Jet 3520B of Wivamac DB 6000 / Wivamac DB1200 draaibank

torno

Nieuw lid
5 jun 2016
3
0
Beste Forumleden,

Ik ben Torno uit België.

Ik draai al enkele jaren op kleine draaibankje. schaaltjes, vazen, potjes, goblets, stelen, finials, kerstbollen, lepels, enz als, en het wordt tijd voor een grotere draaibank. Dus voor algemeen gebruik, niet voor het productiedraaien van komen. Ik denk dat een 2PK motor genoeg is, maa ik heb nog nooit iets op een grotere draaibank gedraaid, dus ik lees graag het advies van de experten.

Ik spotte er enkele: de Jet 3520B = Powermatic 3520B en is ook gelijk aan Drechselmeister Profitec 2. De Powermatic is één van de meest verkochte draaibanken in de USA .
Nieuwprijs: toevallig , exceptioneel, kan ik deze hebben voor 3000 € btw Incl

Anderzijds staan de Wivamac db 6000 v-cb en db 1200 v-cb in de uitverkoop met reductie van - 20 %. dus ongeveer 3700 € btw incl

Deze draaibanken hebben allen een frequentieregelaar.

Geen Oneway want die heeft geen verplaatsbare kop zodat bijvoorbeeld bij het maken van vazen met en bril er teveel over het bed gehangen moet worden.

Wat zijn de ervaringen met de bovengenoemde draaibanken. Ik ken alle specificaties van bovenvermelde draaibanken maar op puur technisch vlak kan ik ze moeilijk plaatsen, kiezen.


hoofdvraag: Welke is technisch de beste? Ik denk vooral aan vibraties en de levensduur van de gebruikte componenten.

Wat zijn de ervaringen van de gebruikers van deze machines? De gebruikerservaringen met de Jet- Powermatic zijn zijn welkom.

alvast dank voor de hulp,

met vriendelijke groeten,
Torno
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Beide draaibanken zijn zeer goed, wivamac is goed bekend in belgie.

de powermatic weegt 326 kg, de wivamac weegt circa 200 kg, op basis van gewicht mag je verwachten dat de powermatic bij zwaarder werk wat rustiger zal lopen, maw bij onbalans door je ruwe werkstuk zal de powermatic mijn voorkeur hebben.

Het prijsverschil van €700 en meer gewicht 120 kg zonder twijfel de powermatic
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Hoi torno,
Je zou ook nog kunnen kijken naar de de stratos 230 FU deze heeft ook 2 pk motor en prijs nog voordeliger ook of de stratos XL deze heeft 3 pk motor en de prijs is vergelijkbaar met de wivamac. (Deze zou mijn voorkeur hebben)
Kijk maar is op www.dehoutdraaierij.nl Daar staat alle info over deze machines.

Succes met je aankoop.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vergeet deze niet mee te nemen in de vergelijkeingen.
Nagenoeg alles gietijzer, ik heb hem inmiddels bijna 4 jaar in gebruik en ben nog altijd zéér content.
PB230356.jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
De huidige Wivamac's zijn einde reeks, na de zomer komt er de nieuwe Zebrano reeks, daarom dat de prijzen nu lager zijn. Als ik nu zou moeten kiezen, zou het tussen de Killinger KM3000 en de Stratos XL gaan.
 

torno

Nieuw lid
5 jun 2016
3
0
bedankt allemaal voor jullie inbreng.
Ik had de gelegenheid om de Killingers naast de Wivamacs te kunnen bekijken, ook onder de motorkap: de Killingers km 1450 en KM1500 heel aandachtig, . Fijne dingen, zeer goede kwaliteit /prijs verhouding en een uitmuntende Killilinger service , maar net iets te licht voor mijn doel. De kleinste Wivamac de 800 is daarmee vergeleken een beer ,vond ik.
Voor de 3000 ligt dat anders, de as en de lagers zijn veel zwaarder en langer uitgevoerd. Ook het bed is duidelijk zwaarder . Het ding heeft het zalige gewicht van 400 KG . Deze vind ik ongeveer dezelfde klasse als de zwaarste Wivamacs, deze laatsten wegen minder maar zijn toch stabiel.
De Killinger km 3000 kostte tot eind mei 4855 incl BTW en zou nu duurder zijn. Dat is ver van de 3000€ voor de Jet - Powermatic. Ik zie ook het nut niet van een 3 PK motor voor mij.

Ik heb de Stratossen nooit zelf gezien. Als directe concurrenten van de Kilingers denk ik dat de Stratos 230 ook wat licht zal uitvallen en de Stratos XL in het segment zit wat ik zoek. Duidelijk goedkoper ( 3799€ incl BTWin Nederland, bij de Houtdraaierij) dan de Killinger km 3000 (meer dan 4855 incl BTW, verschil is ongeveer 1100 €) maar is de nieuwe StratosXL , ook met 3 PK, wel zo goed? Komen er kinderziekten naar boven? Wat na heel veel draaiuren?

Opvallend is dat Killinger in hun documentatie een foto en beschrijving van de as en de lagers geeft voor de KM 3000 en ik kan over dit onderwerp niets vinden bij de Stratos XL, ook niet bij Shulte en Neureiter.
Liever goede lagers dan een PK meer, denk ik dan (mogelijk verkeerd) .

Ik denk ook dat de Zebrano op de stratos XL zal lijken. Vooral ook goed doordacht. . Ze laten bijzonder weinig los bij Willy van Houtte. Wat ik toch al heb kunnen begrijpen: het worden zware gietijzeren draaibanken en ze zouden er erg mooi uitzien. Motor naar keuze, ook verschillende lengtes . Ik vermoed dat ze zich in een hoger marktsegment dan de Stratos XL zullen bevinden. Meer draaibank aan duurdere prijs.

Iemand ervaring op, kennis over, de jet-Powermatic 3250b of Wivamac 1200 of 6000?

Met vriendelijke Groeten

Torno
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Voor zoveel geld zou je een degelijke metaaldraaibank kunnen kopen en daar een steun op maken als beitelhouder
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Meestal kun je de zak eruit halen ( stuk uit bed bij de klauwplaat ) en 2000 toeren/min.
Zeer stabiel,maar was maar als voorbeeld en er zijn misschien wel veel meer nadelen dan voordelen maar dat weten de draai-experts beter.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Van onze leden heeft jan pranger een jaar of 6 op de jet gedraaid hij doet volgens mij ook demonstraties en heeft wellicht ook wel eens op de wivamac gedraaid, Masave hout draait privé met de wivamac, stuur ze een Pm zou ik zeggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.