Stanley 78 aanpassen.

tuoh

Oud hout
Omdat ik binnenkort nogal wat huidgangen van "landingen" moet gaan voorzien, heb ik één van mijn sponningschaven maar een update gegeven. Een bijkomende knop vooraan geeft wat meer houvast en zorgt door de iets andere grip ook voor een betere afvoer van de schaafkrullen. Bij schaafwerk zonder knop zit je ene hand deels in de weg, zodat de schaafkrullen makkelijk stroppen in de schaafmond. Nu, met knop is dit een heel ander verhaal geworden, de krullen komen er nu wel vlot uit.

Eén stukje restafval (Teak)van 30 x30 x120mm en een boutje van M5 later is de metamorfose een feit.

IMG_0109.jpg

IMG_0108.jpg

IMG_0106.jpg
 
P

Pel

Guest
André, ik was toch nieuwsgierig naar wat eigenlijk huidgangen van landingen zijn?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
@Pel, zal een poging ondernemen om één en ander wat te verduidelijken:p

Een houten scheepsromp kan op twee manieren bekleed worden met huidgangen, overnaads of gladboordig (karveel) Dit laatste begrip is wel duidelijk denk ik, alle huidplanken komen vlak op de spanten te zitten, dit levert een gladde romp op. Bij een overnaadse dekking komt de ene huidgang op de andere te liggen, zoals dakpannen. MAAR, aan voor- en achtersteven moeten die "dakpannen" toch in één vlak komen te liggen om mooi te kunnen aansluiten op de stevens. Om van overnaads naar gladboordig te gaan word bij de onderliggende gang een sponning geschaafd aan de buitenzijde, die begint op een 500mm van het einde en verloopt van 0 naar halve dikte. De bovenliggende gang krijgt een corresponderende sponning maar nu aan de achterzijde, ook hier verloopt de sponningdiepte van 0 naar halve dikte. Eens klaar vallen beide delen nu mooi in elkaar en zorgen er zo voor dat voor- en achteraan de overnaadse gangen nu gladboordig eindigen.
In het verlengde van de sponningen voor- en achteraan word er een vlak kantje aan de gang geschaafd, de zogenaamde overlap, wat nodig is om een mooi passend contactvlak te krijgen tussen beide gangen. De passing van dit contactvlak staat borg voor de later waterdichtheid van de romp! Eens de gangen geklonken word de voeg dan mooi dicht gedrukt eens het hout nat word en begint te zwellen.

De sponningen en landingen moeten aangebracht worden alvorens de gangen te stomen en te plooien, maar eens geplooid kan er nauwelijks nog iets aangepast worden! Het moet dus wel passen van de eerste maal:p
 
P

Pel

Guest
Helemaal duidelijk André, weer wat bij geleerd, bedankt.

Groet Pel.

Clinker-carvel.svg.png
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Aha! Dat vlak is een voorbereiding voor een knop! Want met de beitel op die plek wordt het bij mij altijd een zooitje..
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat is nog es een handige aanpassing ,ik heb ook het probleem dat je krullen minder afvoeren als je een goede grip hebt
Op deze manier kan je de neusschaaf functie ook nog gebruiken als het nodig is
Top idee !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.