Een Las

P

Pel

Guest
Mooi stevige las Ernest, die is oersterk, ik zie dat linker balk ook nog iets van een schuin spits uiteinde heeft, geeft dit nog extra sterkte aan de las?

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mooi stevige las Ernest, die is oersterk, ik zie dat linker balk ook nog iets van een schuin spits uiteinde heeft, geeft dit nog extra sterkte aan de las?

Groet Pel.
Beide lippen zijn schuin ten opzicht van het hartlijn voor minder hout verlies. Alles getekend met twee hartlijnen als referentie want het balk is niet haaks de met hartlijn gaat het dan sneller. Op de uiteinden is een horizontal tand over de heel dikte van de balk als versteviging en een vertical tand om verschuiving te vooromen. Hij zit opgesloten met twee wiggen uit robinia.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mooi gedaan, die Japanners kun je wel vertrouwen met dit soort van constructies, stevig, estetisch verantwoord en lekker tijdrovend. ;)

Maar zelfs de Japanners kunnen geen balk van 11 m maken uit twee stukken van 5,5 m lang. Je verliest minimaal de lengte van de las.
HaHaHa was meer in de buurt van 5,7 en nu iets onder de 11 meter. Ik weet niet hoeveel verlies want ik heb niks gemeten. Dit soort verbindingen staat bekend als Japanse maar komt ook voor buiten Japan. In Nederland heet het een schuin haaklas met dubbel tand, of zoiets. Ik bedoel er is niks per se Japanse in zo'n verbinding. Voor mij zat de tijd in het afteken en het dubbel controleren van alles en dat is meer omdat het is niet zo vaak dat ik heb zoiets nodig.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Prachtig blijft het toch die verbindingen waar over na gedacht is in tijden van de massaproductie
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Prachtig blijft het toch die verbindingen waar over na gedacht is in tijden van de massaproductie
Ik begrijp je bedoeling maar toch moet de constructie waarin deze verbinding komt te staan onder de loop genomen worden en dan begrijp je dat het is niet een kwestie van een sneller/makkelijker oplossing het is een kwestie van de passende verbinding.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.115
241
Goeree-Overflakkee
Mooi gemaakt. Waar is het voor?

Hoeveel kracht zou dit echt kunnen hebben? Ik neem aan dat je deze verbinding niet kan gebruiken bij een overspanning op twee punten.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Mooi gemaakt. Waar is het voor?

Hoeveel kracht zou dit echt kunnen hebben? Ik neem aan dat je deze verbinding niet kan gebruiken bij een overspanning op twee punten.

Moment zal (afhankelijk van de situatie) de beperkende factor zijn, qua schuifkracht zal het niet zo snel problemen geven :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wat late reactie van me,fraaie bewerkelijke oplossing.
Even voor mijn begrip: deze las zal toch niet bedoeld zijn om een hoge belasting van bovenaf te verduren te krijgen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Pannendak, maar het gaat niet zo veel over belasting van bovenaf meer over steun van onder.
Voor het werk die daarin gaat valt het best wel mee zeker over de hele leeftijd van het balk want als er metal verbindings elementen te pas komen korten je onvermijdelijk daarvan de leeftijd van het hout. En dat zegt niks over de veel hoger external kosten van de alternatieven, energie, afval, vervuiling noem maar op. Ook levert zulke verbindings elementen niks aan de integriteit van je bouwsel, het tegenovergesteld.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.