Aankoop verstek of tafelzaag

Felix.r

Nieuw lid
5 jun 2016
2
0
Hallo

ik ben nieuw op dit forum en natuurlijk heb ik een vraag.
op school hebben ik als laatste jaars hovenier een tuintje moeten aanleggen waarbij ik een groote lounche ruimte heb gecreerd. Toen ik bezig was met dit te fabriceren heb ik ondervonden dat ik heel graag met hout werk en nu zou ik graag in de toekomst meerdere zakens maken uit hout. Ik zou graag wat van alles leren maken. Van terrassen tot meubels enzovoor.
natuurlijk moet ik wat materiaal aanschaffen en ik vroeg me af wat jullie zoal als basis materiaal gebruiken ? Ook zou ik een tafelzaag of een verstek/afkort zaag willen aankopen! Maar wat is jullie voorkeur van merk en welke soort zaag ?
Een tafelzaag of een verstek zaag ?
Makita, bosh, metabo of dewaldt ??

Vriendelijke groeten
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Het zijn beide totaal andere machines, dus ik zou bijna zeggen: je moet beide hebben!
Welke je (eerst) aanschaft zul je denk ik toch zelf moeten bepalen.
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met Bosch Blauw. Daar heb ik dan ook beide apparaten van ;)

Veel succes met de keuze maken, en natuurlijk met klussen!

Groet,

Atmoz
 

Felix.r

Nieuw lid
5 jun 2016
2
0
Ik zou graag van alles uitproberen maar grote panelen laat ik zagen bij mijn gebuur. Plaats heb ik alvast genoeg.
Het zou inderdaad makelijk zijn als ik beide heb maar momenteel laat de portemonee maar 1 toe��
Op wat moet je zoal letten voor de aankoop van een verstek zaag ?
Alvast bedankt
grtz
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Afhankelijk hoe haaks je alles wilt zagen.
Als je bv gaat werken met steigerhout dan kan het minder kwaad dat je zaagsnede niet altijd mooi recht is.
Wil je toch naar het fijnere werk gaan, dan zit je al in een hogere prijsklasse.
DeWalt heeft zeer goede afkortzagen.
Ikzelf heb vorig jaar een Kapex gekocht (ben puur hobbyist), overkill, maar nog geen seconde spijt van gehad.
Eind vorig jaar heb ik een DeWalt DWE7491 zaagtafel bijgekocht, zeer handig om smalle planken te schulpen.
Voordien deed ik alles met mijn TS55, maar voor smalle planken te zagen niet altijd even handig.

Geen idee in hoeverre je de houtmicrobe te pakken hebt, maar goedkoop is meestal duurkoop, ik spreek uit ondervinding :)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Denkt iemand nog wel eens aan een Ulmia? Je krijgt er prachtige zaagsnedes mee in exact de juiste hoek. Ondanks het bezit van een Kapex gebruik ik hem nog regelmatig.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Eerlijk gezegd zou ik beginnen met een afkort/verstek zaag, met een goed onderstel bv de DeWalt DW777. Dat is goede kwaliteit en als je in tuinen bezig bent zul je vaak dingen op lengte moeten zagen (afkorten) en weinig in de lengte (schulpen), deze set neem je makkelijk mee op lokatie en werkt gewoon lekker.
Dan kun je later, als je merkt dat je teveel beperkt wordt in de mogelijkheden, altijd nog een zaagtafel erbij kopen.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Denkt iemand nog wel eens aan een Ulmia? Je krijgt er prachtige zaagsnedes mee in exact de juiste hoek. Ondanks het bezit van een Kapex gebruik ik hem nog regelmatig.

Mijn vader heeft een vergelijkbaar iets, zaagt prima, maar voor de nieuwprijs van de ulmia (circa 350 euro in de aanbieding bij tool*******) kom je al aardig in de buurt van de dewalt dw777 die fantic voorstelt. Voor productiewerk lijkt me een elektrische afkortzaagmachine toch wat practischer
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je ook meubels wilt maken is een leuke tweedehandse combinatiemachine misschien wel iets voor je.
Misschien nu nog wat moeilijk te overzien maar kijk vooral naar de dingen die je denkt te gaan maken.
Wil je een paar grove meubels maken waar kieren best mogen heb je geen vlak-vandikte bank nodig, wil je wel verfijnd/nauwkeurig werk maken dan moet je wel aan zoiets denken.
Wil je recht toe rechtaan werk dan zijn een afkortzaag en een zaagtafel een goede basis.
DeWalt maakt hele goede zaagtafels voor een redelijke prijs. (DW745)
Wil je van allerlei dingen kunnen doen dan kan je met een leuke lintzaag ook heel veel.
Je hebt ook stadswerkplaatsen in een aantal steden en daar kan je een basiscursus machines volgen.
Behalve dat het goed is voor het algemeen inzicht en veiligheid is het ook handig om meer inzicht te krijgen wat je wil en nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.