ervaring grondeer kantenband

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

In de topic van RDE kwam grondeer kantenband voorbij. Om zijn topic niet te verstoren deze opgestart.

Zijn er op het forum leden die weleens grondeer kantenband gebruiken om MDF af te werken?
Ik maak regelmatig MDF V313 fronten de zijkanten werk ik door frezen en schuren glad af.
De lak afwerking gebeurt altijd door de meubel spuiter. Deze geeft de voorkeur aan kaal V313 MDF (zonder lakdrager)
Als ik bij hem ben zie ik nooit MDF werkstukken staan met grondeer kantenband. Hij geeft ook aan dit eigenlijk nooit tegen
te komen.

Dus hoe is jullie ervaring hiermee? Het meest benieuwt ben ik naar de overgang plaat/band na de lakafwerking HG en ZG.

Ik lees graag jullie ervaringen.

Groet
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Ik heb het onlangs gebruikt. De voorgelijmde versie, zelf met strijkbout erop gezet. Ik was er niet weg van. Je hebt inderdaad een overgang van plaat naar kant, zeg maar een voeg of lijmnaad. Qua tijd leverde het ook niets op. Betere ervaring heb ik met mdf met lakdraagfolie, waarbij de kopse kanten gewoon open zijn. Kantjes breken of radius aan frezen, schuren en dan aflakken of laten spuiten. Dit is sneller en naar mijn mening mooier.
Een goeie spuiter krijgt die kopse kanten netjes. Mijn spuiter vraagt of ik de kopse kanten (dicht)schuur tot 240 en daarna niet af spuit met perslucht. Hij geeft er wel de voorkeur aan als ik met mdf lakdraagfolie werk.
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik heb twee testpaneeltjes gemaakt om ook even te kijken wat het zal geven , een lijmnaad overgang zie/voel ik na afwerken van de kant helemaal niet maar dat kan na lakken wel eens anders zijn , daarom dat ik eerst eens een testpaneel wil maken voor ik aan het grote werk begin... nu wel nog even tijd vinden om alles proper te primeren en af te schilderen...
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Inderdaad het MDF aan de zijkant goed dicht schuren en niet met perslucht af spuiten. Na het aflakken zie je geen verschil tussen het vlak en de zijkant. De zijkanten rond ik af met R2 net als de kanten band. Ik denk dat ik dus ook maar eens de proef op de som moet nemen en een paar fronten voor eigen gebruik moet gaan maken met kantenband. Ik kan dan de kwaliteit beoordelen en ook of het tijd bespaart. Momenteel ben ik best druk dus het zal even duren maar ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt.

Groet.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik gebruik 2mm grundierkant altijd om de kopse kanten van mdf af te werken. Ik verwerk het machinaal. Geeft een goed resultaat. Ook als het in hoogglans wordt verwerkt. Scheelt veel schuurwerk. Wel goede grondverf gebruiken.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik gebruik een Hebrock top 1000. Ik gebruik de standaard kleurloze lijm die mclean (leverancier Hebrock) verkoopt.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Heb dit al meerdere keren in praktijk gezien bij meubelen die enkele jaren staan.


De kantenband tekent af...
Je mdf werkt in de dikte ( ok geen mm ) en je kantenband bijna niet.
De lak of verf '' kraakt " na enkele jaren en als kenner zie je dit.

Een argument dat ik soms hoor is als er iets op de hoek valt zie je de mdf.
Wel als er iets op de kantenband valt bij vb een wit gelakte deur dan zie je een beige bandje dus zelfde probleem :)

Dus volgens mijn mening niet gebruiken en gaan voor top mdf en kanten netjes schuren.


bert
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Bert,

Dat is een goed punt. De lange termijn is zeer belangrijk. Mijn probleem is niet het MDF of het schuren. Ik wil de mogelijkheden onderzoeken
en door o.a. hier navraag te doen. Als ik zelf het wiel ga uitvinden ben ik langer bezig. Volgens leveranciers is hun product altijd goed.En voor productie bedrijven is de kwaliteit vaak ondergeschikt. Misschien moet ik een paar fronten maken voor in de showroom en over twee jaar na beschouwen. Soms moet je gewoon bij het oude bekende blijven. Stel je maakt 10 keukens en over een paar jaar ontstaan er problemen
bij 1 keuken dan slaap ik niet meer lekker in de wetenschap dat er nog 9 staan.

Bedankt voor je reactie.

Groet.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb diverse meubels met mdf en grundierkant gemaakt. De oudste is nu circa 4 jaar. Ik heb nog geen enkele klant gehad die niet tevreden was. Ik heb het ook prive gebruikt in een wandmeubel met een 5 cm dik blad. Heb net nog even gekeken je ziet geen overgang tussen mdf en het band. Het voordeel is dat de kopse kanten beter beschermd zijn.
Misschien dat er verschil zit in het merk kantenband? Zoals ik al eerder heb gezegd goede grondverf gebruiken en natuurlijk een radius van 2 mm voor 2 mm band gebruiken.
Ik blijf het in ieder geval gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.