Invalzaag Festool TS55 REBQ

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Hoi allen,

ik heb de knoop doorgehakt en ga de Invalzaag van Festool bestellen.
Het wordt de TS55 REBQ plus.
Ik heb er van de week mee mogen testen bij een kennis en het voelde echt heel fijn aan.
Het wordt overigens mijn eerste Festool product, dus heb hier nog geen verdere ervaring mee.

Ik ben alleen nog aan het twijfelen over de linialen. Ik lees dat het gebruik van twee 140 linialen niet altijd exact recht is.
Is het aan te raden om meteen een lange lineaal te kopen of toch maar de 140 uitvoering?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zou voor 2 keer 1,40 gaan. Die van 1,40 gebruik ik in de praktijk vaker dan de lange. Heb je alleen een extra lange, is dat onhandiger dan 2 korte. En ik mag aannemen dat de festool linealen voor 99 procent in één lijn te krijgen zijn als je ze aan elkaar koppelt.
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Je kun jezelf het beste eerst afvragen hoe vaak ga ik lange lengtes zagen?
doe je dit vaak, dan zou je een lange lineaal kunnen aanschaffen.
ikzelf heb 2x de 140 linealen en een 80 lineaal.
bevalt mij prima, maar dat voor iedereen persoonlijk.

groet,
Michael
 

WR1944

Oud hout
Het koppelen van geleiderails is al een paar keer aan de orde geweest op dit forum.
Met een lange waterpas tegen de rug krijg je twee rails perfect in lijn. Let er op dat je de schroefjes van de koppelstrippen niet te hard aandraait want dat kan putjes veroorzaken. Hiervoor is de Makita koppelstrip beter.
Als je werkplaats van bescheiden afmetingen is kun je beter tweemaal een 1400 rails nemen dan zo'n lange knoepert.
Mocht je ooit van plan zijn om kastjes te maken warbij je gatenrijen gaat maken voor de planken schaf je dan gelijk de gaatjesrails aan want het prijsverschil is vrij klein.
Veel plezier met je nieuwe zaag, er gaat een nieuwe wereld voor je open.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb zelf 2x 140 en eentje van 80.
Bevalt me ook heel goed :)
Zo'n lange liniaal is vrij onhandig in gebruik en met behulp van een waterpas of een winkelhaak krijg je alles mooi recht :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik heb zelf ook 2 x 140 en 1 x 80 bij mijn Makita invalzaag en daar doe ik echt alles mee. Ik zou wel kiezen voor de Makita kopelset ipv die van Festo omdat die uit 2 delen per gleuf bestaan, hierdoor krijg je geen deuken in de rail zelf. (zie eerder topic hierover).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook hier een 140cm en een 100cm met Makita koppelstrips. Waterpas ertegen en goed recht. Ze zijn van mij trouwens goed haaks, ze zitten meestal al recht, de waterpas is een controle.

Gebruik de korte nog best vaak, als je kleiner werk moet zagen is de lange juist onhandig.

Ik gebruik de korte ook meestal voor de bovenfrees.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
2 X 140 met koppel strips en voor de paar keer nodig, doet het wat het moet doen. Verder de rail die op de MFT3 tafel zit of een single 140.
 

WR1944

Oud hout
2 X 140 met koppel strips en voor de paar keer nodig, doet het wat het moet doen. Verder de rail die op de MFT3 tafel zit of een single 140.

Op de MFT/3 zit een rail van 1080 mm. De tafel is een kleine 800 breed en de rail steekt net genoeg over om de zaag te kunnen geleiden over het bruikbare tafeloppervlak. Die rail koppelde ik zo nu en dan aan een 1400 rail. Maar dan moest je de MFT-rail steeds weer haaks afstellen op de tafel. Toen ik kasten met verstelbare planken ging maken heb ik een 1400 gaatjes rail er bij besteld. Maar ik heb nog geen lange stukken hoeven te zagen zodat de plastic strip nog maagdelijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.