Antiek lintzaag je motor vervangen?

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Mede leden ;)

Graag even medenken over het volgende ik heb op marktplaats een lintzaag gekocht die naar mijn Id wel iets beter er aan zou kunnen trekken. De wielen lopen netjes zonder speling maar in gebruik verwacht ik iets meer vermogen. Gezien de ouderdom van de motor zou ik deze eventueel willen vervangen.
Het betreft een 3fase motor van ongeveer 90 jaar oud :) De motor zit vast aan het onderste wiel.

Het betreft een gietijzeren niet te tillen obermoser lilliputter, wiel diameter 30cm, max zaag hoogte 18cm

Bvd voor het mee denken,

Hmm, foto's plaatsen met een tablet?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo te zien zit de motor direct aan het wiel. Dat maakt vervangen buitengewoon lastig, lijkt me.

Zit er iets van een typeplaatje op? Hoe zwaar is de motor nu en hoeveel toeren loopt hij?
Is de zaag wel scherp? Geen enkele motor kan tegen een botte zaag of een zaag met onvoldoende gezette (naar buiten gebogen) tanden op....
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Type plaatje zegt niet heel veel, 220/380v
Echter tijdens het zagen loopt de motor heet aan en begint te zweten (vet)
Ik heb de vet nippels gevuld met lager vet die ik ook toe pas op de lagers van mijn series landrover dus ik ben niet echt bang dat dit verkeerd zou zijn.
De motor laten wikkelen is wel een heel duur grapje in deze, wel een motor gevonden die 14500 rpm loopt maar ik weet dus niet of dit juist is
En alles wat niet zou passen is zeker wel te lassen, willen we het resultaat verfraaien dan laten we gewoon een flensje draaien ;)

Zagen zijn besteld!

Grt m

- - - Updated - - -

20160604_204737.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
775
116
omg Haarlem
ik zou er zoals jurriaan ook zegt eerst maar eens een nieuw lint om leggen. Tenzij je dat na deze foto's al hebt gedaan?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is heel onwaarschijnlijk dat de motor in de loop van tijd om elektrische reden minder vermogen zou kunnen ontwikkelen. Overwikkelen zonder onomstotelijk bewijs dat de wikkeling defect is, staat gelijk aan geld weggooien. in jouw geval is de wikkeling niet defect want de motor draait.

Je moet het zoeken in mechanische oorzaken. Lopen de lagers soepel?. Kun je de lintzaag makkelijk en zonder bijgeluidjes met de hand ronddraaien,etc.?. Is dat allemaal goed? > Het al genoemde lint vervangen.

mvg
klaas0639

PS: ik mis totaalfoto's van de machine. Gewoon nieuwsgierigheid :eek:
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Wikkelingen kunnen (wel degelijk) kapot zijn cq minder geworden zijn door bijvoorbeeld inwendige kortsluitinkjes. Haal de bedrading van het aansluitblokje en meet van elke wikkeling de Ohmse weerstand apart door. Op z'n mist moeten ze alle drie hetzelfde zijn. Hoeveel weerstand ze moeten hebben weet ik niet. Vraag dat even aan een motorenhandelaar. Aansluitkabels ook maar even meten dan. Daar kan ook een/de fout in zitten.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt apparaten die, als je een reflecterend etiket op het onderste wiel plakt, het toerental kunnen meten - goedkope toerentellers uit China. O.a. op ebay. Wellicht kun je zoiets ook huren/lenen. 14500 zal wel een typefout zijn, ongeveer 1500 toeren is normaal voor een 4-polige elektromotor. Maar het kan best een 6-polige zijn. Ik heb wel eens gelezen dat op hele grote direct aangedreven lintzagen in de VS zelfs motoren met 500 toeren gebruikt worden...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wikkelingen kunnen (wel degelijk) kapot zijn cq minder geworden zijn door bijvoorbeeld inwendige kortsluitinkjes. Haal de bedrading van het aansluitblokje en meet van elke wikkeling de Ohmse weerstand apart door. Op z'n mist moeten ze alle drie hetzelfde zijn. Hoeveel weerstand ze moeten hebben weet ik niet. Vraag dat even aan een motorenhandelaar. Aansluitkabels ook maar even meten dan. Daar kan ook een/de fout in zitten.

Dat is een onwaarschijnlijke. Bovendien zou, mits de motor goed is beveiligd die aanspreken Het advies blijft : Alleen overwikkelen als onomstotelijk.... etc.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Als je perse het toerental wilt weten kan je eventueel de kilometerteller van een fiets gebruiken. Met de juiste instellingen en wellicht een simpel rekensommetje ben je er ook.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dat is een onwaarschijnlijke. Bovendien zou, mits de motor goed is beveiligd die aanspreken Het advies blijft : Alleen overwikkelen als onomstotelijk.... etc.

Ach, zolang een vroegere opdrachtgever mij ervoor betaalde om dagelijks pompmotoren in het hele land door te meten én de kabels vind ik het goed. Met regelmaat vielen er motoren door de mand en werden dan ook direct vervangen. Preventief onderhoud.

TS kan ook gelijk even langs een motorhandelaar gaan en het daar even laten doen. Heb je gelijk antwoord.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
littleart, kijk eens goed op de motor zelf of je een type plaatje kan vinden? De foto die je eerder hebt getoont zit niet op de motor, maar op de buitekant van de machine zelf...
De motor doormeten is zeker aan te raden, vooral omdat je meldt dat hij nogal warm wordt, dan kan het zeker zo zijn dat er wikkelingen zijn waar sluiting inzit, met een motor van 90 jaar oud verwacht ik niet echt zeer goed werkende beveiligingen.
Even meenemen is ook wat lastig, wordt gelijk de hele machine oppakken of uitbouwen.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Fantic, pcies ;)

Doormeten zal ik morgen eens even doen het kan natuurlijk zo zijn dat er 1 fase totaal niet werkt bv hoewel dan eigenlijk de aarde eruit zou moeten slaan ivm sluiting.
Op de motor heb ik niets kunnen ontdekken en op Internet zijn geen technische gegevens te vinden.
Motor gevonden 1450 tpm (ben niet dyslectisch )

http://link.marktplaats.nl/m1051527689

Deze kwam wel voorbij de productie lijn :)

sew-motor-manufacture-1940_800x450.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Oja, meet met de amperetang ook de stromen even. Bij ongelijke stromen weet je ook gelijk dat het niet goed zit.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Voor het doormeten van de weerstand heb je trouwens ook een speciale meter nodig. Weet niet meer hoe die heet, maar je wekt er een giga hoge spanning mee op om het daarna door de wikkeling te jagen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Btw, de motor van mijn lintzaagje (http://www.woodworking.nl/showthread.php?17889-Mijn-eerste-lintzaagje) heb ik er ook vanaf gehaald omdat de bedrading naar de wikkelingen verpulverd zijn. Dus vrijdag ook maar gelijk lagers besteld en gisteren, zaterdag, al in huis. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik 'm ook maar gelijk even door laat meten. Goed plan. De ampèretang erop kan dan pas weer als ie gemonteerd is. Helaas.
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Mighty one :) boktor! De lagers voor jou zaag je waar Hebbie die besteld?
Er gaat niets boven solid steel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.