Festool gereedschap

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik zit met enkele vragen ivm Festool gereedschap.

1. Ik ben van plan een Festool Rotex 90 of een ETS 125 aan te schaffen. Welke is de meest all-round schuurmachine?
Ik zou hem gaan gebruiken om een oude verflaag van een trap te schuren, een plafond te schuren en hout te bewerken.

2. Ik ben reeds in het bezit van een bouwstofzuiger van Eibenstock.
is het mogelijk om Festool apparaten te koppelen aan stofzuigers van een andere merk? Hoe ga ik te werk? Waar moet ik op letten?

3. Voor een nieuwe schroefboormachine ben ik aan het kijken naar de CXS of de C18.
Koop ik de CXS met de Centrotec montagekit of koop ik de C18 met enkel de meest essentiële bits? Mss handig om te vermelden dat ik reeds een Bosch GSR 14.4 in mijn bezit heb.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
1. ik heb zelf een rotex 90 en een ets 150 (de rotex sinds kort). en voor oude verlagen afnemen is de rotex ideaal, ik gebruik hem voornamelijk voor het schuren van kozijnen, en met de kleine driehoek erbij kom ik overal bij. Als je grote oppervlaktes moet gaan schuren is de ets weer handiger. De rotex is goed onder controle te houden mits je 2 handen gebruikt, waarbij de ets ook prima met één hand te gebruiken is Als ik één machine kon kiezen zou ik zelf voor de rotex gaan.

2. ja normaal gesproken zou dit wel moeten gaan, je moet alleen even naar de diameter van je machine en van je slang kijken, kijken of deze overeenkomen.

3. zelf heb ik de cxs en de pdc 18 en het zijn beide hele goede machines maar de cxs is natuurlijk een stuk lichter en komt soms wat kracht te kort. als ik een machine kon kiezen zou ik voor de c18 gaan, ook prima voor het nauwkeurigere werk maar als je kracht nodig hebt dan kan hij dat ook leveren.

wat ik zelf adviseer is dat je wel andere hun mening kan vragen maar dat je zelf het beste aanvoelt wat het beste past bij wat je wilt hebben.
ik zou zeggen ga eens naar een festool dealer en vraag een medewerker om de machine even in je hand te hebben en zelf even te voelen hoe of wat.
als er nog vragen over de rotex en of cxs hoor ik het wel.

mvg Paulo
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou inderdaad zoiezo voor een rotex gaan. De ets is meer voor fijn werk en heeft een kleinere schuuruitslag dan een rotex. Maar je zou nog kunnen overwegen om voor een 125 ipv een 90 te gaan enige is dat daar geen driehoek op kan maar zeker voor het afhalen van hele verflagen is dat een beest van een machine. Heb hem zelf ook maar echt een genot om mee te werken. en je kan er ook makkelijker grote oppervlaktes mee doen. Stofzuiger is inderdaad geen probleem en evt nog op te lossen met verloopstukken. En je kan ook gewoon een paar machines mee naar huis nemen en uitproberen en degene terug brengen die het niet wordt. Daar heb je twee weken de tijd voor bij Festool .-)
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt. Ik denk dat het de Rotex 125 gaat worden. Nemen jullie ook de schuurschijven van Festool zelf?

Paulo, wanneer komt de CXS te kort? In welke gevallen?

En is de Centrotec montagekit de moeite ward, of koop ik beter gewoon bits apart?
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
heb ook een Festool Rotex 125 en 150 en een ETS 125 en een RTS400 :)

enfin, wat ik vooral wil zeggen is dat voor al deze machines ik Ecotools schuurschijven gebruik, met zéér goede ervaring
(en een fractie van de prijs van de originele Festool schuurschijven)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
schuurpapier bestel ik ook bij ecotools.
voor de kleinere schroeven is dit echt een geweldig apparaat maar als je ook grote schoeven, vanaf een mm of 60 gaat gebruiken krijgt hij het toch zwaar voor zn kiezen, en dat geval kun je beter voor de c18 gaan of zoals ik voor de pdc 18.
centrotec-set heb ik zelf ook naar zitten kijken en zit nog steeds te twijfelen, ik lees even mee met de andere reacties.
overigens heb ik zelf ook nog een dts 400, om te schuren in de hoekjes waar de ets niet bij komt, of in uw geval de rotex
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
voor zover ik kan inschatten, zijn het idd deze die je moet bestellen (maar toen ik een tijdje terug de mijne heb gekocht, was het een andere kleur). Enfin, bij twijfel, gewoon vragen op de site van ecotools. je krijgt zéér snel een antwoord.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Of een rotex 125 de meest all round machine is hangt sterk van je werkzaamheden af. De meest gebruikte schuurmachine is de rs 400.
Niet echt geschikt voor een plafond. Maar of een 125 mm schuurmachine dat is waag ik ook te betwijfelen. Je moet je afvragen of je vaker een plafond gaat schuren. Ik adviseer een rs 400 en een ets 150/5. Van de rts 400 ben ik geen fan.
Je kunt het papier niet omdraaien en je schuurt toch te veel met de punt. Niets met de kwaliteit maar het is mijn smaak. Het papier van ecotools gebruik ik ook professioneel. Prima spul.
 

JvI

Nieuw lid
19 mei 2016
7
0
Beste C, zelf heb ik de ETS 150/3 en /5; wat voor mij de doorslag gaf was het ongeveer twee keer zo grote schuuroppervlak van de 150 in vergelijking met de 125. Hiermee heb je meer referentieoppervlak en schuur je grotere delen dus vlakker. Ook wanneer je over een rand gaat van een paneel, is het gemakkelijker om een groter oppervlak vd schuurschijf op het werk te houden om zodoende schuine kanten te voorkomen.

ik heb ook een Festool CTL26 zuiger, maar de slang heeft een koppeling naar mijn TS55 zaag, die koppeling past niet op het meegeleverde koppelstuk voor de ETS, waarschijnlijk net zoals jouw Eibenstock. Ik los dit op met één omwenteling oude fietsbinnenband om het koppelstuk van de slang en steek dat in het koppelstuk vd ETS; zit luchtdicht en zo hoef ik geen tweede Festool slang te kopen.

gr, Jaap
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Neen, de plafond (mdf panelen die gelijk moeten geschuurd worden om naadloos te worden)en trap zullen eenmalige klussen worden. Ik zal de schuurmachine later vooral gebruiken om pallethout, vuren en multiplex te schuren. Daarom dat ik ook neig naar de ETS 150/5, omdat deze veelzijdiger lijkt.
Maar hoe schuur ik dan de randen van mijn trap :-s Hoe meer ik op onderzoek uitga, hoe moeilijker het wordt :)

IMG_5481.jpg
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
ik heb ook een Festool CTL26 zuiger, maar de slang heeft een koppeling naar mijn TS55 zaag, die koppeling past niet op het meegeleverde koppelstuk voor de ETS, waarschijnlijk net zoals jouw Eibenstock. Ik los dit op met één omwenteling oude fietsbinnenband om het koppelstuk van de slang en steek dat in het koppelstuk vd ETS; zit luchtdicht en zo hoef ik geen tweede Festool slang te kopen.

gr, Jaap

Heb je hier toevallig een foto van?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Koop eventueel een verfkrabber om bij de randen en de hoeken te kunnen voor het grovere werk en daarna met een schuurblokje op de hand met dezelfde korrel als waar je de rest van de trap mee doet.
Het zijn alleen de randen dus da's niet zoveel werk
 

Elroyv

Nieuw lid
1 jun 2016
4
0
Voor de trap is een rotex ideaal, maar zoals je aangaf heb je daarna vooral werkzaamheden met grotere oppervlakte, dat is met rotex 90 niet handig, is er in je vriendenkring niet iemand met een simpele mouse? dan wel een multitool daar kan je vaak schuurpapier op krijgen ( is niet ideaal, maar voor 1 trap hobbymatig schuren is dat te doen).
De ETS heb ik nog geen ervaring mee ( staat nog op m'n lijstje).

Daarnaast koop GEEN maar echt GEEN CXS/TXS 16nm aan kracht is echt te weinig, koop liever een grote machine van festool en een kleine van bosch/ makita, die hebben leukere setjes met een kleine boormachine en schroeftikkertje, veel leuker geld en sterker.
Heb de TXS in bezit gehad, toch maar snel 18v. Bosch gehaald.

@willem1958
Verfkrabbers zijn uit den boze wanneer men wilt gaan schuren/ schilderen, denk om de onderlaag.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
@Elroy ik heb uiteindelijk toch de RO90 besteld. Na nog wat onderzoek leek mij dat de beste om de trap en deuren te schuren.

Naar welke Makita / Bosch setjes kijk ik dan best uit?
 

Elroyv

Nieuw lid
1 jun 2016
4
0
http://www.toolnation.nl/makita-lct204j-comboset-10-8v-1-3ah-li-ion-4-jaar-dealer-garantie.html
http://www.toolnation.nl/bosch-5-to...x-2-0ah-in-l-boxx-4-jaar-dealer-garantie.html
Waarvan die van bosch ongetwijfeld ook met minder gereedschappen te krijgen is, de makita staat op toolnation ook nog met accessoires setje.
Wel zou ik elektrisch gereedschap in de winkel kopen, mag je vaak ff een keertje schroeven/ zagen/ boren en die twee tientjes dat het dan duurder is krijg je in service vaak terug, vaak meld de winkel ook je gereedschap aan bij het merk voor de garantie.

Gefeliciteerd met je Rotex wat natuurlijk hele mooie machines zijn.

Gebruik bij de Rotex altijd het beschermkapje voor je ronde schijf om te voorkomen dat je elke keer nieuwe opzetstukken nodig hebt en daarnaast je schuurpapier langer meegaat, helemaal met een akelige trap.
http://www.toolnation.nl/festool-fp-ro-90-protector-set.html
Daarnaast ( om je toch meteen op kosten te jagen) is dit ideaal van festool, http://www.toolnation.nl/festool-sys-stf-ro-90-dx-systainer-t-loc-voor-schuurpapier.html
BTI maakt dezelfde systainers welke veel goedkoper zijn, hiermee berg je altijd veilig je schuurpapier op, en voor professioneel gebruik kan je altijd zien hoeveel schuurpapier je gebruikt voor een klus/klant.
 
Laatst bewerkt:

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
De systainer voor schuurpapier, schuurpapier zelf en beschermkappen heb ik meteen bijbesteld. Was een zware bestelling maar hopelijk ben ik hiermee even zoet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Elroyv; Verfkrabbers zijn uit den boze wanneer men wilt gaan schuren/ schilderen zei:
Dit vraagt toch enige verduidelijking!
Waarom mag je niet met een krabber aan de slag? Het lijkt me toch de bedoeling om alle verf weg te halen, want anders kan je de Rotex ook beter aan de kant laten.
Zelf zou ik geen verfkrabber gebruiken maar een schraapstaal. Maar dat is een persoonlijke keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.