hand vanuit eigen bos. Hierbij leek een trekmes mij haast onmisbaar en niet alleen hiervoor maar ook voor het maken van stelen waar ik mij regelmatig mee bezig houd. hebben jullie ervaring met het trekmes van Sorby? https://www.baptist.nl/houtbewerker...lmessen/sorby-vlak-trekmes-met-gebogen-grepen

Wat zouden jullie aanraden? is Sorby een betrouwbaar merk? ik zit namelijk ook te kijken naar hun "timber framing" beitel: https://www.baptist.nl/houtbewerker...tels/sorby-hakbeitel-38-mm-lang-vermoorbeitel

Wat raden jullie mij aan? ik wil graag gereedschappen waar ik nog heel wat jaartjes mee kan ben nog relatief een jongkje dus ik investeer liever in wat duurder gereedschap nu dan dat ik over 5 jaar weer nieuw gereedschap mag aanschaffen.

C.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Iedereen,

ik ben bezig om gereedschappen te verzamelen waarmee ik als ik ze compleet heb een blokhut wil bouwen allemaal met de hand vanuit eigen bos. Hierbij leek een trekmes mij haast onmisbaar en niet alleen hiervoor maar ook voor het maken van stelen waar ik mij regelmatig mee bezig houd. hebben jullie ervaring met het trekmes van Sorby? https://www.baptist.nl/houtbewerker...lmessen/sorby-vlak-trekmes-met-gebogen-grepen

Wat zouden jullie aanraden? is Sorby een betrouwbaar merk? ik zit namelijk ook te kijken naar hun "timber framing" beitel: https://www.baptist.nl/houtbewerker...tels/sorby-hakbeitel-38-mm-lang-vermoorbeitel

Wat raden jullie mij aan? ik wil graag gereedschappen waar ik nog heel wat jaartjes mee kan ben nog relatief een jongkje dus ik investeer liever in wat duurder gereedschap nu dan dat ik over 5 jaar weer nieuw gereedschap mag aanschaffen.

C.
En haalmes lijkt mij altijd een goed stuk gereedschap voor ieder houtbewerker. Wat wil je, je stamen ontschorsen?
Ik heb geen mening over dat merk Sorby maar wel het vermoeden dat hun staal veels te veel toevoegingen heeft. Ook als ik de afwerking van dat beitel ziet met die machineslag begin ik eraan te twijfelen. Als het aan de achterkant ook zo uitziet heb je een klus om het goed en trouw te vlakken en alle die hoekig kanten overal, ik krijg de kriebels daarvan. Ik heb zelf een voorkeur van beitels met schacht, zolang het geen Neeman beitel is. Als je een beitel met gelamineerde snij heb dan heb je een fijn stuk gereedschap.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
En haalmes lijkt mij altijd een goed stuk gereedschap voor ieder houtbewerker. Wat wil je, je stamen ontschorsen?
Ik heb geen mening over dat merk Sorby maar wel het vermoeden dat hun staal veels te veel toevoegingen heeft. Ook als ik de afwerking van dat beitel ziet met die machineslag begin ik eraan te twijfelen. Als het aan de achterkant ook zo uitziet heb je een klus om het goed en trouw te vlakken en alle die hoekig kanten overal, ik krijg de kriebels daarvan. Ik heb zelf een voorkeur van beitels met schacht, zolang het geen Neeman beitel is. Als je een beitel met gelamineerde snij heb dan heb je een fijn stuk gereedschap.

Stammen ontschorsen maar ook graag houtbewerken voor mijn stelen, wat zou je aanraden is dit dan een goede koop of liever kleiner?

Ik heb niet genoeg verstand van dit soort gereedschappen om er echt wat zinnigs over te zeggen, waar zou jij voor kiezen?
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Capricorn en allen
Alleen het ontschorsen kun je het best met een zgn SCHILSCHOP doen .
Als je stelen ed wilt maken denk ik dat een een goed verstaald trekmes één van de eerste gereedschappen is die je werkelijk nodig hebt .
Weet niet waar je woont en of je wel eens op vlooienmarkten komt , maar daar vind je soms prima gereedschap voor enkele €'s , soms ook van bekende merken , je moet alleen door de roest heen leren kijken .

Als je een een blokhut wil bouwen heb je ook nogal wat gereedschap en hulpmiddelen nodig zoals paktang -pakhaak - kantelhaak - wiggen ed .
Heb zelf goede ervaring met fa Wolfswinkel Groentechniek .
Sorby is in ieder geval een goed en duur merk .
Als je je gereedschap buiten en onder alle weersomstandigheden wil gebruiken in vers hout denk ik dat je daar geen dure gereedschappen voor moet nemen , bovendien vind ik het schoonmaken en slijpen/wetten erg mooi werk en krijg je een stuk doorleefd gereedschap .
Adr L
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sorby is een prima merk, maar aan de dure kant, en zoals Ernest al opmerkt - het staal dat Sorby over het algemeen gebruikt is 'overgekwalificeerd' voor een 'simpel' snijgereedschap als een haalmes. Voor haalmessen geldt, meer nog dan voor een aantal andere typen gereedschappen, dat je feitelijk beter een goed tweedehands (vintage) exemplaar kunt opsnorren dan er een nieuw te kopen.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Capricorn en allen
Alleen het ontschorsen kun je het best met een zgn SCHILSCHOP doen .
Als je stelen ed wilt maken denk ik dat een een goed verstaald trekmes één van de eerste gereedschappen is die je werkelijk nodig hebt .
Weet niet waar je woont en of je wel eens op vlooienmarkten komt , maar daar vind je soms prima gereedschap voor enkele €'s , soms ook van bekende merken , je moet alleen door de roest heen leren kijken .
Als je een een blokhut wil bouwen heb je ook nogal wat gereedschap en hulpmiddelen nodig zoals paktang -pakhaak - kantelhaak - wiggen ed .
Heb zelf goede ervaring met fa Wolfswinkel Groentechniek .
Sorby is in ieder geval een goed en duur merk .
Als je je gereedschap buiten en onder alle weersomstandigheden wil gebruiken in vers hout denk ik dat je daar geen dure gereedschappen voor moet nemen , bovendien vind ik het schoonmaken en slijpen/wetten erg mooi werk en krijg je een stuk doorleefd gereedschap .
Adr L

Haha ik weet dat ik flink wat gereedschappen nodig heb, ben daarom nu ookal bezig om volgend winter te beginnen.

Sorby is een prima merk, maar aan de dure kant, en zoals Ernest al opmerkt - het staal dat Sorby over het algemeen gebruikt is 'overgekwalificeerd' voor een 'simpel' snijgereedschap als een haalmes. Voor haalmessen geldt, meer nog dan voor een aantal andere typen gereedschappen, dat je feitelijk beter een goed tweedehands (vintage) exemplaar kunt opsnorren dan er een nieuw te kopen.

Ik hebe en tijdje terug voor ik geloof €5 een trekmes van couleux (als ik het goed spel) opgepikt deze zou ik beter helemaal kunnen opknappen dan een nieuwe te kopen? De couleux heeft nogal wat schade aan de snede.

Waar het mij vooral om gaat is dat ik kwaliteit heb en dat ik niet een trekmes heb wat na een aantal keer een snijrand heeft wat veranderd in een kartelrand zoals mijn vorige aankoop een nieuwe van €18.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Capricorn en allen
Alleen het ontschorsen kun je het best met een zgn SCHILSCHOP doen .
Als je stelen ed wilt maken denk ik dat een een goed verstaald trekmes één van de eerste gereedschappen is die je werkelijk nodig hebt .
Weet niet waar je woont en of je wel eens op vlooienmarkten komt , maar daar vind je soms prima gereedschap voor enkele €'s , soms ook van bekende merken , je moet alleen door de roest heen leren kijken .

Als je een een blokhut wil bouwen heb je ook nogal wat gereedschap en hulpmiddelen nodig zoals paktang -pakhaak - kantelhaak - wiggen ed .
Heb zelf goede ervaring met fa Wolfswinkel Groentechniek .
Sorby is in ieder geval een goed en duur merk .
Als je je gereedschap buiten en onder alle weersomstandigheden wil gebruiken in vers hout denk ik dat je daar geen dure gereedschappen voor moet nemen , bovendien vind ik het schoonmaken en slijpen/wetten erg mooi werk en krijg je een stuk doorleefd gereedschap .
Adr L
Hier ben ik in grote lijn mee eens zeker over die hulpmiddelen wat zo vak een vergeten onderdeel is. Ik zou een sappie en een hand sappie alleen toevoegen, die zijn wat veelzijdiger in gebruik als die paktangen alhoewel ik zou ook een van die willen hebben, misschien ook een dommekracht, touw en ketting, stevig bokken.... oh ja, de juist slijpstenen! Over een haalmes ben ik ook niet zo zeker want die zijn lastig om in een goed werkende staat te krijgen als je moet ze opknappen. Ik zou overwegen een nieuwe. Er zijn zo veel verschillende dat het is meestal een kwestie van een persoonlijk voorkeur, maar ik zou voor een groter model kiezen. Van de stuk of vijf die hier in de werkplaats bij mij liggen gebruik die van Greenlee 97 keer uit de 100 die ik een nodig heb. Die is een goei.


Het is lastig om heel specifiek te zijn zonder te weten precise wat voor werk je gaat doen, bv welke type blokhut - rond hout, rond hout met vlak zijkanten, vierkant balken... er zijn verschillende typen. Maar het is leuk om te beginnen met je gereedschap vergaren met zo'n project in het uitzicht.
 
Laatst bewerkt:

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hier ben ik in grote lijn mee eens zeker over die hulpmiddelen wat zo vak een vergeten onderdeel is. Ik zou een sappie en een hand sappie alleen toevoegen, die zijn wat veelzijdiger in gebruik als die paktangen alhoewel ik zou ook een van die willen hebben, misschien ook een dommekracht, touw en ketting, stevig bokken.... oh ja, de juist slijpstenen! Over een haalmes ben ik ook niet zo zeker want die zijn lastig om in een goed werkende staat te krijgen als je moet ze opknappen. Ik zou overwegen een nieuwe. Er zijn zo veel verschillende dat het is meestal een kwestie van een persoonlijk voorkeur, maar ik zou voor een groter model kiezen. Van de stuk of vijf die hier in de werkplaats bij mij liggen gebruik die van Greenlee 97 keer uit de 100 die ik een nodig heb. Die is een goei.


Het is lastig om heel specifiek te zijn zonder te weten precise wat voor werk je gaat doen, bv welke type blokhut - rond hout, rond hout met vlak zijkanten, vierkant balken... er zijn verschillende typen. Maar het is leuk om te beginnen met je gereedschap vergaren met zo'n project in het uitzicht.

Het worden ronde balken. Een dick proenneke blokhut zeg maar.

ik ga bij de baptist even rondkijken haha, weer veel om rekening mee te houden. Aangezien ik al een trekmes heb voor het ontschorsen is deze puur voor het maken van bijlstelen.
 
P

Pel

Guest
@Capricorn, zelf maken is misschien ook nog een mogelijkheid?

Groet Pel.

 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De sappie, alhoewel een mooi middelmaat en dus goed voor een van de drie die je nodig heb, is heel goedkoop gemaakt. Hij is geperst of gegoten en daardoor is de huis heel slecht en houd de steel niet goed. Bovendien vind ik die oppervlak structuur door het manier warvan hij vervaardigd is heel lelijk en de afwerking slecht.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Je kunt iets maken wat op een gereedschap lijkt door het uit een stuk plaat te snijden maar daar heb je een echt gereedschap niet. Staal is in menig aspecten vergelijkbaar met hout. Het heeft een structuur en opbouw en net zoals hout als je dat niet begrijpen of respecteren is de uiteindelijk product alleen een oppervlakkig reproductie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb zo'n haalmes van Sorby, is een prima aanschaf geweest! Een beetje ondergewaardeerd stuk gereedschap net als een schraapstaal. Het meeste werk had ik om de onderkant een beetje bol te krijgen zodat je er beter mee kunt "sturen" ;). Een tip die ik overigens bij Baptist kreeg!

jaap
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
@Ernest Dubois Heb je misschien een link of afbeelding? ik heb gezocht op google maar kan helaas niks vinden.

@Jaap Wat bedoel je met bol maken? Kan niet zeggen dat ik er echt verstand van heb haha.

@henkverhaar vanwaar de kromme tenen haha, ook hier heb ik geen verstand van.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De manier van houtdraaien (schrapen). Het zinloze toepassen van koperdraad (met epoxy) als ferrule (het kan wel met koperdraad, maar dat moet volledig anders) - hier was gewoon een stukkie van een koperen of messing waterleidingbuis de aangewezen manier geweest. De montage van de handvatten met een gleuf. Het helemaal zacht stoken van het staal om de arend-einden om te buigen - die bieden nu nauwelijks nog trekweerstand. Het gebruik van cirkelzaagbladenstaal voor een handsnijgereedschap. Het 'heat treatment' (let op de aanhalingstekens) van reeds gehard (en niet ontlaten) staal - hij heeft er nu gewoon 'verbrand staal' van gemaakt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het ziet er op het eerste gezicht best jofel uit, maar met het maken van serieus handgereedschap heeft het allemaal weinig van doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.