Hoe een ketting van de kettingzaag weer gangbaar maken?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hoe maak ik de ketting van m'n kettingzaag weer gangbaar nadat ik hem vies heb weggelegd jaren geleden? Ik heb al van alles geprobeerd: Ontvetter, aceton, benzine, diesel, terpentine, wasbenzine, thinner. Ik zoek/zocht het in de richting van oplosmiddelen, want mechanisch ging niet echt lekker, ook niet tussen de schakels.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik zou een nieuwe ketting halen. Kost niet het meeste, en ik zou het risico niet willen lopen op een ketting die knapt. Bespaart je een hoop ellende en moeite.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ligt er een beetje aan wat voor kettingzaagolie je er in gebruikt hebt, als het biologische olie was kun je beter je ketting gewoon weg gooien, die rommel veranderd in een soort gom en word op ten duur steen hard... anders kun je een proberen om je ketting een nachtje of twee in de petroleum te leggen, en hem daarna met je motorzaag weer in beweging te forceren.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Is die ook roestig? voor roest gebruik ik vaak azijn, heb vaak oude bijlkoppen die ik eerst 2nachten in de azijn leg voordat ik er uberhaupt mee bezig ga. Maar het beste kun je voor een nieuwe ketting gaan.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik gebruik idd altijd biologische olie en word idd gomachtig (goede beschrijving). Hij is niet roestig en is redelijk nieuw. Pas 3x geslepen of zo. Petroleum had ik idd ook al geprobeerd en met alle oplosmiddelen weektijd gegeven.

Mss eens met de föhn proberen....
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hou maar op, als hij vast zit met biologische olie dan kun je er weinig meer aan doen,

ik help/werk met enige regelmaat bij een stihl dealer, Hoevaak ik daar al niet oliepompjes, zuigkopjes en koppelingen heb moeten ver vangen omdat ze door die rommel van een bio-olie vast gegomd zitten kan ik op 2 handen en voeten niet meer tellen.


p.s.

Wat je zou kunnen proberen, ik heb op een Motorforum ooit iemand een cilinderkop en versnellingsbak zien schoonmaken met HG oven en bakplaat reiniger, wellicht dat dat wil werken. maar let wel, je steekt zo erg veel tijd en moeite in een ketting die nieuw circa 15 a 20 euro kost..
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Het opmerkelijke is dan nog dat m'n pompje het altijd blijft doen (ik heb het al een keer eerder gehad namelijk). Tis idd niet alleen de ketting, maar alles er omheen ook. Dus nieuwe ketting is leuk, maar dan ben ik er nog niet. Vorige keer is het uiteindelijk wel gelukt. maar het was geen pretje.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
overstappen op een gewone olie zoals chainsaw xf van agealube.. dan ben je gelijk van de ellende in de toekomst af
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.