hout drogen mbv warmte wasdroger ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Bij ons komt de uitlaat van de wasdroger door de muur in een nis uit.
Aangezien er best wel een hoeveelheid warmte uit de droger komt vraag ik me af of het niet mogelijk is om die warmte te gebruiken om vers hout iets sneller te laten drogen.
Ik zeg bewust IETS sneller omdat de lucht die uit de droger komt natturlijk best vochtig is maar vooral heel warm.
Is dit idee al eens op het forum besproken of heb ik hier het beste idee van Nederland :cool:

Peter.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Die lucht is toch volledig verzadigd? Ik denk in ieder geval niet dat dat veel oplevert qua droging. Maar als een soort van voorverwarming om te gaan stomen...
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
inderdaad, maar voor wat betreft het drogen net zo effectief als tegen de wind in pissen

hahaha, inderdaad, om Brandon Boyd (zanger Incubus) te citeren uit het nummer out from under: "To resist is to piss in the wind, anyone who does will end up smelling"
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Het idee is wel leuk want nu verspil je als het ware warme lucht.

Wat ik wel eens heb gezien is iemand die warme lucht van zijn oven weer omleidde naar een piekleine droogkamer voor ik geloof klei of iets anders kneedbaars. In theorie zou dit kunnen maar is weer enorm veel moeite.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals al gezegd die warme lucht is vooral verzadigd met waterdamp. Het heet niet voor niks een wasdroger - die was gaat er nat (vochtig) in, en al dat vocht dat je overhoudt als die was droog wordt (wat toch het doel is van een wasdroger) moet ergens heen. In een droger met condensor komt dat water in een opvangbak, maar gezien de werking van een condensor is daarna de overblijvende droge lucht ook niet warm meer.

Je kunt je hout met de uitlaatlucht van een normale wasdroger wel verwarmen, maar het zal er eerder vochtiger dan droger van worden.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Even voor de duidelijkheid. ....mijn bedoeling is om het hout onder de 30%te krijgen zodat er geen schimmels meer kunnen groeien. En dan verder in mijn kelder te laten drogen.

Zoals hiervoor benoemd. ....tegen de wind in pissen hebben al genoeg mensen geprobeerd. ....en nu wel bewezen niet doen hahaha.

Deze manier van "voordrogen" nog niet zo vaak denk ik. .....DUS. ik ga het toch eens proberen.

Ik zal proberen in de komende tijd hier verslag van te doen. ...ook als het geen succes blijkt te zijn:cool:
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Het is in ieder geval een uitstekend idee voor een goede start van het versneld drogen van je hout. Zo verwarm je je hout zonder dat het al meteen begint te drogen. Pas als het gelijkmatig opgewarmd is, kun je beginnen met het verlagen van de luchtvochtigheid en dus met het droogproces.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Toch ben ik het niet eens dat de lucht verzadigd is. Afhankelijk van het soort droger is de lucht wel of niet verzadigd. Wij hebben thuis een condens droger en de lucht in het was hok is heet maar niet verzadigd met water. Het water zit in een opvangbak. Dus naar mijn mening droog je het hout wel. Dan is alleen de vraag of dit een goede manier van drogen is.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Even voor de duidelijkheid. ....mijn bedoeling is om het hout onder de 30%te krijgen zodat er geen schimmels meer kunnen groeien. En dan verder in mijn kelder te laten drogen.

Zoals hiervoor benoemd. ....tegen de wind in pissen hebben al genoeg mensen geprobeerd. ....en nu wel bewezen niet doen hahaha.

Deze manier van "voordrogen" nog niet zo vaak denk ik. .....DUS. ik ga het toch eens proberen.

Ik zal proberen in de komende tijd hier verslag van te doen. ...ook als het geen succes blijkt te zijn:cool:

Ik merk dat er een hoop verwarring is over de vraag of je met deze lucht kunt drogen.
Het antwoord is nee, sterker nog: je kunt alleen maar water mee toevoegen.
Waarom? Dat is het beste uit te leggen aan de hand van een vereenvoudigd Mollier diagram:
fl442022.jpg


In dit diagram kun je zien dat warme lucht een veel hoger verzadigingspunt voor waterdamp heeft dan koude lucht.
Wanneer je warme vochtige lucht uit een condensdroger gaat inblazen en laat afkoelen zal de hierin aanwezige waterdamp condenseren en neerslaan.
Er kan geen vocht worden opgenomen uit het hout.
De reden dat (een deel van) de waterdamp al is neergeslagen in een condensbak is precies dezelfde, de warme lucht koelt buiten de machine snel af en het vocht condenseert.

Ik hoop dat ik je hiermee de moeite van een mislukt experiment bespaar.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik denk dat het wel mogelijk is om je hout te drogen met de warme lucht uit een luchtafvoer droger, maar niet op de manier die iedereen hier voor ogen heeft.

Ik raad je aan om de afvoerbuis van de lucht om te leggen/verlengen. deze buis wordt verwarm door de lucht uit de droger. indien je dit goed bouwt kan je er voor zorgen dat deze buis gaat werken als een radiator war zorgt voor (droge) opstijgende warme lucht. je zal een ruimte moeten creëren met het hout "zwevend" boven de afvoerslang. tevens zal de afvoerslang boven de "grond" moeten hangen zodat koude lucht in de plaats van de warme lucht kan komen. de verwarmde lucht stijgt op langs het hout en verwarmd zo het hout. doordat het hout wordt verwarmd zal het drogen.


edit, waar condensdroger stond staat nu luchtafvoer droger (met dank aan zaag voor de indirecte correctie)
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo, eens kijken of ik de verwarring weg kan halen,

Er zijn 2 soorten wasdrogers (de warmtepomp droger even niet meegerekend) namelijk de luchtafvoer droger, te herkennen aan de dikke slang (diameter 100mm) die naar buiten moet en de condens droger (met opvang bak voor water en uitneembare aluminium condensor onderin.

De luchtafvoer droger neemt lucht in uit het vertrek waar hij staat, voert deze langs het verwarmings element, verwarmt daarmee het wasgoed, het vocht hierin verdampt en wordt door de slang mee naar buiten gevoerd.

Deze lucht is dus verzadigd met vocht en lijkt mij niet geschikt om je hout mee te drogen ( ongeveer een liter of 2 per droogbeurt met een volle trommel)

De condensdroger werkt anders, deze kent 2 soorten lucht namelijk proces lucht en koel lucht. De proces lucht is de lucht die in het apparaat zit zodra je hem dicht doet. Deze lucht gaat via het verwarmings element naar het wasgoed, warmt dit op en het verdampte vocht wordt meegevoerd in de luchtstroom door het deurfilter en gaat door de lengte richting van de aluminium condensor en komt er redelijk droog uit en gaat weer naar het verwarmings element en begint zijn rondje weer.
Deze lucht kan je dus niet omleiden.
Om het vocht te scheiden uit de luchtstroom in de condensor wordt deze gekoeld. Door de breedte richting van de condensor wordt de koellucht gestuurd, deze wordt aangezogen uit het vertrek waar hij staat, gaat door de breedterichting van de condensor om deze koud te maken waardoor het vocht condenseerd en afgevoerd wordt. Als deze koellucht door de condensor is verdwijnt deze in dezelfde ruimte en is dus ook niet om te leiden om je hout te drogen.

Met andere woorden, een droger is niet het geschikte middel om je hout te drogen.

Mvg,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.