Schotelen van een eiken blad

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik heb hier een eiken tafel met blad van 100cm breed en 220cm lang, die serieus geschoteld is dat zelfs de wervels het begeven hebben.
Blad is aan de zijkant ongeveer 1cm omhoog gekomen, hoe kan ik dit nog vlak krijgen?
Tafel was wel +-1jaar afgedekt met een plastiek tegen het morsen , zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Mvg,
Rudy
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Rudy,

Ja zeker heeft het afdekken hier mee te maken.
Het is het beste voor een blad als de vocht opname en afgifte aan beide zijde gelijk is.

Ik kom regelmatig kromme keuken en tafelbladen tegen door mijn werk. 9 van de 10 keer komt dit door verkeerde opslag of montage.Het is eigenlijk altijd op te lossen.
Belangrijk is om de oorzaak op te heffen. Na verloop van tijd zal het evenwicht zich herstellen. Vergeet niet dat een houtenblad altijd werkt onder invloed van de luchtvochtigheid en kan dus meer of minder krom staan als toen het gemaakt werd. Probeer niet het blad in 1 keer vlak te trekken door lijmtangen en balken of een stalen koker o.i.d. Maar doe het dan in fasen zoals een beugeltandarts.

Groet
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo Rudy,

Ja zeker heeft het afdekken hier mee te maken.
Het is het beste voor een blad als de vocht opname en afgifte aan beide zijde gelijk is.

Ik kom regelmatig kromme keuken en tafelbladen tegen door mijn werk. 9 van de 10 keer komt dit door verkeerde opslag of montage.Het is eigenlijk altijd op te lossen.
Belangrijk is om de oorzaak op te heffen. Na verloop van tijd zal het evenwicht zich herstellen. Vergeet niet dat een houtenblad altijd werkt onder invloed van de luchtvochtigheid en kan dus meer of minder krom staan als toen het gemaakt werd. Probeer niet het blad in 1 keer vlak te trekken door lijmtangen en balken of een stalen koker o.i.d. Maar doe het dan in fasen zoals een beugeltandarts.

Groet

Ok bedankt voor je antwoord, maar over welke periode moet ik dit vlaktrekken spreiden?
Mvg,
Rudy
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het blad ooit vlak is geweest, bij een gelijkmatig verdeelde vochtigheid, dan wordt het wel weer vlak. Is het blad ook afgewerkt met olie of lak? Aan 1 zijde of beide?
Het zou niet mijn voorkeur hebben (heel voorzichtig uitgedrukt) om het blad met lijmtangen ed vlak te trekken, het moet uit zichzelf vlak zijn.

Heb je ook foto's?

jaap
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Vandaag was he schotelen al een beetje minder, ik heb andere wervels geplaatst en lichtjes aangedraaid.
Ik zal zo proberen om elke week wat bij te zetten tot ze weer ( weer vlak is)
Ze is aan een zijde behandeld met White Wash .
Neen jammer genoeg niet!
Mvg,
Rudy
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben wel geinteresseerd in wat de plastic afdekking hiermee te maken heeft (gehad). Dat voorkomt toch juist dat het vochtig wordt (door lekkende zaken)?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Om het schotelen te beperken zetten ze balkjes onder het blad, nu mijn vraag: gebruiken jullie de zelfde houtsoort als de tafel en welke sectie heeft het balkje?
Mvg,
Rudy
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

De hout soort maakt niet veel uit als het maar een beetje stijf is. Bij zichtwerk natuurlijk wel dezelfde soort gebruiken.
De balkjes wel met grote of slob gaten vast schroeven i.v.m werken. Als er veel spanning in het blad zit kun je in de onderkant een aantal sleuven zagen. Tot ongeveer de halve hout dikte diep

Groet
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
De balkjes blijven echter een lapmiddel, de uiteindelijke oorzaak zo goed mogelijk verhelpen is de beste remedie en dan kun je altijd balkjes extra aanbrengen, hout soort maakt niet uit als het maar wat hardere houtsoort is.

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Wellicht een simpeler oplossing, van de nood een deugd maken: maak er een kop bij :)

Zonder gekheid, blad omdraaien, laten drogen al dan niet met die balkjes en dan op dezelfde manier behandelen als de bovenkant nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.