naloopschakelaar of zoiets met 2-3 uur tijd?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een Jet AFS-1000 fijnstoffilter, bedoeld om het zwevende fijne stof uit de lucht in de werkplaats te halen.
Fijn ding, 3 standen + afstandsbediening + tijdsklok.

Nu kwam ik er helaas achter dat deze, als de stekker in het stopcontact zit, altijd 20W gebruikt, ook als hij niet
afzuigt.

Dat gaat hem dus niet worden.

Mijn volgende idee is om hem aan te sluiten op een soort van tijdsklok/naloopschakelaar, die de stroom er
na 2-3 uur automatisch afhaalt. Zo'n ding dat je ook op campings ziet, wat automatisch het licht in het toilet
uit doet na X minuten - maar dan langer.

Een 'reguliere' schakelklok die ik elke keer opnieuw moet instellen lijkt me minder handig.

Is er zoiets? Weet iemand waar ik precies naar moet zoeken?

Bedankt,
Jurriaan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik in dat aansluitschema (handleiding pagina 1 rechtsonderaan) de 240V aansluit op N/- L/+, met een schakelaar tussen A1 en B1, en het ding instel op BE (vertraagd afvallend), en dan de afzuiging aansluit op 15/16, dan kan ik dus:

1) schakelaar op AAN
2) afzuiger instellen (op continue)
3) schakelaar UIT
4) afzuiger blijft ingestelde tijd lopen
5) relais schakelt de spanning naar de afzuiger uit

verwachten? Dat zou mooi zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik in dat aansluitschema (handleiding pagina 1 rechtsonderaan) de 240V aansluit op N/- L/+, met een schakelaar tussen A1 en B1, en het ding instel op BE (vertraagd afvallend), en dan de afzuiging aansluit op 15/16, dan kan ik dus:

1) schakelaar op AAN
2) afzuiger instellen (op continue)
3) schakelaar UIT
4) afzuiger blijft ingestelde tijd lopen
5) relais schakelt de spanning naar de afzuiger uit

verwachten? Dat zou mooi zijn.
Volgens mij moet je de afzuiging aansluiten tussen 15/18. Dat is het normaal open contact, dus gesloten in geschakelde toestand.
Als je voor de voeding dezelfde fase gebruikt als bijvoorbeeld het licht, kan je op B1 rechtstreeks de fase van de verlichting aansluiten.
Maar je redenering klopt, mijn opmerkingen zijn eigenlijk maar details.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.