Kopieerfrees of kantenfrees met onder of bovenlager?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wil een vorm wil kopiëren/overnemen met een bovenfrees machine wat is de beste/makkelijkste manier?

Wat is het verschil tussen een kopieerfrees en een kantenfrees met onder of bovenlager


Wanneer gebruik je een onderlager en wanneer een bovenlager of maakt het niet uit.

Mvg,:).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Hoi Spaander,
Kijk voor voor het verschil tussen een kopieerfrees en de kantfrees even op bijvoorbeeld ecotools, dan heb je antwoord al.
Wat betreft die onder- en bovenlager. Het is vooral afhankelijk van de draad van het hout. Tegen de draad in frezen geeft geen mooi resultaat en dan kun een geklemd werkstuk even op de kop leggen en de andere frees er in doen. Dat is handiger dan het werkstuk uit elkaar halen en weer andersom op elkaar plakken maar met één kanten frees kom je ook een eind.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Kleine aanvulling : een kantenfrees met bovenlager kun je ook gebruiken om een 'pocket' midden in een stuk hout te frezen. Je legt dan je mal bovenop je hout en dan kun je dus de bovenlager tegen de mal drukken en een kamer maken.

Dit is zeer veel gebruikt bij het bouwen van (elektrische) gitaren : daar moet de elektronica bijvoorbeeld en de elementen om de snaren te versterken in een soort kamertje ingebouwd worden. Dat kamertje frees je dus met een kopieerfrees met bovenlager.
Hier een voorbeeld van een set van mijn gitaarmallen en daaronder de gitaar die ik heb gebouwd m.b.v. die mallen (de mallen maak ik ook zelf ;-) ). Voor de gaten in de mallen gebruik je dus de bovenlager frees

Neptoon_zpsefpikw5p.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoi Spaander,
Kijk voor voor het verschil tussen een kopieerfrees en de kantfrees even op bijvoorbeeld ecotools

Waar dan? Kan het niet vinden op die site.

Neem in je vergelijking ook de kopieerring mee.

Bovenlager:
- groeven mogelijk (niet door en door)
- beter zicht op het freeswerk
- niet eerst gat zagen nodig
- machine kantelen geeft hap in je werkstuk
onderlager:
- kantelen van machine geeft geen hap.
- frees is steviger
- beter verkrijgbaar (goedkoper?)
 

rickster

Nieuw lid
22 aug 2016
1
0
Wow!!!!! (even af gedwaald 8))

Wat een mooie gitaar! Hoe speelt die?

Kleine aanvulling : een kantenfrees met bovenlager kun je ook gebruiken om een 'pocket' midden in een stuk hout te frezen. Je legt dan je mal bovenop je hout en dan kun je dus de bovenlager tegen de mal drukken en een kamer maken.

Dit is zeer veel gebruikt bij het bouwen van (elektrische) gitaren : daar moet de elektronica bijvoorbeeld en de elementen om de snaren te versterken in een soort kamertje ingebouwd worden. Dat kamertje frees je dus met een kopieerfrees met bovenlager.
Hier een voorbeeld van een set van mijn gitaarmallen en daaronder de gitaar die ik heb gebouwd m.b.v. die mallen (de mallen maak ik ook zelf ;-) ). Voor de gaten in de mallen gebruik je dus de bovenlager frees

Neptoon_zpsefpikw5p.jpg
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
https://www.ecotools.nl/hm-kantenfrees-19x15-mm-met-bovenlager/
https://www.ecotools.nl/hm-kopieerfrees-9-5-mm/

Persoonlijk gebruik ik liever een kantenfrees met bovenlager. Een nadeel is wel dat je langzamer en rustiger moet werken/frezen omdat die frees eigenlijk alleen bedoeld is om de kanten te frezen en dat zowel je mal als ook je werkstuk goed vast moet liggen.
En met een kopieerfrees zou je in 1 keer je kleinste vorm/ronding kunnen uitfrezen.
Mocht iemand mij willen corrigeren, dan hoor ik dat graag.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Allemaal bedankt voor de ervaringen, adviezen ect.
Ik begrijp inmiddels hoe je een kantenfrees met boven of onder lager moet gebruiken, maar...
hoe gebruik je die kopieerfrees in de bovenfrees? Is er iemand die daar mee heeft gewerkt?
Mvg,:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.