Restauratie van een houten sponningschaaf

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een oude houten sponningschaaf die ik wil restaureren. Het restaureren wil ik zo doen dat de schaaf weer functioneert als vanouds en zijn authenticiteit behoudt, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

schaaf-01.jpg

schaaf_02.jpg

In de schaaf zitten wat wormgaatjes. Waarmee kan ik die het beste dichtstoppen/camoufleren?
Baptist heeft assortimentsdozen met diverse kleuren stopwasstaafjes.
Meubelrestauratieshop heeft iets soortgelijks.
Beide soorten zijn zachte wassoorten die voor gebruik nauwelijks hoeven te worden verwarmd.

Daarnaast heeft meubelrestauratieshop een harde wassoort waarvoor echter een zg. smeltijzer nodig is. Klinkt wat robuuster, maar lijkt me lastig om er kleine gaatjes mee te vullen.

Iemand van jullie ervaring hiermee ? Of moet ik het heel anders doen?

Met vr. groet,
klaas0639

PS:
Voordeel van de beide zachte wassoorten is dat ze overlakbaar zouden zijn. Nou ga ik weliswaar de schaaf niet lakken maar het maakt de was wat breder toepasbaar.
 
P

Pel

Guest
Klaas, in eerste instantie dacht ik, ik zou me om de worm gaatjes niet druk maken het is immers een oude schaaf, maar nu ik eens goed kijk zitten er wel heel veel wormgaatjes in. Zelf heb ik die stopwasstaafjes nooit gebruikt, wel zou ik de hoogte verstelling goed onder handen nemen, maar de schaaf zeker niet opschuren deze patina zo houden dan is ze op zijn mooiste.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n setje was staafjes heb ik ook, maar de kleuren zijn erg kunstmatig. Je moet echt geluk hebben als er iets bij zit dat past. Die hardere was heb ik wel eens met de punt van een strijkbout in spijker gaatjes gewreven.

En die verfspetters week ik eerst een beetje met wasbenzine en dan krabben met een nagel.

En verder de zool vlakken, de beitel slijpen zodat hij netjes parallel uit de zool uitsteekt en vooral ook dat de punt een stukje buiten de schaaf uitsteekt. Die punt moet eigenlijk in dezelfde lijn zitten als de voorsnijder.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hm. Seek, mag ik hieruit afleiden dat je die zachte was niet kunt mengen om de juiste kleur te krijgen?
En de harde was zou evt ook bruikbaar zijn? Werkt dat beter dan de zachte was? Ik meen ergens gelezen te hebben dat die bij te kleuren zou zijn (weet overigens niet wat ik me daarbij voor moet stellen en weet niet meer waar ik het heb gelezen ).

Ik kan me wel voorstellen bedenk ik nu dat harde was minder kwetsbaar is en zo beter past bij een werkschaaf

Pel, er zitten een paar wormgaatjes en wat putjes. Wormgaatjes wil ik kwijt :) . Die putjes laat ik zitten (en er zitten veel verfspatjes; die haal ik er heel voorzichtig af).

mvg
klaas0639
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Die harde was staafjes kan je prima mengen als gereedschap is een hobbybrander en een oude schroevendraaier
Poosje terug was er bij de aldi een leuk startsetje met smeltertje en al
Leuk stuks engels gereedschap en goed te zien dat ie weer gaat werken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.