Nieuwe Juuma No 5 schaaf

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Gisteren kwam mijn in Duitsland bestelde Juuma No 5 schaaf binnen. Ik dacht, laat ik eens opschrijven wat ik er van vind, wie weet heeft iemand er wat aan. Let op: mening van een beginner!

Na ontvetten eerst maar proberen op een stukje vuren. Kijken hoe het 'zo uit de doos' is. Meer schrapen dan schaven, dus eerst maar de beitel slijpen. Was wel nodig, was niet scherp en de vouw was behoorlijk ruw. Ik heb zo'n Veritas slijphulpstuk, en dat slijpen ging best goed. Diamantsteen 400, waterstenen 1000 en 6000, en tenslotte op de leren strop met wetkrijt. Met een 25 graden vouw, een tweede vouw van 27 graden en de spiegelkant gevlakt en gepolijst was de beitel klaar. Duurde wel even, want om een ruim 3 mm dikke beitel van gehard staal naar een nieuwe vouw te slijpen is zelfs op een diamantsteen veel werk.

Het keermes van de Juuma is een soort van omgekeerde beitel, met ook een vouw van 25 graden, en een iets verhoogde richel aan de 'spiegelzijde'. Beiden ook bijgewerkt, waren ook tamelijk ruw. Gelukkig van niet-gehard staal, slijpen ging dus een heel stuk vlotte dan de beitel.

Weer geprobeerd, en het schaven ging prima. Mooie gladde oppervlakken, op zowel vuren als eikenhout.

De zool is zo uit de doos tamelijk vlak, al ga ik die binnenkort nog een keer bijwerken. Eerst een goede vlakke steen of glasplaat zien te versieren.

Ik had ook een extra beitel en keermes besteld, inclusief een nieuw vorkje en pinnetje, om daarmee mijn Stanly nr. 4 van een beter setje te voorzien (Stanley recentelijk gekocht, zo'n nieuw model met kunststof handvaten). Het past, maar er mee schaven gaat niet. Voordat de beitel namelijk uit de zool steekt, wringt het rondom het instelwiel en waar het vorkje in het keermes zit. De beitel wordt dan van de kikker gelicht, en dat kan natuurlijk niet. En schaven met de snede van de beitel een paar mm binnen in de zool duurt mij wat te lang :p. Het bestaande vorkje van de Stanley is te kort, het (stalen) vorkje van de Juuma is goed in de Stanley te plaatsen, maar de geometrie is net iets anders waardoor het niet loopt. Er zijn ook messing vorkjes die iets anders van vorm zijn. Voor de € 2.50 had ik die ook moeten bestellen...

De combinatie Juuma beitel / Stanley keermes werkt ook niet, de combinatie Stanley beitel / Juuma keermes werkt wel. Het keermes van de Juuma is steviger, maar mitst bijgewerkt met een scherpe, goed aansluitende 'snede' van het plaatstalen keermes van de Stanley heb ik ook geen problemen.

De reden dat ik de Stanley wilde voorzien van een nieuwe beitel/keermes van Juuma is omdat bijvoorbeeld op eikenhout de Stanley beitel snel doorbuigt. Kan ook zijn omdat de nieuwe Stanleys minder stevig in elkaar steken dan de oudere series. Als ik de snedediepte een heel klein beetje verstel (van 'schrapen' naar 'flinterdun'), dan lukt dat niet. De schaaf pakt dan in één keer een dikkere spaan dan de bedoeling is. Bij de Juuma is dat veel minder, daarmee kan ik eikenhout ook flinterdun schaven.

De Juuma zit door het Bedrock systeem steviger in elkaar, de oppervlakken waar kikker en zool elkaar raken zijn groter, en beter bewerkt; de kikker van de Stanley springt als een, eh, kikker, heen en weer bij het monteren. Als ik de kikker-schroeven vastdraai moet ik er goed op letten dan de kikker (en daarmee ook de beitel) niet helemaal scheef ten opzichte van de mond komen te staan.

Al met al vind ik persoonlijk de Juuma een betere aanschaf dan de (nieuwe) Stanley. Zodra Bruintje het weer kan trekken (en de vrouw er niet vroegtijdig achter komt..) schaf ik me ook een no 4 van Juuma aan; van de Stanley maak ik dan een schrobschaaf voor het schillen van gezaagd vuil hout.

Thymen

Juuma.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.